י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
ההפיכה בסודן

הצבא עצר את ראש הממשלה; כיצד זה ישפיע על ישראל?

"בכל הנוגע למצב עם ישראל וההשפעה של ההפיכה על הסכם הנורמליזציה שחתמה ישראל עם סודן כחלק מהסכמי אברהם, נראה שלא תהיה פגיעה בקשרים" כך מעריך מומחה למדינות אפריקה על רקע ההפיכה השלטונית בסודן

הצבא עצר את ראש הממשלה; כיצד זה ישפיע על ישראל?
אילוסטרציה צילום: unsplash

לאחר תקופה ארוכה של מתיחות בין ההנהגה הצבאית וההנהגה האזרחית של סודן, ראש הממשלה ושרים נעצרו ומפקד הצבא על מצב חירום, ד"ר אבישי בן דרור, מומחה לקרן אפריקה מהאוניברסיטה הפתוחה אומר כי "בכל הנוגע למצב עם ישראל, נראה שלא תהיה פגיעה בקשרים".

כשנה לאחר חתימת הסכמי אברהם הכוללים גם את הסכם הנורמליזציה עם סודן, התרחשה אמש הפיכה צבאית במדינה המוסלמית. הגנרל עבד אל־פתאח אל־בורהאן הודיע על פיזור הממשלה ומועצת הריבונות הזמנית השולטת במדינה. לפי משרד ההסברה, ראש הממשלה חמדוכ נעצר לאחר שסירב לפרסם הודעת תמיכה בצבא.

מועצת הריבונות שולטת במדינה מאז הדחתו של הדיקטטור עומר אל באשיר בשנת 2019, תוך התחייבות לקדם בחירות חופשיות במדינה. בשבועות האחרונים גברה המתיחות בין הכוחות האזרחיים לכוחות הצבאיים המנהיגים את סודן בצורה משותפת. המתיחות הגיעה אמש לשיאה כאשר קבוצת חמושים לא מזוהים הגיעה לפנות בוקר לביתו של ראש הממשלה חמדוכ וכיתרה אותו במשך כמה שעות. ראש הממשלה נעצר ואיתו מספר שרים.

לפי דיווחים שונים המגיעים מסודן, לפחות שלושה בני אדם נהרגו ועוד כשמונים נפצעו אמש (שני) מירי של צבא סודאן במהלך הפגנה נגד ההפיכה הצבאית במדינה.

בישראל עוקבים בדאגה אחר ההתפתחויות במדינה המוסלמית, ומצפים לראות כיצד תשפיע ההפיכה הצבאית על קידום הנורמליזציה עם ישראל. ד"ר אבישי בן דרור, מומחה לאתיופיה, קרן אפריקה ומדינות אגן היום התיכון מהאוניברסיטה הפתוחה סבור כי יש לקחת את כל הדיווחים בערבון מוגבל.

לדבריו, "נכון לעכשיו, עדיין אי אפשר לדעת מי הם הגורמים בתוך הצבא שעומדים מאחורי ההפיכה, ומובילים את הסיטואציה הנוכחית. התמונה עדיין לא ברורה מספיק, מכיוון שהרשתות החברתיות באזור נותקו. אך הדבר הבטוח הוא שראש מועצת הריבונות של סודן הכריז על מצב חירום, והוא התחייב שההפיכה הצבאית הזו לא קוטעת את המהלך שאמור להביא לבחירות דמוקרטיות ביולי 2023. אבל אי אפשר לדעת לאן יתגלגלו הדברים ואיך המהפכה הזאת תסתיים".

עוד אומר ד"ר בן דרור: "בכל הנוגע למצב עם ישראל וההשפעה של ההפיכה על הסכם הנורמליזציה שחתמה ישראל עם סודן כחלק מהסכמי אברהם, נראה שלא תהיה פגיעה בקשרים. ההסכם הוא פרי יוזמה של נשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ, שפעל לכונן שלום עם ישראל תמורת חבילה שמנה של הטבות ותמריצים כלכליים. לא בטוח בכלל שהמהלך הנוכחי יביא להתרחקות של הנורמליזציה. ממשלת חרטום למרות ביקורים הדדיים שנערכו, לא פעלה לקדם את ההסכמים שסוכמו, כאשר העיניים באמת נשואות לוושינגטון דרך ירושלים. אך גם אם הגורמים שמחזיקים כעת בהגה השלטון לא מתנגדים לקידום הנורמליזציה, ברור שכעת הם יתעסקו בבעיות הפנימיות שלהם ולא ביחסים עם ישראל".

הפיכה שלטונית סודן הסכם שלום נורמליזציה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד