כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

השיעור שלמדו העובדות הממורמרות של 'סלקום'

מדוע נשים חרדיות שביקשו להתקבל לעבודה במרכז החדש של חברת 'ביפר' שהוקם באשדוד - נדחו על הסף? • תחקיר 'בחדרי חרדים' עם שאלות, תשובות - ובשורה טובה

נשים חרדיות בעבודה. צילום אילוסטרציה: פלאש 90
נשים חרדיות בעבודה. צילום אילוסטרציה: פלאש 90 צילום: פלאש 90



אפליה, אטימות, יד רוחצת יד, או סתם צירוף מקרים?

זו השאלה המטרידה נשים חרדיות באשדוד, שביקשו להתקבל לעבודה במרכז החדש של חברת התקשורת 'ביפר' שהוקם בעיר, אך נדחו על הסף, כאשר ציינו בדף קורות החיים, תחת הכותרת 'ניסיון תעסוקתי', כי הן נמנות כיום עם מצבת העובדים של מרכז השירות של סלקום באשדוד.

מזה זמן מה, מפעילה חברת 'מנפאואר בראשית' את מרכז השירות המתקדם של חברת 'סלקום' באשדוד, בו מועסקות כ-80 נשים חרדיות המתפרנסות בכבוד. לרשותן עומדים תנאים תקדימיים, כמו שמרטפייה עבור אלו שנאלצות לקחת את ילדיהן לעבודה, משחקים, ספריה עשירה לילדים ולמבוגרים ועוד הטבות מפליגות, במטרה להקל עליהן את העבודה.

דא עקא, לדברי קבוצת נשים שפנתה ל'בחדרי חרדים', היחס אליהן מצד ראשי הצוותות המפעילות גרוע ומזלזל. לטענתן, הן נאלצות לפעמים לעבוד בתנאי לחץ וללא התחשבות במצבים רגישים. תלונות שהועברו לחברת כח האדם 'מנפאואר בראשית' המפעילה אותן, לטענתן, לא הועילו עד כה ולא נשאו פרי - ובשטח טרם נרשם שינוי.

כמה מתוכן, ששמעו על המרכז החדש של ביפר, המחפש לקלוט עובדות חרדיות, הציעו את עצמן לעבודה במקום, ואף טרחו לספר על כך לעובדות נוספות, שכבר נרשמו לקורס השתלמות ב'בראשית' עבור סלקום, קורס אותו עליהן לעבור לפני ההשמה בפועל - בעוד כחודש ומחצה.

אך כאשר הגיעו לראיון עבודה, נכונה להם אכזבה: נציגי חברת 'מפתח' – מרכזי פיתוח תעסוקה לחרדים, שנבחרה לספק את כח האדם מקרב נשות הציבור החרדי, הודיעו לכל מי שהייתה עובדת מרכז השירות של סלקום, או אפילו רק בעלת פוטנציאל עבודה ב'סלקום' לאחר סיום השתלמות, כי בקשתן סורבה.

ניסיונות שנעשו על ידי נציגות מטעמן להבין, מדוע 'נחרץ דינן' - לא הניבו תוצאות. אף אחד לא סיפק תשובה ברורה והסבר משכנע לדחייה הקולקטיבית. "האם נרקם דיל כלשהו בין 'סלקום' ל'ביפר'?" הן תוהות.

ביפר. צילום: אילוסטרציהצילום: ביפר. צילום: אילוסטרציה
ביפר. צילום: אילוסטרציה


"כל דיבור על דיל כזה או אחר - הזוי ובלתי קיים"

'בחדרי חרדים' פנה לחברת 'מנפאואור בראשית' וביקש תגובה:

"כל דיבור על דיל כזה או אחר - הזוי ובלתי קיים. מעולם לא ביקשנו מ'ביפר' או מ'מפתח', לבל יקבלו עובדות של סלקום. אנו מכבדים כל מי שמבקשת לעזוב לטובת מקום אחר, זה לגיטימי ואנו מאחלים לה הצלחה. באשר לתלונות, הרי שאיננו יודעים בכמה נשים מתלוננות מדובר, מה שבטוח, כי יש להן כאן תנאים מיוחדים וסוציאליים והטבות שאין בשום מרכז שירות אחר, והרוב המכריע של הנשים המרוצות שממשיכות לעבוד כאן יוכיח. תמיד ובכל מקום עבודה תימצא אחת או שתיים שאינן מצליחות ליישר קו עם דרישות העבודה והדלת פתוחה בפניהן", אומר מנחם אייכלר, יחצ"ן החברה.

יו"ר מפתח, הרב הערשל קליין, מסר ל'בחדרי חרדים', כי לאחר שערך בדיקה עם מנהל שלוחת 'ביפר' באשדוד, הסביר לו האחרון את המניעים לדחיית הנשים המתלוננות:

"אכן, יש להודות. בחברות הגדולות יד רוחצת יד. סלקום וביפר הינן חברות תקשורת, שיש להן גם אינטרסים זהים בתחומים שונים. חברת ביפר איננה מעוניינת לקלוט לתחומה נשים ממורמרות, שמסיבותיהן שלהן, מוצדקות או לאו, החליטו להפנות עורף לעבודתן, וכעת מבקשות להמיר מקום עבודה אחד במשנהו.

"מחר, הן לא ימצאו סיפוק ב'ביפר', ושוב יפגינו נרגנות כזו או אחרת. החברה מעדיפה כאלה שמגיעות עם 'רקע חלק', או עם ניסיון תעסוקתי מוצלח במיוחד, שיכול לתרום לחברה. במקרה דנן, גם מי שטרם החלה בפועל בעבודה, רק נרשמה לקורס ההשתלמות, דינה דומה. איננו מתכוונים לגזול את אלו ש'סלקום' החלו כבר בהכשרתן. האוכלוסייה החרדית מתבססת במידה רבה על נרטיבים. מספיק שאחת או שתיים יביעו דעתן בנושא מסוים, וכבר יגררו אחריהן את כל השכונה".

לקליין יש גם מה לומר, מנקודת ראותו כיו"ר מפתח:

"בנוסף לאמור, 'מפתח' דואג לתעסוקה לנשים חרדיות, שטרם השתלבו בשוק העבודה עד כה. יש לנו אינטרס ברור בהעדפת נשים כאלו, או שעבדו וכעת הן מובטלות. מי שכבר התאקלמה ומצאה מקום עבודה, ורק מחמת אי התאמה לטעמה היא מבקשת לעזוב, נמצאת אצלנו בעדיפות שניה. ברור, שאיננו דוחים אך אחת מקרב הפונות אלינו ואנו משתדלים לטפל בכל סוגי הפניות. אבל כאמור, דין הקדימה הוא לאלו החדשות בשוק, ועל כך אנו שמים את הדגש".

מסתבר כי לא הייתה זו 'דון קישוטיות'. התלונות על מרכז השירות, חלחלו לדרגים הגבוהים וקליין הינו איש בשורה לכל אותן נשים מתוסכלות:

"בדיוק היום פגשתי את אחד מראשי הנהלת 'מנפאואר בראשית', שבישר לי כי מיום ראשון הקרוב יכנסו למרכז השירות של סלקום, ראשי צוותות חרדיות. לטענתו, העובדה שהעובדות היו חרדיות וראשי הצוותות חילוניות, יצרה חיכוכים ואי הבנות, ובשטח נוצרה ריאקציה שלילית בקרב חלק מהעובדות. קשה כנראה ליצור כימיה מושלמת בין עובדים לבוסים, כשכל אחד מהם מגיע מרקע שונה, ועם מנטליות וקודים שונים בתכלית. בטוחני כי האווירה תשתנה לחלוטין, ולא יהיה יותר מקום לתרעומת".

חברת 'ביפר' מסרה בתגובה: "אין לנו כל קשר לגיוס עובדים, אנו עובדים בשיתוף פעולה עם לשכת התעסוקה".
בראשית ביפר סלקום אשדוד נשים חרדיות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 52 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד