י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"חופש הדת היהודי נתון להתקפה"

בית המשפט העליון ביוון: "השחיטה הכשרה מנוגדת לחוק"

בית המשפט העליון ביוון פסק היום (רביעי) כי פרקטיקת השחיטה הכשרה מנוגדת לחוקי האיחוד האירופי. בית המשפט התעלם מדרישת האיחוד האירופי לחתור לאיזון ולצמצום הפגיעה באורח החיים הדתי בכל מדינה. יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה: "חופש הדת היהודי נתון להתקפה ישירה. זה התחיל בבלגיה, עבר לפולין וקפריסין ועכשיו תורה של יוון"

שחיטת כפרות. אילוסטרציה
שחיטת כפרות. אילוסטרציה צילום: שוקי לרר

בית המשפט העליון ביוון פסק היום (רביעי) כי פרקטיקת השחיטה הכשרה מנוגדת לחוקי האיחוד האירופי. הפסיקה נסמכת על פסיקת בית המשפט האירופי לצדק מסוף 2020, לפיה מדינות האיחוד רשאיות לאסור את השחיטה על מנת לקדם את רווחת בעלי החיים - ומדובר במדינה הראשונה המיישמת את ההחלטה.

בקהילות היהודיות ברחבי היבשת עדיין לומדים את קביעת בית המשפט, וכבר ביקשו הבהרות באשר למשמעותה המעשית. ואולם מנהיגיהן מתייחסים אליה בכל מקרה בחומרה, שכן לטענתם מדובר בפעם הראשונה מזה זמן רב שבה מתקבלת ביוון החלטה ישירה של בית משפט נגד אורח החיים היהודי.

גורמים בכירים בקהילות ציינו כי הסכנה הנשקפת מהפסיקה איננה תלויה בשאלה האם מתקיימת שחיטה כשרה במדינה ומה היקפה, שכן "זהו אקט דרמטי של הגבלת חופש הדת" - דבר העלול להשפיע לרעה גם על המצב במדינות אחרות, כפי שכבר קרה בעבר.

לפי הפסיקה העקרונית של בית המשפט האירופי לצדק, מחודש דצמבר האחרון, המדינות רשאיות לדרוש בחוק את הימום הבהמות לפני השחיטה, בניגוד להלכה, והדבר לא ייחשב להפרה של חופש הדת הכלול באמנת זכויות היסוד של האיחוד. בקהילות היהודיות טוענים כעת כי בית המשפט ביוון פעל לפי עקרון זה, תוך התעלמות מאמירה נוספת של הערכאה היבשתית, לפיה על המדינות לחתור לאיזון בין הדאגה לרווחת בעלי החיים לבין צמצום הפגיעה באורח החיים הדתי. עוד הוסיפו בקהילות היהודיות, כי החשש מהפסיקה העקרונית הצדיק את עצמו, נוכח הפסיקה היוונית.

יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה (EJA), הרב מנחם מרגולין, אמר בעקבות ההחלטה: "עוד בדצמבר שעבר הזהרנו לגביי ההשלכות המסוכנות של פסיקת בית המשפט האירופי לצדק, ועכשיו אנחנו רואים את התוצאה. חופש הדת היהודי נתון להתקפה ישירה. זה התחיל בבלגיה, עבר לפולין וקפריסין ועכשיו תורה של יוון".

"ההתקפות הישירות הללו מגיעות מאותם ממשלות ומוסדות שנשבעו להגן על הקהילות היהודיות שלהם. מה שאנו עדים לו הוא צביעות ממדרגה ראשונה. כשזה מגיע לאנטישמיות, ממשלות ומוסדות עומדים מאחורינו בצדק. אבל כאשר אמונתנו ומנהגנו מותקפים מימין ומשמאל על ידי חוקים, הם לא נשמעות בשום מקום", הוסיף הרב מרגולין.

מרגולין התחייב בשם הארגונים היהודיים: "נפעל באופן מיידי ונדרוש תשובות מהדרגים הגבוהים ביותר של ממשלת יוון לשאלה הפשוטה אך הבסיסית - איך יכולים לחיות יהודים באירופה אם תמשיכו לחוקק חוקים נגדנו?".

יוון שחיטה כשרה בית המשפט העליון איסור השחיטה חוק השחיטה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד