י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
עימות חריף ראשון

משבר עם ארה"ב: אלקין פישל - גנץ ולפיד מתמודדים

עימות חריף בין ארצות הברית לישראל: עם הקמת הממשלה החדשה, סיכמה ישראל עם ארה"ב שאף מדינה לא תפתיע את השנייה בהחלטות הרות גורל, אבל אלקין שהודיע על שיווקן של 1,300 יחידות דיור נוספות בהתנחלויות - עורר את זעם האמריקאים. גנץ ולפיד מנסים להרגיע את הרוחות

 משבר עם ארה"ב: אלקין פישל - גנץ ולפיד מתמודדים
בני גנץ ויאיר לפיד צילום: הדס פרוש, פלאש 90

עם הקמת הממשלה החדשה, סיכמה ישראל עם ארה"ב שאף מדינה לא תפתיע את השנייה בהחלטות הרות גורל. כבר בשבוע שעבר, לקראת כינוס מועצת התכנון העליונה של המנהל האזרחי שאישרה 3,000 יחידות דיור, פנתה לשכת ראש הממשלה נפתלי בנט לאמריקאים ועדכנה אותם בפרטי ההחלטה כדי שלא יופתעו. אלא שלהפתעה שהגיעה השבוע אחראי דווקא שר השיכון זאב אלקין, שהודיע על שיווק של 1,300 יחידות דיור נוספות בהתנחלויות. האמריקנים זעמו וטענו שעדכנו אותם רק על 3,000 יחידות דיור - ולא יותר מ-4,000. כך דיווח איתמר אייכנר ב'ynet'.

מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן התקשר אמש (שלישי) לשר הביטחון בני גנץ, שנמצא בימים אלה בביקור מדיני-ביטחוני בחו"ל, ומחה בפניו על ההיקף הלא-פרופורציונלי, כדבריו, של הבנייה. בלינקן התריע בפני גנץ שההחלטה תגרור גינוי אמריקני חריף וביקש לבדוק מה אפשר לעשות כדי לעצור את ההחלטה. מזכיר המדינה הזכיר לגנץ את ההכרזה של אלקין, ושר הביטחון השיב כי מדובר ביחידות שאושר כבר בעבר, בתקופת הממשלה הקודמת, ואלקין רק הודיע על שיווקן.

על פי הדיווח, מזכיר המדינה לא קיבל את ההסבר ואמר שמדובר בצעד לא חיובי מצד ישראל. גנץ ניסה לפרט את כל הצעדים החיוביים שהוא נקט לטובת הפלסטינים, ואמר לבלינקן כי ישראל מתחשבת ותמשיך להתחשב בדעתם של האמריקנים - ואמר כי עובדה שתיאמה איתם את 3,000 יחידות הדיור.

גנץ עמד על הצורך לבנות בהתנחלויות בצורה מדודה ואמר שזו ממשלה שיש בה צרכים לשני הצדדים - ולא רק לפלסטינים. הוא סיפר לבלינקן שתקפו אותו בישראל על הצעדים שנקט לטובת הפלסטינים. "יש צורך באיזונים ונמשיך לתאם את המדיניות שלנו עם ארה"ב", הוסיף גנץ - ומיהר לעדכן את בנט ולפיד בשיחה עם בלינקן.

יצוין כי לאחר שיחת הטלפון פרסם משרד החוץ האמריקני הודעת גינוי חריפה שבה נאמר כי ארה"ב מתנגדת בחריפות להחלטה הישראלית בנוגע לבנייה בהתנחלויות וסבורה שהיא מזיקה לסיכויי השלום בין הישראלים והפלסטינים. בישראל מעריכים שהכעס האמריקני נובע מהלחצים שמגיעים מהחוגים הפרוגרסיביים במפלגה הדמוקרטית, שלוחצים על הממשל כדי לשנות את יחסו לישראל בכל מה שנוגע לפלסטינים ולהתנחלויות. אותו פרוגרסיביים גם התנגדו בחודש שעבר למימון מלאי סוללות כיפת ברזל ומיירטים עבור ישראל.

שר החוץ יאיר לפיד פועל כעת מאחורי הקלעים כדי לפייס את האמריקנים, והעביר מסר שמעתה יהיה נוכח בחדרי הדיונים שבהם מחליטים על בנייה בהתנחלויות כדי למנוע את חוסר התיאום שהיה סביב החלטת אלקין. לפיד הבהיר שבכוונתו לייצר מנגנון שיהיה יותר מבוקר ויותר מפוקח כדי למנוע הישנות של מקרים כאלה. שלשום אמר לפיד בישיבת סיעתו כי "בפעמים הבאות שיהיה דיון על בנייה בהתנחלויות - אני אהיה ביחד יחד עם שר הביטחון".

אנתוני בלינקן יאיר לפיד זאב אלקין בני גנץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד