ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

מנהגי יום העצמאות בסאטמר: "להגיד תחנון גם אם יש ברית"

בסאטמר רואים ביום העצמאות 'יום אבל' בו הוכרז על "מרידה במלכות שמים" • "אדם שנקלע לבתי הכנסת במידה ויראה כי אין אומרים תחנון, יסבור כי הדבר נובע מהזדהות"

שריפת דגל ישראל. צילום ארכיון: יעקב נחומי
שריפת דגל ישראל. צילום ארכיון: יעקב נחומי

הגישה החרדית הרווחת אינה רואה ביום העצמאות של מדינת ישראל יום חג, אך גם אינה מציינת אותו כיום אבל. אנשי נטורי קרתא וחסידי סאטמר, לעומת זאת, סוגרים חנויותיהם כאות מחאה על היום שבו הוצהר על 'מרידה במלכות שמים', כלשונם. חלקם אף נוהגים לצום ביום זה, להביע בכך את כאבם על האסון הציוני.

במודעה שהתפרסמה בבית המדרש הגדול של שכונת בורו פארק, נקרא הציבור להקפיד לומר תחנון ביום שני (ה' אייר יום הקמת המדינה ולא היום בו' באייר, בו חוגגת ישראל השנה בפועל), גם אם יהיה בו בעל ברית, סנדק או מוהל בבית הכנסת, דבר שעל פי ההלכה, מונע את הציבור מאמירת תחנון, כאות שמחה. זאת על פי התקנה שקבע האדמו"ר ה'דברי יואל' מסאטמר זצ"ל , כי יש לשלול את המחשבה שעלולה לצוץ במוחו של אדם, שנקלע לבתי הכנסת של החסידות, ובמידה ויראה כי אין אומרים תחנון, יסבור כי הדבר נובע מהזדהות 'חלילה' עם יום העצמאות והבעת סולידריות עם השמחה שבהקמתה.

במודעה נכתב: "מזכירים אנו בזה לכל אנ"ש ובאי ומתפללי בית מדרשנו את תקנת קהילתנו הקדושה, שתיקן מייסד הקהילה מרן רבינו הגהקוה"ט בעל הדברי יואל זצוקל"לה, אשר ביום ב' פרשת תזריע מצורע (כך זה בחו"ל, בשונה מישראל שבו אנו כבר קוראים פרשת אחרי קדושים) שחל בו יום המר והנמהר ה' אייר, יום שבאו אוייבי ומשנאי ה' ויחללו את ארה"ק בהקמת המדינה הטמאה ר"ל ובגדו בה' ובתורתו".

באותיות של קידוש לבנה נכתב: "אומרים תחנון בכל מנין ואפילו במניין שיש שם בעל ברית, מוהל, או סנדק. והשי"ת יעזור שבמהרה נזכה לבנין ציון וירושלים בהתגלות כבוד שמים עלינו במהרה בימינו"
יום העצמאות סאטמר מנהגים תחנון ברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד