י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
"אין תקציב"

רק כ-10% מאתרי המקומות הקדושים נגישים לבעלי מוגבלויות

במחקר שערך מכון המידע והמחקר של הכנסת, עולה כי רק 12 מתוך 130 המקומות הקדושים וקברי הצדיקים בארץ מונגשים לחלוטין. משרד הדתות: "הנגשת האתרים מתבצעת בהתאם לתקציב"

רק כ-10% מאתרי המקומות הקדושים נגישים לבעלי מוגבלויות
אילוסטרציה צילום: pixabay

רק אתרים בודדים מתוך יותר מ-100 מקומות קדושים וקברי הצדיקים במדינת ישראל נגישים באופן מלא לבעלי מוגבלויות, כשבין המקומות שאינם מונגשים נמצאים מערת המכפלה, מערת אליהו הנביא בחיפה ועוד. כך מדווח חנן גרינווד ב'ישראל היום'.

במחקר שערך מכון המידע והמידע של הכנסת בהזמנת ח"כ משה אבוטבול (ש"ס) וארגון בצלמו, עולה כי מתוך כ-130 אתרים שלהם אחראי המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, רק 12 אתרים מונגשים באופן מלא, ואתר נוסף נמצא בשלבי הנגשה. 93 אתרים אינם מונגשים כלל לאנשים עם מוגבלות, ולגבי 33 אתרים נוספים לא נמסר מידע.

במדינת ישראל חיים כיום יותר מ-1.5 מיליון אנשים עם מוגבלות, כ-17 אחוזים מכלל האוכלוסייה. שמונה אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת הם אנשים עם מוגבלות חמורה. חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות קובע כי אנשים עם מוגבלות זכאים לנגישות למקום ציבורי, ולכן מקום שמשמש את הציבור, גם אם הוא בבעלות פרטית, מחייב את האחראים אליו לבצע את ההתאמות הנדרשות להנגישו. מדובר גם בשטחים פתוחים כדוגמת בתי עלמין ואתרי הנצחה. על פי חוק יש להנגיש מבנים כך שלפחות דרך עיקרית אחת אליו תהיה נגישה, ללא מדרגות, מעבר בין מפלסים וכן חובת שילוט ושירותי נכים. למעשה, החוק אוסר על אדם להפעיל מקום ציבורי אלא אם בוצעו התאמות נגישות.

אלא שדווקא המקומות הקדושים, שאליהם רוצים אנשים עם מוגבלות להגיע פעמים רבות, אם לצורך תפילה או במסגרת טיולים כאלו ואחרים, אינם מונגשים כראוי או לא בכלל. הגוף שאחראי על האתרים הללו הוא המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים, עמותה ממשלתית שמטרתה "פיתוח ושדרוג האתרים עד להעמדתם בסטנדרטים של אתרי תיירות בכל מכלול המרכיבים: מבנים נאותים, סביבה מטופחת, מערכות מים וחשמל מותאמות, ניקיון ותברואה, שימור ואבטחה ודרכי גישה לבעלי מוגבלויות". ב-2019 הכנסות המרכז היו כ-44 מיליון שקלים, מתוכם כ-42.5 מיליון ממשרד הדתות והיתר מתרומות.

בין האתרים המונגשים נמצאים כמה מהאתרים המוכרים בישראל, ביניהם הכותל המערבי, קבר דוד המלך, קבר הרמב"ם, בית הקברות העתיק בצפת ועוד, אך רבים אחרים אינם מונגשים כלל או מונגשים באופן חלקי בלבד. כך, מתגובת משרד הדתות ל"ישראל היום" עולה כי קבר שמעון הצדיק בירושלים נגיש עד הרחבה העליונה, אך לא באופן מלא. אתרים רבים נוספים, ביניהם קבר האור החיים הקדוש בירושלים, חלקים ממתחם הרשב"י במירון ועוד, אינם מונגשים באופן מלא. נציג המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים טען בתגובה למכון המחקר של הכנסת כי מטרתם היא להנגיש את כל האתרים, אך מכיוון שהדבר מצריך משאבים גדולים הדבר עלול להימשך זמן רב.

המקומות הקדושים בעלי מוגבלויות נגישות אתרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד