י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
"נשמתו יכולה לנוח בשלום"

גולגולת מסתורית של שורד שואה הגיעה לקבורה יהודית

גולגולת של שורד שואה בקליפורניה הובאה לקבורה יהודית לאחר שנים רבות על ידי אשתו של רופא שיניים שהחזיק בגולגולת שנים רבות. "אנחנו לא יודעים למה הוא סבל כל כך במהלך חייו, ואפילו אחרי החיים, אבל לבסוף, נשמתו יכולה לנוח בשלום"

גולגולת מסתורית של שורד שואה הגיעה לקבורה יהודית
הקופסה מובאת לקבורה צילום: אתר Chabad.org

פנלופה פריי פארק אווניו במנהטן, נתקלה בקופסה ישנה בשנות השמונים, היא פתחה אותה וגילתה גולגולת אנושית, אבל היא לא הזדעזעה ממה שמצאה, בעלה, ד"ר מוריס פריי, היה רופא שיניים, והיא חשבה שהגולגולת היא שלד מתלמד שהיה נפוץ לפני שדגמים סינתטיים הופיעו.

האמת, כך היא למדה, הייתה הרבה יותר טרגית ממה שהיא שיערה תחילה, ואולי לעולם לא תיחשף במלואה. אתר Chabad.org. מפרסם את הסיפור לראשונה.

יום אחד בשנות החמישים, סיפר ד"ר פריי לאשתו, כי גבר אירופאי נכנס למרפאתו, האיש עבר את הזוועות הקשות ביותר בהיסטוריה והיה במצב בריאותי ירוד, פריי הבחין במספר שנצרב בזרועו של האיש. כשקבע את הפגישה, הסביר האיש שאין לו כסף לשלם עבור עבודת השיניים, אך פריי טיפל בקביעות בשורדי שואה ללא תשלום, הרופא דאג לצרכיו של האיש, כשהטיפול הסתיים, אמר האיש שבכוונתו להשאיר את גופו למדע ואת הגולגולת שלו כמודל לימוד לרפואת שיניים.

זמן מה לאחר מכן, קופסה הופיע במפתן דלת המרפאה של ד"ר פריי. בפנים הייתה גולגולתו של האיש. רופא השיניים הציע זאת לקולג' לרפואת שיניים של אוניברסיטת ניו יורק, אך המנהלים סירבו. וכך נשארה הגולגולת במרפאה עד פרישתו של ד"ר פריי ב-1987. הוא נפטר ב-1993.

פריי נולד ב-1910 בריישה, אז עיר מרכזית במחוז גליציה היהודית. בתחילת שנות ה-30 הוא פתח מרפאת שיניים בפריז. כשהנאצים השתלטו על פריז, הוא ברח לפורטוגל. יהודים רבים התאספו בליסבון וביקשו לעלות על ספינה שתצא לאירופה לפני רגע לפני שאירופה עולה בלהבות.

ב-12 ביוני 1941, עלה פריי על הספינה 'סרפה פינטו', אחת הספינות האחרונות שיצאו מאירופה, שני נוסעים נוספים על כלי השיט היו הרבי מליובאוויטש זצ"ל, ורעייתו הרבנית חיה מושקא ע"ה. ב-23 ביוני ירדו הפליטים בסטטן איילנד והפכו לאנשים חופשיים.

עשרות שנים מאוחר יותר שליח חב"ד בטמקולה קליפורניה, יהיה זה שיעזור להביא את הגולגולת של שורד השואה האנונימי וחסר כל זה למנוחה. היא פנתה להרב יונתן אברמס, מנהל של בית חב"ד בטמקולה שאמר כי "לא הייתי בטוח אם להתקשר לבית הלוויות, לרב מוסמך יותר, לתקשורת או למשטרה" סיפר הרב לאתר Chabad.org.

אברמס החל מיד לעשות סידורים בנושא, ב-4 באוקטובר, בסיועו של ברוך בלום מארגון חסד של אמת בקליפורניה, הוא הביא את הגולגולת לקבורה. הוא הוריד את הארון הקטן לקבר בבית הקברות היהודי מאונט אוליב ממוריאל פארק בלוס אנג'לס. כיסוי עם קצת עפר את הקבר הטרי. לאחר 70 שנה הובאה סוף סוף למנוחה גולגולתו של האיש ממרפאת השיניים עם המספרים על זרועו.

"אנחנו לא יודעים למה הוא סבל כל כך במהלך חייו, ואפילו אחרי החיים, אבל לבסוף, נשמתו יכולה לנוח בשלום", אמר הרב אברמס. "לסיפור הזה יש סוף חיובי", אמרה פנלופה. "זה מחמם את לבי, ואני מאמינה שבעלי היה פועל באותה צורה".

קבורה מנהטן ניצול שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד