י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
תירוץ למתנגדי השלום

מדוע לישראל אסור להתערב בנעשה בסודן // דעה

"העובדה שהצבא הסודני מזוהה לבדו עם נרמול היחסים עם ישראל ללא אנשי ממשל אזרחיים, עלולה לפגוע בתמיכה הציבורית בנרמול לאור ההתנגדות העזה ברחוב הסודאני להפיכה"

מדוע לישראל אסור להתערב בנעשה בסודן // דעה
אזרחים בסודן מפגינים נגד הצבא צילום: ממשלת סודן

צבא סודאן פיטר שישה שגרירים שלא קיבלו את מרותם של הקצינים שהשתלטו על המדינה, לאחר ההפיכה והמעצר של ראש הממשלה עבדאללה חמדוכ. שבהמשך שוחרר עם הגבלות.

סודן היא מדינה ענייה שמנסה לעשות הכל כדי להתקבל בקהילה הבינלאומית כמדינה שוחרת שלום. לאחר חתימת הסכם הנורמליזציה עם ישראל במסגרת הסכמי אברהם, היה נראה כי המדינה עולה על דרך המלך: סודן ניתקה את הקשר עם החמאס; הפסיקה לתת מחסה לגורמי טרור, והיה נראה כי המדינה עושה את הדרך הבטוחה למערב, אבל אז הגיעו קצינים בכירים, והחליטו להשתלט על המדינה, מהלך שזכה לגינוי חריף מהמערב.

במהלך הימים האחרונים נשמעו קריאות מצד אזרחי סודן, שקראו לישראל לא להתערב. בנוסף, דיפלומט סודני הזהיר בשיחה עם 'כאן חדשות' ואמר כי "לטווח הארוך הארוך עצם העובדה שהצבא מזוהה לבדו עם נרמול היחסים עם ישראל ללא כוחות אזרחיים, עלולה לפגוע בתמיכה הציבורית בנרמול לאור ההתנגדות העזה ברחוב הסודאני להפיכה". ולכן לישראל אסור להתערב בנעשה בסודן, הרחוב הסודני רוצה לצאת ממעגל העוני, ולכן הסכם עם ישראל יכול לקדם את סודן לכך, אבל יותר מכל, הסודנים לא רוצים שלטון צבאי. ולכן לישראל אסור לקחת צד בסכסוך. בסודן יש מתנגדים להסכם נורמליזציה עם ישראל, ואסור לנו לתת להם דלק.

היום דווח, כי בכירים בצבא השולטים בסודאן פיטרו שישה שגרירים וכוחות הביטחון החמירו את היחס נגד מפגינים פרו-דמוקרטיים, גם כשהלחץ הבינלאומי נגד ההפיכה השבוע גובר.

ההחלטה כללה את שגרירי סודן בארצות הברית, האיחוד האירופי, סין, קטאר, צרפת וראש הנציגות של המדינה בז'נבה שבשוויץ, בשל התנערות שלהם מהמשטר הצבאי.

כמה שגרירויות מערביות בח'רטום הבירה אמרו שהן ימשיכו להכיר בראש הממשלה המודח עבדאללה חמדוכ ובקבינט שלו כ"מנהיגים החוקתיים של ממשלת המעבר" של סודאן. ביום רביעי הודיע ​​האיחוד האפריקאי על החלטתו להשעות את סודן מפעילות הגוש עד להשבת ממשלת המעבר במדינה בהנהגת האזרחים, וארצות הברית עצרה 700 מיליון דולר של סיוע חירום לסודן, והבנק העולמי הפסיק את פעילותו בסודן.

המהלך של הבנק העולמי הוא מכה קשה למדינה שזה עתה החלה לצאת מחדש משלושה עשורים של בידוד כלכלי, סודן הוכנסה לרשימת המדינות שנותנות חסות לטרור, אך לאחר הפרסום על נורמליזציה עם ישראל, המדינה הוסרה מהרשימה בדצמבר 2020.

בשבת מתוכננת הפגנת המיליון בסודן, והעולם המערבי מנסה בכל דרך דיפלומטית למנוע את המשך שלטון הצבאי במדינה, ולכן, דווקא בזמן שהעם הסודני נאבק על הדמוקרטיה, אסור לישראל להתערב, מאחר והתערבות ישראלית יכולה לגרום לחלום הנורמליזציה, לגווע סופית עם נזק בלתי הפיך.

סודן הפיכה צבאית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד