כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

"מטלטל בשבת בויליאמסבורג לא יזכה לביאת המשיח"

בכנס נגד העירוב המקומי, נשא רב קהילת מהרי"י מסאטמר דברים חריפים במיוחד • "מי שמטלטל בחסות העירוב המקומי, הוא מחלל שבת בפרסיה ומתנתק מכלל ישראל!"

ויליאמסבורג. צילום: vosizneias
ויליאמסבורג. צילום: vosizneias

סערה בויליאמסבורג: אחד מרבני העיר, הנמנה עם חסידי האדמו"ר מהרי"י מסאטמר, יצא חוצץ נגד אלו המטלטלים בשבת בעיר - גם בחלקים בהם יש עירוב, וכינה אותם "מחללי שבת בפרהסיה".

כבר שנים ארוכות חלוקות הדעות בויליאמסבורג בשאלה: האם מותר לסמוך על העירוב המקומי? פלגים מסוימים מתירים, אחרים מצדדים לאיסור. נהרא נהרא ופשטיה.

בימים האחרונים התקיים בויליאמסבורג כינוס של רבנים האוסרים לטלטל בשבת. מדובר בכינוס שנתי, המתקיים בריטואל קבוע, ובו תוקפים את הקהילות הסומכות על העירוב.

אחד הנואמים בכנס היה הגאון רבי חיים דוד כץ, רב קהילת סאטמאר בשכונת בורו-פארק - קהילת האדמו"ר מהרי"י, הנמנית עם המתנגדות החריפות לעירוב, שנתמך בעיקר על-ידי יריביהם - קהילת האדמו"ר מהר"א מסאטמר.

הגרח"ד כץ פתח בנאום תקיף וחריף ביותר, ובמהלכו השמיע דברים נוקבים, שזכו להרמת גבה גם אצל מארגני הכינוס: "כתוב בספר הקדוש ישמח משה לברר מאמר חז"ל 'אין בן דוד בא עד שיתרבו המוסרים בישראל'. למה חפץ הקב"ה כי ירבו 'מוסרים' לפני ביאת המשיח? התשובה לכך היא, כי ביאת המשיח תהיה הבירור האחרון. כתוב 'אין בן דוד בא אלא בדור שכולו חייב או כולו זכאי'. לכאורה הדבר תמוה. איך ניתן להגיע לדור שכולו חייב? אלא שהקב"ה ירצה לברר גם כאלו שמכונים שומרי תורה ומצוות ולהוציאם מכלל ישראל. כמו כן, הרי ידוע ש'מסור' מתנתק מכלל ישראל. לכן יתרבו המוסרים דווקא לפני ביאת המשיח".

כאן הטיל הגרח"ד את הפצצה הבאה: "ואפשר אולי לומר, שמי שמטלטל בחסות העירוב המקומי, הוא מחלל שבת בפרסיה! וכמובן שגם מחלל שבת יוצא ומתנתק מכלל ישראל. וזהו חלק מהבירור האחרון, כדי לראות מי מטלטל בעירוב רח"ל. ידע המטלטל כי הוא מתנתק מכלל ישראל ולא יזכה בבירור האחרון".
ויליאמסבורג בירור טלטול עירוב שבת

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 21 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד