י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
ההורים לא מתלהבים

המומחים המליצו: "לא ללמד את הילדים עברית"

הורים יהודים לילדים הלוקים באוטיזם אמרו לחוקרים באוניברסיטה בריטית כי מומחים לא-יהודים, כגון קלינאי תקשורת ורופאי ילדים, מייעצים להם לעתים קרובות שלא ללמד את ילדיהם את השפה העברית כשפה שנייה

המומחים המליצו: "לא ללמד את הילדים עברית"
הרצאה. אילוסטרציה צילום: unsplash

מחקר שערכה אוניברסיטת קיימברידג' בשיתוף משפחות ובתי ספר ברחבי בריטניה, הורים יהודים לילדים הלוקים באוטיזם אמרו לחוקרים כי מומחים לא-יהודים, כגון קלינאי תקשורת ורופאי ילדים, מייעצים להם לעתים קרובות שלא ללמד את ילדיהם את השפה העברית כשפה שנייה. רבים מצאו עצה זאת מעיקה, "לאור מרכזיותה של העברית בחיינו הרוחניים והמשפחתיים".

המחקר הוא הראשון שחוקר דו-לשוניות עברית-אנגלית ואוטיזם בבתי ספר. מהמחקר עולה, כי ילדים אוטיסטים ממסגרות דו-לשוניות ירוויחו אם ילמדו שפה שנייה, אך קלינאי תקשורת סותרים את הידע המדעי לכך, ואומרים למשפחות שזה לא מתאים.

המחקר החדש מצא שאנשי מקצוע בחינוך בבתי ספר יהודיים נטו לתמוך בהורים שרוצים שהילדים שלהם ילמדו עברית, עמדת המורים היהודים הייתה שילדים אוטיסטים צריכים ללמוד עברית בכל מקום אפשרי. במקרים מסוימים התלמידים שלטו בה בצורה מיומנת מאד.

המורים מציינים כי הם ממליצים על לימוד שפת עברית, בניגוד לקלינאי תקשורת, עדו ציינו במחקר של אוניברסיטת קיימברידג' שילדים יהודים אוטיסטים שיפסידו את לימוד העברית, עלולים להפסיד מאירועי מפתח קהילתיים, והם פחות יוכלו להצטרף לאירועים שנתיים, או לקיים את טקס בר המצווה הכרוך בקריאה בתורה.

את המחקר הוביל הרב דיוויד שר, דוקטור חוקר שערך אותו בזמן שלמד לתואר בפסיכולוגיה וחינוך בפקולטה לחינוך באוניברסיטת קיימברידג'. "ילדים אוטיסטים מתמודדים לעתים קרובות עם אי שוויון בבתי הספר, למרבה הצער נדמה שההתייאשות מלמידת שפה שנייה, גם אם התרבות שלהם היא דו-לשונית, היא דוגמה אחת".

הורים תיארו את האכזבה לאחר שנאמר להם לא ללמד את ילדם עברית. אחד ההורים אמר לחוקרים: "זו המורשת שלהם (של הילדים) בסופו של יום. זה כמו לגנוב את מה שצריך להיות שלהם".

ד"ר ג'ני גיבסון, פרופסור חבר לפסיכולוגיה וחינוך באוניברסיטת קיימברידג', אמר: "חיוני שהמורים יכירו בחשיבות המגוון הלשוני והתרבותי כשהם שוקלים כיצד לתמוך בילדים מרקע שונה, הרעיון שילדים אוטיסטים יכולים ללמוד רק שפה אחת הוא מיתוס. מחקרים מראים שדיבור שפות עם בני משפחה וחברים יכול להיות חשוב מאוד לבניית קשרים חברתיים, השתתפות בחיי תרבות וטיפוח תחושת רווחה".

שפה עברית לימודי עברית מחקר חדש ילדים מיוחדים ילדי אוטיזם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד