כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
אנחנו נשלם יותר

מתקפה ב'הארץ': כך השרה של לפיד דואגת לבעלי הממון

מאמר ב'הארץ' תוקף את שרת הכלכלה אורנה ברביבאי מיש עתיד על כך שבמקום לדאוג לטובת הצרכן, היא תופסת דווקא את הצד של בעלי ההון ורוצה לחסל את החוק שמחייב רשתות לסמן מחירים על מוצרים | "יש ודאי כמה פוליטיקאים חרדים, שיהיה אכפת להם מהשכבות החלשות וינסו לעצור אותו"

מתקפה ב'הארץ': כך השרה של לפיד דואגת לבעלי הממון
אילוסטרציה צילום: נתי שוחט פלאש 90

"הרשתות רוצות שנחיה בערפל": העורך הכלכלי של 'הארץ', הפרשן הוותיק נחמיה שטרסלר לא עושה הנחות לממשלה החדשה ויוצא במתקפה קשה נגד שרת הכלכלה אורנה ברביבאי מיש עתיד. לטענת שטרסלר במקום ששרת הכלכלה תפעל כפי שנדרש ממנה לטובת הצרכן, היא תופסת דווקא את הצד של בעלי ההון ובניגוד גמור לאינטרס הציבורי.

מדובר בחוק סימון מוצרים שמחייב את הרשתות לסמן על כל מוצר את תווית המחיר דבר שמקל על הצרכן לרכוש בתבונה. הרשתות מצדן מעדיפות לא לסמן את המחיר על המוצר עצמו ובכך ליצור בלבול שאותו הן מנצלות לריווחיהן. כעת מציעות הרשתות לקדם חוק חדש לפיו המחיר יוצג על המדף בלבד, באמצעות צג דיגיטלי, מה שיאפשר לייקר אותו בכל רגע שירצו, למשל בשעות ובימים שבהם הביקוש בסופר עולה - ושרת הכלכלה מקדמת בחדווה.

"את החוק החשוב הזה רוצה עכשיו אורנה ברביבאי, שרת הכלכלה, לחסל", תוקף שטרסלר. "תפקידה המוצהר הוא לעזור למשק ולצרכנים, אך במקום זאת היא משרתת את בעלי ההון, ראשי רשתות השיווק, שרוצים לחסל את הסימון. וכו־לם רוצים: מיצחק אברכהן (מנכ"ל שופרסל), דרך רמי לוי (שיווק השקמה) ועד שלום חגי (טיב טעם). הם, וכל שאר הרשתות, פועלים ביחד כבר שנים רבות נגד סימון המחירים המלא. הם פשוט לא אוהבים את החוק שמפריע להם להעלות מחירים בקלות, בכל רגע נתון".

העיתונאי נחמיה שטרסלר מבקר בבית כנסת ביוון 

שטרסלר, שכעיתונאי צעיר סיקר ודחף לחוק שיכפה סימון מוצרים, מזכיר מי השר שהעביר את החוק ומדוע הוא כה חשוב: "חוק סימון המחירים המלא הוא בן 23 שנה. חוקק אותו ב–1998 נתן שרנסקי, שר התעשייה. על כך ראוי ששמו ייחקק באותיות של זהב על כותל המזרח של צרכני ישראל. רשתות השיווק שונאות את החוק הזה. הן רוצות שלא נזכור את המחירים ושלא נוכל גם להשוות מחירים, לא בסופר (בין המדף לקופה), ולא בבית (בין מוצרים מתחרים). הרי ברגע שתיקח את המוצר מהמדף, הוא הופך לחסר מחיר".

הפרשן מספר כי נועד לאחרונה עם שרת הכלכלה ודן עמה בנושא, אך ידע מראש כי זו "ברכה לבטלה", לדבריו השרה אימצה בחום את האינטרס של בעלי הממון. "את חיסול החוק מנסים בעלי ההון להשיג כבר 23 שנים. בכל פעם שמתחלף שר כלכלה, הם מדברים עם השר ועם אנשיו, ולוחצים. עד כה, כל שרי הכלכלה, והיו רבים מאוד ב–23 השנים האחרונות, עמדו נגדם ולא נכנעו. נזכיר כאן רק את נפתלי בנט, שסירב ב–2014 לבטל את הסימון המלא, למרות הלחצים. אבל מה מבין בנט בכלכלה, בתחרות ובמחירים לעומת ברביבאי?"

לסיום מתייחס הפרשן לחוק שמקדמת השרה, מקווה שהנציגים החרדים ילחמו בו וטוען כי התקווה לביטולו מגיעה דווקא משר האוצר ליברמן: "החוק החדש שהיא מציעה צריך לקבל רוב בממשלה, ואחר כך גם רוב בכנסת, אך שם יש ודאי כמה פוליטיקאים, כולל החרדים, שאכפת להם מהשכבות החלשות שמוציאות את עיקר ממונן על מזון ושאצלן כל שקל חשוב, והן חלשות בטכנולוגיה. הן אלה שיסבלו הכי הרבה מביטול הסימון המלא. ויש עוד תקווה: שר האוצר אביגדור ליברמן, שיבין את גודל הטעות ויציל את הצרכן הישראלי מהפופוליזם של ברביבאי".

נחמיה שטרסלר אורנה ברביבאי משרד הכלכלה סימון מוצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד