כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
מתיחות בין ערבית

מדינות המפרץ מחזירות השגרירים מלבנון: "חיזבאללה טרוריסטים"

שגרירי איחוד האמירויות ובחריין מצטרפות כאות סולידריות לשגריר הסעודי ועוזבות את לבנון, הצעד הדרמטי בעקבות ראיון של שר לבנוני בו העניק לגיטימציה למורדים החות'ים. הסעודים דורשים את פיטוריו של השר - בחיזבאללה מסרבים

מדינות המפרץ מחזירות השגרירים מלבנון: "חיזבאללה טרוריסטים"
שר ההסברה הלבנוני בלבוש המורדים הח'ותים צילום: רשתות חברתיות

בעקבות המתיחות בין סעודיה ללבנון בגלל אמירה של השר לבנוני אל-קורדאחי שהעניק לגיטימיות למורדים החות'ים, איחוד האמירויות הודיעה על החזרת הדיפלומטים שלה מביירות לאות סולידריות עם סעודיה וכן אסרה על אזרחיה להגיע ללבנון. בסעודיה דורשים מהשר אל-קורדאחי המקורב לחיזבאללה להתפטר מתפקידו, אך בלבנון מסרבים.

אתמול (שישי) הציבה סעודיה דד ליין של 48 שעות לשגריר לבנון בריאד לעזוב את המדינה, ובנוסף הפסיקה את הייבוא מתוצרת לבנונית לממלכה. כמו כן הוחלט לקרוא לשגריר הממלכה בלבנון להגיע לריאד לצורך התייעצות. גם בחריין הודיעה לשגריר לבנון לעזוב את בחריין תוך 48 שעות.

לעת עתה ההתפטרות של אל-קורדאחי לא הגיעה. כיוון שחיזבאללה דוחה את הדרישות לפטרו. אירוע שיכול להפיל את כל ממשלת לבנון.

כזכור המתיחות בין לבנון לסעודיה החלה לאחר פרסום ראיון ישן של שר ההסברה הלבנוני, ג'ורג' קרדאחי, ובו הוא דיבר על המלחמה שמנהלים החות'ים נגד סעודיה: "החות'ים מגנים על עצמם, הם תוקפים מישהו? בראייתי המלחמה בתימן אבסורדית ועליה לעצור".

כשנשאל האם הוא מחשיב את פעילות האמירויות וסעודיה בתימן "תוקפנות חיצונית" על המדינה השיב "בוודאי שיש תוקפנות". ממשלת תימן שנתמכת ע"י סעודיה גינתה את ההצהרות, וסעודיה זימנה את השגריר הלבנוני בריאד לשיחת נזיפה. גם ראש הממשלה הלבנוני מיקאתי הביע את התנגדותו להצהרות. קרדאחי מצידו הסביר מאוחר יותר כי מדובר "בדעתו הפרטית", וכי הריאיון נערך לפני כניסתו לתפקיד.

בסוף השבוע העיתון הסעודי 'עוכאז' דיווח כי תאגיד השידור הסעודי הענק MBC נוטה לסגור את משרדיו בביירות ולהעבירם לריאד. כמו כן פעילים הפיצו תמונה ברשתות החברתיות בה לבוש קרדאחי בלבוש המזוהה עם המורדים החות'ים.

משרד החוץ הסעודי הוסיף כי ההצהרות של קורדאחי, הן "מופע נוסף של אמירות ראויות לגינוי של בכירים לבנוניים נגד סעודיה", ומכנה את ההצהרות "השמצות שמזייפות את המציאות". כמו כן נכתב בהודעה מטעם המשרד: "השליטה של ארגון חיזבאללה הטרוריסטי על ההחלטות של מדינת לבנון הפכה אותה לזירה לביצוע פרוייקט של מדינות שלא מביאות דברים טובים ללבנון". כך דווח רועי קייס ב'כאן חדשות'.

בתוך כך עקב המשבר בין לבנון לסעודיה והמפרץ גובר הלחץ על שר ההסברה הלבנוני להתפטר, רה"מ מיקאתי קרא לו לפני זמן קצר לקבל את ההחלטה המתאימה ולפעול על פי האינטרס של לבנון.

גם כווית מגרשת את ממלא מקום השגריר הלבנוני בשטחה ומזמנת להתייעצויות את השגריר הכוויתי בלבנון. כך דווח בתקשורת הערבית. אתמול נקטו צעדים דומים נגד שגרירי לבנון גם סעודיה ובחריין לאחר ששר ההסברה הלבנוני תקף את המלחמה הסעודית נגד החות'ים הפרו איראנים בתימן.

על פי הדיווח ב'כאן חדשות', שר החוץ הלבנוני מסר כי לבקשת ארצו החלה וושינגטון להתערב בניסיון לפתור את המשבר שפרץ בינה לבין סעודיה ומדינות מפרציות אחרות. עוד הצהיר השר, עבדאללה בו חביב, כי ביירות איננה מעוניינת במשבר הדיפלומטי הנוכחי, ובכל מקרה - בכוונתה למלא אחר כל התחיבויותיה למדינות ערב בכלל ולסעודיה בפרט.

איחוד האמירויות המורדים החותים לבנון חיזבאללה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד