כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
לאחר החלטת יוון

מוסלמים ויהודים משתפים פעולה למנוע את 'גזירת השחיטה'

לאחר החלטת יוון לאסור שחיטה כשרה, קבוצות יהודיות ומוסלמיות משתפות פעולה בבריטניה למנוע הגבלות על שחיטה כשרה

מוסלמים ויהודים משתפים פעולה למנוע את 'גזירת השחיטה'
פרות. אילוסטרציה צילום: Anat Hermony/FLASH90

דמויות מובילות בתעשיית המזון הכשר והחלאל המוסלמי, פתחו בקמפיין מתואם למאבק במהלכים של קבוצת חברי פרלמנט בריטיים, שרוצים להגביל שחיטת בעלי חיים בבריטניה, באופן שיהודים וגם מוסלמים לא יוכלו להרשות לעצמם לצרוך מהשחיטה הכשרה.

העיתון היהודי הבריטי Jewish News מדווח, כי יש שיתוף פעולה בין יהודים לבין גורמים הקשורים למועצה המוסלמית של בריטניה ולוועדת המעקב של בשר חלאל (שחיטה מוסלמית) על מתן תגובה אחידה לרצון להגביל שחיטה ללא הימום הבהמה, מהלך שפוסל את הבהמה מלהיות כשרה.

מספר חברי פרלמנט אישרו שהם תומכים במהלכים לצמצום שחיטה ללא הלם, הנדרשת על פי הכללים המחמירים של שתי הדתות. הממשלה סיפקה מספר הבטחות למנהיגי הקהילה היהודית והמוסלמית כאחד, כי תגן על מזון כשר וחלאל. אבל יש דאגה בקהילות מוסלמיות ויהודיות לגבי השפעת התמיכה של חברי הפרלמנט.

דובר המשרד לאיכות הסביבה, והמזון אמר: "הממשלה תעדיף שכל בעלי החיים יעברו הימום לפני השחיטה, אך אנו מכבדים את זכויותיהם של יהודים ומוסלמים לאכול בשר שנשחט בהתאם לאמונותיהם". דבריו לא הרגיעו את היהודים והמוסלמים.

סר רוג'ר גייל חבר פרלמנט בולט שמקדם הגבלות שחיטה כשרה, קורא יחד עם חברי פרלמנט נוספים, לסמן את כל התוצרת הכשרה והחלאל הנמכרת לצרכנים בבריטניה.

חבר הפרלמנט אמר: "יש מקום לרגולציה הרבה יותר גדולה של בעלי חיים שחוטים שלא עברו הימום, כי אנחנו יודעים היטב שכמויות אדירות של בשר כשר וחלאל מיוצרות אפילו לא לשוק הבריטי, אלא ליצוא". מנגד חולקים תעשיית הבשר הכשר, וטוענים כי זה לא נכון.

החשש של יהודי בריטניה מהגבלות השחיטה, מגיע לאחר שבית המשפט העליון ביוון פסק ביום רביעי האחרון, כי אופי השחיטה הכשרה מנוגדת לחוקי האיחוד האירופי. הפסיקה נסמכת על פסיקת בית המשפט האירופי לצדק מסוף 2020, לפיה מדינות האיחוד רשאיות לאסור את השחיטה על מנת לקדם את רווחת בעלי החיים - ומדובר במדינה הראשונה המיישמת את ההחלטה.

לפי הפסיקה העקרונית של בית המשפט האירופי לצדק, מחודש דצמבר האחרון, המדינות רשאיות לדרוש בחוק את הימום הבהמות לפני השחיטה, בניגוד להלכה, והדבר לא ייחשב להפרה של חופש הדת הכלול באמנת זכויות היסוד של האיחוד. בקהילות היהודיות טוענים כעת כי בית המשפט ביוון פעל לפי עקרון זה, תוך התעלמות מאמירה נוספת של הערכאה היבשתית, לפיה על המדינות לחתור לאיזון בין הדאגה לרווחת בעלי החיים לבין צמצום הפגיעה באורח החיים הדתי.

בריטניה אמנם לא נמצאת באיחוד האירופי, ומשום כך החלטות האיחוד לא רלוונטיות לגביה, אך פעילים וחברי פרלמנט פועלים ללא לאות להגביל שחיטה כשרה. מהלך שמדיר שינה מהיהודים ומהמוסלמים בבריטניה.

איסור השחיטה מאבק נגד השחיטה בריטניה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד