א' אייר התשפ"ד
09.05.2024

הפלונטר של 'תולדות אברהם יצחק': האם יהרס בית הכנסת של החסידות

פלונטר משפטי מורכב, התלוי בכונס נכסים, בעיריית ירושלים ובכשני מיליון דולר - עשוי להוביל להרס מחצית בית המדרש של חסידות תולדות אברהם יצחק במאה שערים • התקווה האחרונה: מסע האדמו"ר לארצות-הברית לגייס כספים במגביות חירום • שלמה גרינברג מגולל את הסיפור המלא

האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק
האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק



קהילת תולדות אברהם יצחק עומדת בפני אחד מרגעיה הקשים והמכריעים, בכל הנוגע לשאלת עתידו של בית המדרש של החסידות ברחוב מאה שערים בירושלים. אם לא יתרחש נס, וידידי החצר לא יחלצו לעזרה, צפוי לעלות הכורת על מחצית מבית המדרש של החסידות, העלולה להיות מופקעת מידיה.

למי שאיננו בקי בפרטים, הנה השתלשלות מסכת התלאות שעברה על בית המדרש, שעתידו כרגע לוט בערפל: עם הפילוג שהתרחש בחסידות, לאחר פטירתו של האדמו"ר מתולדות אהרן זצ"ל, כאשר חלק מהחסידים נטו אחר הבן הגדול, האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק, וחלק אחר הבן השני - האדמו"ר הנוכחי מתולדות אהרן, קיבלה קהילת תולדות אברהם יצחק את הבניין שהיה בבעלות האב. דא עקא, רק מחצית ממנו הייתה בבעלותו, המחצית השנייה הייתה בבעלותם של אנשים פרטיים.

בית המדרש של החסידות החל לפרוח ולשגשג במקום, ותוך זמן קצר, מחמת הדוחק שנוצר בגין ריבוי המתפללים, נהרסו חלק מקירות בית הכנסת, והוקם 'שאטער' על חשבון המחצית השנייה, בהסכמת הבעלים, ובכך בעצם הורחב בית המדרש באורח משמעותי.

לפני כשש שנים, הוחלט להרחיבו על פני שטחו של ה'שאטער'. נציג הבעלים, אחד מעורכי הדין הירושלמים שקיבל את הטיפול במבנה, סיכם עם הנהלת הקהילה על תשלום דמי שכירות חודשיים בתמורה לשימוש בשטח.

בתולדות אברהם יצחק החלו בשיפוצים מאסיביים. הבניה קיבלה היתרי בניה חלקיים, אך בפועל, נעשו במקום חריגות בניה, שלא עלו בקנה אחד עם הפרוגרמה שאושרה במחלקת התכנון והבניה של העירייה. משנודע על כך למחלקת ההנדסה, החלה לשלוח מכתבי התראה שונים, בו דרשה את הריסת החלקים שלא אושרו, או קבלת רישיון בניה ליגאלי על כל השטח. העסקנים הצליחו שוב ושוב לבטל את רוע הגזרה, והצליחו לעצור מספר פעמים את ביצוע צווי ההריסה שכבר הוצאו לבית המדרש.

הדמיית הבניין, לפי התכנית של החסידותצילום: הדמיית הבניין, לפי התכנית של החסידות
הדמיית הבניין, לפי התכנית של החסידות


הפלונטר: כונס הנכסים והעירייה

במקביל, מחמת הקשיים הניהוליים והפיננסיים שהתגלו בקהילה, הוחלט לפצל את ניהול המוסדות בידי אחראים שונים. מוסדות החינוך נמסרו לאחד, מוסדות הקהילה לאחר, וכן על זה הדרך.

מאז הפיצול, חלה תנופה מרשימה והתפתחות מבורכת במוסדות. מצבה הפיננסי יציב ולדברי גורמים בהנהלת ראשי מוסדות החינוך של הקהילה, בשנתיים האחרונות, 'הכל דופק כמו שעון'.

רק האחריות על ניהול בית המדרש נותרה איכשהו מיותמת. לא נמצא מי שיקח על כתפיו את גיוס הכספים הכבד הכרוך בכך. כך נפל הניהול בין הכיסאות. ובאין ניהול, גם הכספים לא הוזרמו לחשבונו של עורך הדין המנהל את המבנה.

עורך הדין שיגר מספר מכתבי התראה, בהם התריע כי אם לא יקבל את כספו - יפעל לנשל את החסידות ממחצית זו שבאחריותו. גישושים שנעשו מצד עסקנים להציע לו עסקת רכישה של מחצית המבנה הכפוף לו, לא עלו יפה. העו"ד סבר כי הוא יצליח לקבל יותר משני מיליון הדולר שהוצעו לו על הנהלת החסידות.

בינתיים ערכה הקהילה מגבית חירום בקרב החסידים. כל אחד התחייב לתרום סכום נכבד, בכפוף למה שהובטח כי החסידות הולכת למהלך של רכישת המבנה. מספר תשלומים הועברו, ואז שוב החל העסק לקרטע, כאשר התברר כי אין סיכוי של ממש להשלים את עסקת הרכישה.

אלא שבזמן שחלף הועבר ניהול המבנה לידי כונס נכסים, ובמקביל גם העירייה המשיכה באיומיה. כאן נוצרה סיטואציה מורכבת במיוחד: העירייה מוכנה להכשיר את חריגות הבניה, רק בכפוף לבקשת הכונס. הכונס מסרב לדון בעניין בטרם יועברו אליו כל התשלומים שטרם נפרעו - ומדובר בסכום עתק.

לפני מספר שבועות שלח הכונס התראה אחרונה להנהלת הקהילה, ובה הודיע כי אם לא יסולק החוב מיידית, יראה עצמו רשאי להפקיע את חלקו בנכס, ולמכרו לכל המרבה במחיר. ההנהלה פתחה עמו במשא ומתן מואץ, והצליחה להגיע עמו להצעה שמסתכמת בשני מיליון דולר.

הכונס התנה את הסכמתו בהצבת זמן קצוב, לסילוק ההתחייבויות השונות.

האדמו"ר בשמחה משפחתית. צילום: ארכיוןצילום: האדמו"ר בשמחה משפחתית. צילום: ארכיון
האדמו"ר בשמחה משפחתית. צילום: ארכיון


התקווה האחרונה: מסע האדמו"ר

במוצאי שבת האחרונה יצא האדמו"ר מתולדות אברהם יצחק לארצות-הברית, לאחר ששבת בעיר בית שמש, שם השתתף בברית לנכדו של הנגיד הרב זאב פנחס נוסנצווייג, תושב בורו-פארק, שתרם את בניין המוסדות של החסידות בבית שמש. הנדיב גם מימן את עלות הנסיעה לחו"ל של האדמו"ר ולרבנית.

האדמו"ר מתאכסן בבית הנגיד הרב דוד שארף בשכונת פלטבוש. בשבת הקרובה ישבות האדמו"ר במונסי, וביום ראשון הקרוב ישתתף בבר המצווה לנכדו - אברהם יצחק טייטלבוים, בן הקדוש רבי לייביש טייטלבוים הי"ד, שנרצח בפיגוע הטרור בבית חב"ד בעיר מומביי שבהודו.

האדמו"ר מתעתד לנצל את ימי שהותו בארה"ב כדי לגייס שני מיליון דולר, הנדרשים להצלת בית המדרש מהריסה במקרה הגרוע, או הפקעה במקרה הטוב. לידידי החסידות נשלחו מכתבים פנימיים, המגוללים את הסאגה הארוכה, ובהם הם מתבקשים להטות שכם ולהתגייס בדחיפות למצב החירום שנוצר.

למעשה, תכנן האדמו"ר לצאת למטרה זו לניו יורק ולמונטריאול כבר לפני כשבועיים., עסקני החסידות כבר נשלחו לארגן את הביקור וערבי התרמה, אולם אז נפטר גיסו - האדמו"ר מבולחוב זצ"ל, אחיה של הרבנית, וטרפה את הקלפים. מכיוון שהרבנית נאלצה לשבת 'שבעה', החליט האדמו"ר לדחות את הנסיעה.

בתולדות אברהם יצחק מביעים תקווה כי יצליחו לגייס בזמן הקצר שנותר לרשותם, את מלוא המשאבים הנדרשים. "אף אחד איננו יכול לדמיין לעצמו מצב, שבו בית מדרשנו מצטמק למחצית, כבימי קדם, בתחילת היווסדותה של הקהילה, פעולה שעלולה להתרחש חלילה, בהעדר הסכומים הגרנדיוזיים אותם אנו נאלצים לשלם, אמנם פעם אחת ולתמיד".
תולדות אברהם יצחק קהילה היתר רישיון שיפוצים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד