י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
קריאה להקים וועדת בדיקה

חמינאי אסר לייבא חיסונים נגד קורונה, אך את האשמה הפילו על רוחאני

לא מומלץ להיות נשיא איראן, מאחר והנשיאים האחרונים נמצאים תחת מעקב, אחד מהם היה במעצר בית, השני נקרא לשוב לאיראן באמצע ביקור באיחוד האמירויות, השלישי, חסן רוחאני, עומד תחת התקפה מצד גורמים שמרנים שמחפשים שעיר לעזאזל

חמינאי אסר לייבא חיסונים נגד קורונה, אך את האשמה הפילו על רוחאני
חסן רוחאני צילום: אמיר לוי, פלאש 90

הפרלמנט האיראני ישקול בקרוב בדיקה באשר לתפקודו של הנשיא לשעבר חסן רוחאני בניהול מגיפת הקורונה, שגבתה מעל 126,000 מקרי מוות במדינה הפרסית.

חברי פרלמנט שמרנים, נותנים את כל הקרדיט על החיסונים לנשיא החדש, אברהים ראיסי שנכנס לתפקידו באוגוסט האחרון. עם האצת התוכנית, 40 אחוז מהאוכלוסייה מחוסנים כעת במלואם.

אך בעוד המבקרים מאשימים את רוחאני, שעמד בראש כוח המשימה הלאומי לניהול מגיפת הקורונה, וטוענים כי היא התנהל לא נכון, תומכי הנשיא הקודם אומרים כי חיסונים שיובאו מאז כניסתו של ראיסי לתפקיד נרכשו על ידי ממשל רוחאני בשבועות האחרונים לנשיאותו.

ממשל רוחאני אכן ניסה להשיג חיסוני קורונה בסוף 2020, אך עד מהרה המנהיג העליון עלי חמינאי אסר לייבא חיסוני קורונה מתוצרת ארצות הברית ובריטניה בטענה שלחברות תרופות מערביות יש רקורד של 'ניסויים' במדינות מתפתחות ו"לא סביר שהם לא ירצו לזהם מדינות אחרות".

באותה תקופה, חברות פייזר ומודרנה, מתוצרת ארה"ב ואסטרה-זנקה מתוצרת בריטניה היו החיסונים המובילים בעולם, חיסונים אמריקאים הופקו גם במפעלים אירופיים, אך האיסור של חמינאי נשאר בתוקף גם אם החיסון יוצר באירופה.

בתחילת יולי, גל מגיפה חמישי חמור פגע באיראן ובגלל חוסר חיסונים, כ-40,000 אנשים נוספים מתו תוך שלושה חודשים. הציבור החל להאשים בגלוי את חמינאי באחריות לאסון עם האיסור שלו על חיסונים מערביים. כך דווח אתר Iran International.

כאשר ראיסי נכנס לתפקידו ב-6 באוגוסט, איראן הזריקה 14.7 מיליון מנות חיסון, כאשר כמעט 3 מיליון אזרחים חוסנו במלואם. הנתון נכון להיום (שני) 33.6 מיליון אזרחים איראניים מחוסנים במלואם מתוך אוכלוסייה של 83 מיליון איש.

באוגוסט האחרון, בדיוק כשרוחאני העביר את הנשיאות לראיסי, מניין המתים היומי מקורונה עמד על כ-700. כעת הוא ירד לסביבות 130 קורבנות ביממה.

במשך מספר חודשים קוראים חברי פרלמנט להעמיד לדין את רוחאני בנימוקים שונים. ועדה פרלמנטרית ב-12 באוקטובר הגישה תביעה רשמית נגד הנשיא לשעבר לרשות השופטת שדחקה להעמיד לדין את רוחאני "בגין התנהגות בלתי הולמת ואי מילוי תפקידו במהלך שתי קדנציות כנשיא".

הם טוענים שהמדיניות הכלכלית שלו עשתה מעט כדי לעזור לאיראנים עניים. רוחאני והממשל שלו זכו לביקורת רבה על ניהול לא נכון של משבר הקורונה, בכך שלא אכפו את הסגר זמן קצר לאחר שהמגיפה פגעה באיראן בפברואר 2020, הם לא סיפקו תמיכה מספקת לאיראנים, ולא נקטו עמדה נחרצת נגד הממסד הדתי שהתנגד להתרחקות חברתית וסגירת מקומות דתיים.

אך הצביעות מצד תומכי חמינאי מגיעה לשיא, למרות נאומו הציבורי של חמינאי שבו הדגיש כי רכישת חיסונים מארצות ארה"ב ואירופה נאסרה, בחודשים האחרונים טענו תומכי חמינאי כי הוא לא אסר לייבא חיסונים זרים ורק הורה לייבא אותם מ"מקום בטוח ומאובטח". אך הם לא מספרים כי חמינאי אסר על חיסונים תוצרת ארה"ב והמערב, עכשיו הם מחפשים שעיר לעזאזל.

קורונה באיראן חסן רוחאני אברהים ראיסי עלי חמינאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד