י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"אנחנו חלק מעבודה זרה?"

חרדים ששימשו כניצבים בסרט, גילו שהונו אותם

חרדים שהשתתפו כניצבים גילו שהם השתתפו בסרט אוונגליסטי, המשתתפים דווחו "על תחושת פגיעה", והסבירו שלא הודיעו להם שמדובר בסרט על קידום הנצרות בישראל

חרדים ששימשו כניצבים בסרט, גילו שהונו אותם
צללית חרדים צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

עוגמת נפש: "גילינו שהצטלמנו לסרט מסיונרי, אולי אסור להשתמש בכסף"; זה לא יוצא דופן שמפיק סרטים מחו"ל שוכר חברת סרטים ישראלית כדי לצלם צילומי נוף ולשכור אזרחים מקומיים להיות כניצבים, אך הפעם ארגון 'בינינו' שנאבק נגד מסיונריות בארץ, חשף כי סרט שצולם באזור ים המלח ובו נטלו חלק ניצבים חרדיים, היה במימון ארגון נוצרי אוונגליסטי.

יו"ר ארגון 'בינינו' שאנון נוסן, מספרת ל'בחדרי חרדים', כי הסרט מתאר את הכתיבה והשימור של כתבי קודש ממשה רבנו וקבלת התורה ועד לימינו, הוא מעין סרט תיעודי, חברת סרטים ישראלית מקומית הוציאה פרסום לניצבים, הם עבדו על קטע להמחיש את החיים מזמן קבלת התורה, והיו זקוקים לגברים דתיים עם זקנים שיקחו חלק בצילום של עשר שעות ליד ים המלח.

שאנון נוסן טוענת, כי כשחברת הסרטים הישראלית שוכרת את הניצבים, הם לא מזכירים מי עומד מאחורי זה. לדבריה, הבעיה עם נוצרים שמפיקים סרט נוצרי בארץ, "יש כאן שתי בעיות, יש לנו עניין הלכתי עם יהודים שומרי מצוות המשתתפים בהפקת סרט שמקדם את הנצרות, בנוסף באתר האינטרנט שלהם הם מצהירים כי המשימה שלהם והארגונים הקשורים אליהם היא להכין את העולם לבואו של 'אותו האיש', הסרט מתיימר לאשר את הלגיטימיות של התנ"ך הנוצרי והמסר שלו, ויהודים המשתתפים כניצבים נותנים למעשה את אישורם לכך".

לטענת שאנון, חברת הסרטים הישראלית לא חשפה מי עומד מאחורי הבקשה, "כאשר זה הגיע לידיעתנו לראשונה, צוות הצילום נתן למשתתפים תקציר של הסרט, אבל הם התקשו לגרום לאנשים להגיע לצילומים, אז הם לא נתנו יותר מידע על הסרט למשתתפים, מה שהביא ליותר משתתפים כי הם לא ידעו מי עומד מאחורי זה".

כאשר ארגון 'בינינו' עודד אנשים לעשות בדיקת רקע ולברר לגבי מי ולמה לפני החתימה על ההסכם עם הפקת הסרט, ולא להסכים איתו מבחינה דתית, צוות הצילום הגיב בתיאור הפרויקט כ"סרט היסטורי". ונראה היה שהטקטיקה החדשה עבדה, ומשתתפים חרדים נרשמו למספר ימי צילום.

"פנו אלי הרבה אנשים, בעיקר גברים חרדים, אחד מהם ציין כי לו ולשאר הניצבים בקבוצתו לא נאמר דבר על השתייכות נוצרית עד שהגענו לאתר הצילומים, שם גילינו כי מדובר בהפקה של סרט נוצרי, זה היה בסביבות השעה 04:30 לפנות בוקר, אז גם אם הייתי מחליט שלא להשתתף, הייתי תקוע ממש באמצע המדבר".

שאנון מספרת כי בזמן שסופק להם מזון מהדרין, גברה רמת האי הנוחות שמשהו אולי לא כשר לחלוטין והשאלות חלחלו אצלם. "האם אנחנו משתתפים בפרויקט שיקדם את הנצרות, במיוחד באיזשהו אופן ליהודים? האם אנחנו חלק מעבודה זרה בכך שאנחנו חלק מזה?".

צעיר אחד הודה שחש פגוע, בעיקר מצד חברת ההפקה הישראלית. לדבריו, "הנה אנחנו כמה חבר'ה שנהנים מכמה שקלים (350 שקל לאדם ליום ל-10 - 12 שעות), חברת ההפקה גורפת כסף גדול מהאוונגליסטים, שברור שמטרתם להדיח נשמות יהודיות". שאנון מספרת כי רבים מהניצבים פנו אל הרב שלהם כדי לבדוק האם עליהם להפסיק את ההשתתפות, כמו גם האם הם באמת יכולים להשאיר את הכסף שקיבלו, בהתחשב במקור.

"אנחנו לא יכולים לפקח על כל פרויקט קולנוע בישראל כדי לוודא אם הוא אוונגליסטי או לא, לכן, מה שכן עשינו, פרסמנו אזהרה כללית לכל יהודי שומר תורה ומצוות שעלול לשקול להיות ניצב, ציינו שיש כמה פרויקטים של קולנוע נוצרי שמתבצעים כרגע בישראל ומחפשים ניצבים שנראים דתיים או מזרח תיכוניים, הזהרנו שלמרות שהפרויקט עשוי להיות "היסטורי", ייתכן שיש לדעת עוד לפני שחותמים על השתתפות".

כיום ישנם כ-30,000 יהודים משיחיים בישראל, יש להם למעלה מ-300 קהילות וארגוני הסברה, יחד עם 200 אתרי אינטרנט שמטרתם לשכנע ישראלים שהאמונה ב'אותו האיש' כמשיח אינה סותרת את האמונה והמסורת היהודית, הם עומדים בחזית הגל המיסיונרי בישראל כיום, מאחוריהם אוצר משמעותי של כסף אוונגליסטי, אותם אוונגליסטים שמצהירים על תמיכה בישראל.

שאנון אומרת כי הם "מספרים ליהודים את מה שהם רוצים לשמוע תוך כדי תמיכה הומניטרית נדיבה, הם רואים בזה רגישות מבחינה תרבותית, הם לא חושפים את סדר היום המלא שלהם, בצד הישראלי, קשה לומר לא כאשר יהודים נזקקים לסיוע של מזון, בגדים וסיוע רפואי, מי עוד יתערב כדי למלא את החלל אם הפעילויות הללו יופסקו? אני מכירה ארגון יהודי גדול שתומך ביתומים בישראל, הם שולחים את ילדיהם למרפאה משיחית גלויה כדי לקבל טיפול חינם, המרפאה מאוד ברורה לגבי המוטיבציה והשאיפות שלהם, בדקתי את האתר שלהם, תאמינו לי, זה מעבר להומניטרי, זה תיווך להשפעה".

נוצרים פעילות מסיונרית ארגון בינינו צילומים לסרט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד