כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"רפורמה פופוליסטית ואכזרית"

חד פעמי: איש השמאל יוצא להגנת החרדים

חבר הכנסת לשעבר מחד"ש דב חנין מסביר מדוע הצעד שעשה ליברמן, מיסוי החד פעמי במסווה של הגנה על הסביבה, הוא למעשה צעד פופוליסטי. לדבריו במקום להיאבק בתאגידים הגדולים, בוחרת הממשלה דווקא בדרך הקלה - פגיעה בחרדים

חד פעמי: איש השמאל יוצא להגנת החרדים
החד פעמי שנרכש בישיבת אור ישראל צילום: באדיבות המצלם

על רקע המהלך הפופוליסטי של שר האוצר אביגדור ליברמן, מיסוי על כלים חד פעמיים, מהלך שגורר פגיעה ישירה במשפחה החרדית המוחלשת, שוחח אמש (ראשון) חבר הכנסת לשעבר, אש השמאל דב חנין, שבעצמו עוסק בנושאי סביבה, ותקף בחריפות את הרפורמה שיזם ליברמן. לדבריו אם הוא היה מכין רשימה של נושאים שצריך לשנות לטובת שמירה על הסביבה, הכלים החד פעמיים היו בתחתית הרשימה.

"אני מאד מאד מצטער על המהלך הזה של משרד האוצר. איך אומרים בציבור החרדי? זה לגמרי 'לא שייך'. אני נגד כמובן שימוש מוגזם בפלסטיק, אבל זה ממש לא הדבר שצריך להתחיל בו", אמר חנין לאלי ביתאן בראיון לתוכנית הבוקר ב'כאן מורשת'. 

לדבריו, "אם הממשלה רוצה לעשות מעשה אמיתי בתחום של משבר האקלים, בבקשה - שתבטל את עסקת צינור הנפט של קצא"א - שתהפוך את מפרץ אילת לנמל נפט, תסכן את מתקני ההתפלה בחוף אשקלון, תזהם את כל הנגב ותעביר נפט שלא שייך לנו למקום שלא שייך אלינו".

הח"כ לשעבר מחד"ש, מפלגת שמאל קיצונית המורכבת מערבים ויהודים, ממשיך ומונה את הפעולות הנחוצות של הממשלה כדי להמעיט את פליטת גזי החממה: "שתסגור את התעשיות המזהמות במפרץ חיפה, שגורמות לא רק לפליטות של גזי חממה אלא לזיהום אוויר שהורג בני אדם ופוגע בבריאות... שתעשה מהפכה של תחבורה ציבורית שגם תשחרר אותנו מהפקקים, גם תאפשר לאנשים לנסוע בכבוד בתחבורה ציבורית ותגרום לאנשים לבחור בתחבורה ציבורית נוחה ויעילה יותר".

חנין מסביר כי הממשלה נמנעת מלהתעסק עם הנושאים המהותיים בגלל חוסר רצון להיאבק מול בעלי ההון, ובמקום זאת היא מעדיפה ללכת על הפופוליסטי ולפגוע דווקא בחלשים. "הדברים האלו זה להתמודד עם בעלי הכוח והכסף - לך תריב עם חברת קצא"א, לך תריב עם בעלי המפעלים המזהמים, זה קשה. יש להם לוביסטים, יש להם כוח. כן, להטיל גזירה על הציבור החרדי ועל אנשים עניים שמשתמשים בכלים חד פעמיים זו דרך קלה".

לדברי חנין, "זו דרך מוטעית מכמה בחינות: "קודם כל כי כלי הפלסטיק זה לא הבעיה הכי גדולה. אני בעד לצמצם שימוש בכלי פלסטיק, אבל אם תיתן לי למלא טור של בעיות, זה יהיה במקום יחסית נמוך. הדבר השני הוא שאתה הולך לנכר ציבור גדול מאד שהאמת היא שאתה גם לא מציע לו פתרונות אלטרנטיביים. תחשוב על משפחה חרדית בפסח למשל".

חנין מתייחס לגזרה שהטיל האוצר ואומר כי אם היו באמת רוצים, היו מציעים פתרונות אלטרנטיביים לחרדים: "אם היית מציע להם כלי נייר כדי שלא ישתמשו בכלי פלסטיק - אני מבין. אבל ככה אתה מטיל עליהם מס ואין להם ברירה. תעודד להכניס לבתים ותסבסד מדיחים זה יכול להיות מצוין. כשאתה לא נותן לאנשים אלטרנטיבה מה תהיה התוצאה? הרי אין לאנשים מה לעשות. כמו למשל אגרת גודש: אם אין תחבורה ציבורית טובה אנשים ימשיכו לנסוע ברכב פרטי כי אין להם ברירה, ואתה מטיל עליהם מס. אתה לא משנה את ההתנהגות שלהם. אם לאנשים אין ברירה וזו הדרך היחידה להתארגן למשפחה ברוכת ילדים בפסח או כשאין ברירה אתה גורם לאנשים לשלם יותר, אבל אתה לא מייצר פתרון לבעיה הסביבתית".

לסיום אמר חנין: "הדבר הזה מאד מצער אותי. לאורך השנים היו לי שיתופי פעולה מאד טובים עם הח"כים החרדים. גפני באמת שותף אמיתי במאבקים סביבתיים וחקיקה סביבתית. ליצמן היה יחד איתי בהפגנה של הציבור החרדי והחילוני נגד מכרה הפוספטים בשדה בריר ליד ערד. יש בסיס לשיתוף פעולה, חבל. אין מה להוסיף".

אלי ביתאן דב חנין משרד האוצר אביגדור ליברמן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד