י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
"דת האקלים"

ועידת האקלים בגלזגו משקפת מציאות עגומה של צביעות ואינטרסים

המאבק העיקש בפליטת גזי החממה לא יוכל להניב תוצאות ללא שיתוף הפעולה של סין ומדינות מזהמות אחרות, ובמקום לדאוג שהמצב שם ישתנה, הלוביסטים דואגים להעלות לנו מיסים על מוצרי יסוד

ועידת האקלים בגלזגו משקפת מציאות עגומה של צביעות ואינטרסים
בנט, ג'ונסון ומזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש צילום: באדיבות המצלם

השבוע התכנסה בעיר גלזגו שבסקוטלנד, ועידת האקלים העולמית, המוגדרת 'כוועידת חירום עבור עתידו של כדור הארץ'. 120 ראשי מדינות ועוד עשרות דיפלומטים מרחבי העולם עשו את דרכם לוועידה. עשרות אם לא מאות של משתתפים הגיעו לוועידה במטוסם הפרטי, המזהם.

מטרתה המוצהרת של הוועידה היא להניע פעולות בסדרי גודל כלל עולמיים שיצמצמו את העלייה בטמפרטורת כדור הארץ לעליה של לא יותר מ-1.5 מעלות צלזיוס, בהשוואה לטרום העידן התעשייתי, כאשר כעת אנו עומדים כבר על עלייה של 1.1 מעלות צלזיוס. קרוב ל-200 מדינות חתמו על הסכם לפיו מיליארדי דולרים יוקדשו למאבק, וצמצום של פליטת גזי חממה בכחצי עד לשנת 2030.

הכנס נבחר להיערך בגלזגו, שהיוותה עד המאה ה-19 מרכז תעשייתי גדול אשר ייצר ספינות כבדות שגרמו לזיהום רב, ודווקא עיר זו נבחרה לארח את הכנס, שיבשר על שינוי דרמטי ביחס להתנהלות העולמית בשנים הקרובות.

השבוע, לאחר הצעת החוק שהגישה בחודש שעבר שרת איכות הסביבה תמר זנדברג, צפויים המיסים עבור הכלים החד פעמיים לגדול משמעותית, דבר אשר יכפיל את מחירי הכלים החד פעמיים, וזאת בכדי לצמצם את השימוש בפלסטיק מזהם. מעבר לדיון הנוקב סביב הפגיעה באוכלוסיות המשתמשות באופן יחסי בהרבה יותר כלים חד-פעמיים מהאוכלוסייה הכללית, למדינה אין כל זכות לחייב אותנו, האזרחים, לקחת חלק ולהירתם לצעדים אותם מקדמת "דת האקלים".

המאבק בהתחממות הגלובלית הפך מזמן לדבר אשר הוצא מהקשרו. אנשים אשר סוגדים למאבק, ומהללים את גרטה, האקטיביסטית בת ה-18 בלבד, אשר היתה מועמדת לפרס נובל בשנת 2018, ואף נאמה על בימת האו"ם בשנת 2019, בעקבות מאבקה האובססיבי בפליטת גזי חממה.

הדבר המדהים במאבק הזה הוא שהמתנגדים הגדולים ביותר כנגד הכפייה הדתית, הם אלו שרוצים לחייב את האזרחים לקחת חלק במאבק. אני מבין את חשיבותה של הוועידה ומאמין ברצונם הטוב של אלו שלוקחים בה חלק, אך זכותי לא לציית אחר התכתובות שהם קובעים לנו.

ארגוני האקלים ימשיכו להפעיל לוביסטים בכנסת ובכל משרד ממשלתי, ולקדם קמפיינים המוניים נגד צריכת פלסטיק וצמצום באנרגיה מזהמת, אך ימשיכו להתעלם מהתעשייה הסינית, המזהמת הגדולה ביותר של כדור הארץ. אותם ארגונים המקדמים הפגנות ברחבי העולם ימשיכו להעלים עין מרוסיה וערב הסעודית, מדינות מהמזהמות בעולם, שאף לא נכחו בכנס.

לאזרח הפשוט אין השפעה על צמצום פליטת גזי החממה, אל מול ארובות הענק במפעלים ברחבי סין ורוסיה, אשר ימשיכו לפעול; אל מול ספינות הענק, המובילות סחורה ברחבי העולם; אל מול תעשיית הבשר הענקית, שאחראית לכמעט 20% מפליטת גזי החממה אל כדור הארץ. השינוי אותו אנו צריכים לעשות הוא בתודעה שלנו. השינוי הבריא והנכון, של מאבק נגד המדינות המזהמות הגדולות, ולא כנגד האזרח הקטן.

ועידת האקלים גלאזגו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד