י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
יליד שטפנשט

נשיא הפדרציה של הקהילות ברומניה הלך לעולמו

נשיא הפדרציה של הקהילות היהודיות ברומניה יליד העיר שטפנשט מר אאורל (אורי בן יונה) וינר ז"ל נפטר בבוקרסט. מחר הוא יובא למנוחות ברומניה 

נשיא הפדרציה של הקהילות ברומניה הלך לעולמו
מר אאורל ווינר ז"ל צילום: באדיבות המצלם

נשיא הפדרציה של הקהילות היהודיות ברומניה, איש המעש למען שימור מורשת היהדות ברחבי רומניה, מר אאורל וינר ז"ל הלך לעולמו בשיבה טובה. 

בתוקף תפקידו כנשיא פדרציית הקהילות היהודיות ברומניה, עמד בראש מערך הפעילות החולשת על כ40 קהילות יהודיות הפועלות כיום ברומניה, ומתפעלת כאלף בתי עלמין ברחבי רומניה, וכ150 בתי כנסת עתיקים ומפוארים, אשר ברובם הינם נחלת העבר, ומהווים סיכום למורשת עתיקה ועניפה של היהדות ברומניה הגוועת אט אט.

נולד בשנת תרצ"ב בעיר שטפנשט, למשפחת יהודים אמידים מראשי הקהל בעיר שהיו אדוקים ומסתופפים בצילו של הצדיק משטפנשט זצ"ל, אאורל וינר או בשמו היהודי 'אורי' היה בעל לב חם לכל פעילות של שימור המורשת היהודית, למרות גילו המבוגר היה מרבה להטריח עצמו ולבקר בעצמו ברחבי רומניה, בקהילות ובבתי הכנסת העוברים שיפוץ ושימור תמידי, כדי לעמוד מקרוב אחר ההתפתחות וההתקדמות של כל מקום ומקום. כיהן גם כחבר הפרלמנט הרומני בבוקרסט כנציג המיעוט היהודי שהוקצה לו מקום בפרלמנט ומשם גם פעל רבות למען אחיו היהודים בגולה.

רבות עזר וסייע לפעילות 'מוסדות שטפנשט ברומניה', ולפעילות ה'אגודה למקומות הקדושים ברומניה', ול'בית הכנסת אורחים של שטפנשט ביאס', כיליד העיר שטפנשט פעל רבות לשימור בית העלמין בעיר שטפנשט, ואף דאג לסלילת כביש המוביל לבית העלמין, התקנת גדר ושער חדישה בפעילות הפדרציה. וכן בניית בית הכנסת אורחים וחדרי שירות בכניסה לבית העלמין במימון מוסדות שטפנשט וה'אגודה למקומות הקדושים ברומניה', ביוזמתו חנכה עריית שטפנשט רחוב על שם הצדיק משטפנשט בשם 'רחוב הצדיק'.  

בעבר סיפר לרב קהילת שטפנשטש הגאון הרב אברהם יעקב סלומון כי השם היהודי שלו הוא 'אורי בן יונה', "אבא שלי היה יהודי עשיר ונכבד מאוד בעיר שטפנשט, הסבא אורי היה אבא של אמא שלי, הוא קבור בביוולאר, ועל שמו אני קרוי. בבית הקברות בעיר שטפנשט קבורים סבא שלי וסבתא שלי. הסבא שמואל בולדור, אבא של אמא שלי היה הגבאי של הבית הכנסת הגדול בעיר שטפנשט, הוא הגיע מרוסיה לשטפנשט, והסבא השני שלי סבא אברהם וויינר הגיע מהעיר 'הרצה' ל'שטפנשט', הסבא אברהם וינר היה הגבאי של בית הכנסת 'חברה ג"ח' ברחוב שטפאן צ'למארי".

"אני זוכר טוב מאוד את ה'הויף' - החצר של הרבי הצדיק בשטפנשט, זו היתה החצר הכי יפה בעיר שלנו שטפנשט, והחצר הכי מתחדשת, אני נזכר, הייתי ילד, נכנסתי יום אחד לבית הרבי להויף, וראיתי רצפה אחרת ממה שהייתי רגיל אצלנו, זו היתה רצפת פרקט, חזרתי הביתה בהתפעלות וסיפרתי לאימי שיש שם רצפה אחרת, ואמא אמרה לי שזה פרקט שחסידים עשו לכבוד הרבי".

"אני שמח מאוד שכבוד הרב אברהם יעקב סלמון מבני ברק, הקים על שם הרבי שלנו משטפנשט מוסדות בבני ברק ובעוד מקומות, ביקרתי שם אצלכם בבני ברק, יש שם ישיבה והויף ממש כמו שהיה אצלנו בעיר שטפנשט, זה מצווה גדולה ואנחנו צריכים לעזור לכם שגם ברומניה תמשיכו את כל הפעילות, זה מה שנשאר לנו מכל היהדות פה, העבר וההיסטוריה שתלווה אותנו בעולם הזה ובעולם הבא".

ביום ראשון כ"ה מר חשוון התשפ"ב, כשהוא עוד פועל ועוסק בצרכי הציבור, נפטר מר וינר לבית עולמו. הרה"ג אברהם יעקב סלמון רב קהילת שטפנשט ספד לו יצא במיוחד להלוויה בבוקרסט.

יהי זכרו ברוך.

בוקרשט רומניה שטפנשט

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד