ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024
היחס בין המגזרים

מחקר מצא: הגורם העיקרי לעיוורון ילדים בישראל

מחקר שערכה הדר' קלאודיה יהלום מבית החולים הדסה מצא את הסיבה העיקרית לעיוורון ילדים בארץ | באיזו אוכלוסייה יש יותר חולים? יהודים, מוסלמים או נוצרים? | וגם: מחלת הראייה השכיחה ביותר בקרב יהודים. כל הפרטים 

מחקר מצא: הגורם העיקרי לעיוורון ילדים בישראל
בעיות בראייה צילום: unsplash

מחקר שפורסם לאחרונה מציג: הגורם העיקרי לראיה ירודה ועיוורון בילדים הוא מחלות עיניים 'מורשות'. הנתונים הרבים במחקר נאספו במכון לכבדי ראייה בשם 'מיכאלסון' מתחילת שנת 2015 ועד סוף 2019.

במחקר התבצעה חלוקה על פי מוצא אתני בו נראה כי רוב החולים היו יהודים (67.8%); מוסלמים ערבים (26.9%); וערבים דרוזים ונוצרים (5.2%). כמו כן, בקרב היהודים, לבקנות הייתה המחלה השכיחה ביותר המשפיעה על הראייה (48.4%). ובקרב מוסלמים ערבים מחלות גנטיות של הרשתית היו הכי שכיחות (50.6%).

עוד נמצא כי מחלות עיניים תורשתיות היו הגורם לראיה ירודה ב-77.4% מהמטופלים. בין מחלות העיניים התורשתיות היו המחלות - 'לבקנות', 'מחלות רשתית', 'אנאירידיה', 'ניוון עצב הראיה על רקע מורש', 'קטרקט מורש' ו'רטינובלסטומה'. 

בשנים האחרונות פורסמו מאמרים המראים כי פגיעה מוחית היא הגורם העיקרי לעיוורון במדינות מפותחות. גם במחקר הנוכחי פגיעה מוחית היוותה גורם ל-22% ממקרי העיוורון. למרות זאת, הדגישה עורכת המחקר כי ניתן לראות שהמחלות התורשתיות הן הגורם העיקרי לראיה ירודה ועיוורון בילדים בישראל, וגם בארצות מפותחות אחרות. 

לטענת דר' יהלום עורכת המחקר, לתוצאותיו ישנה השפעה חשובה, "שכן קיימת כיום בארץ מערכת מתקדמת של בדיקות גנטיות ויעוץ גנטי לאיתור מחלות ראייה מילדות. כך שברגע שהמערכת תדע בתוצאות המחקר היא תעזור למשפחות למצוא את הגורם למחלת העיניים של בן המשפחה ובהמשך למנוע את חזרת המחלה במשפחה". 

 

בית החולים הדסה עיוורון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד