י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
החל בתרועות ונמשך בצליעה

מאכזב: היענות נמוכה במיוחד לחיסוני השפעת

מבצע חיסוני השפעת שהתחיל לפני כחודש וחצי מדשדש במיוחד. אחוז ההתחסנות בקרב ילדים עומד על מספר חד ספרתי | "ברגע שמזג האוויר ישתנה ויהיו יותר חולים במחלות נשימתיות של חורף - אז אולי זה יעודד את ההורים לחסן את ילדיהם" | נתוני קופות החולים

מאכזב: היענות נמוכה במיוחד לחיסוני השפעת
חיסון נגד שפעת. אילוסטרציה צילום: דוד כהן, פלאש 90

ילדים עד גיל 12 מוגדרים כאחת מקבוצות הסיכון המרכזיות לשפעת. אך למרות זאת שיעורי ההתחסנות בקרבם נמוכים במיוחד. מאז פתיחת מבצע חיסוני השפעת לפני כחודש וחצי דיווחו בקופת החולים כללית על התחסנות של 6% בלבד; מכבי 4%; מאוחדת 3%; ולאומית 2%.

על פי בכירים במערכת הבריאות, קיימת הערכה של 2 סיבות להיענות הנמוכה לחיסון בקרב ילדים: האחת, הנחה שגם השנה, בדומה לאשתקד, כמעט ולא תהיה תחלואת שפעת. והשנייה - חשש ממתן חיסון כפול של שפעת וקורונה. כך על פי ידיעות אחרונות.

כיום, החיסונים נגד שפעת ניתנים למספר קבוצות מועדפות ובהם בני ה-65 ומעלה, ילדים בני חצי שנה עד 12, חולים במחלות כרוניות ונשים הרות. בניגוד לשנה שעברה, עד כה אותרו כבר כ-15 חולי שפעת ובמערכת הבריאות מעריכים כי השנה המחלה תהיה שכיחה יותר באופן משמעותי לעומת השנה שעברה.

מנתוני קופת החולים מאוחדת עולה כי עד כה רק %3 מבני חצי שנה עד חמש התחסנו נגד שפעת. בקרב בני שש עד 12 - הנתונים כמעט זהים, כאשר %2.3 בלבד התחסנו עד כה. בלאומית נמסרו נתונים נמוכים יותר, כאשר בקרב ילדים עד גיל 12 התחסנו פחות משני אחוזים. בכללית התחסנו עד כה %6 מהילדים. ובמכבי התחסנו %4 מהילדים.

"קצב ההגעה להתחסנות הוא שונה ואיטי בהשוואה לשנים קודמות", מספרת רונית וייזר, מנהלת מבצע חיסוני השפעת בכללית. "אנשים סבורים שבגלל ששנה שעברה לא הייתה שפעת - כך יהיה גם השנה. בפועל, כבר עכשיו - בתחילת נובמבר, כ-15 מאושפזים בגלל סיבוכי שפעת, וזאת עוד לפני החורף".

עוד מוסיפה וייזר: "אני ממליצה לציבור לא להיות שאנן. ימי הגשם והקור עוד לפנינו וניתן להימנע ממחלת השפעת וסיבוכיה, ולהגן על עצמנו ועל ילדינו באמצעות חיסון".

בקופות החולים האחרות מספרים על התייצבות בנתוני ההתחסנות בקרב המבוגרים לצד היענות פחותה באופן משמעותי בקרב הילדים. "אנחנו רואים היענות לחיסון באוכלוסייה המבוגרת, אבל לצערי אצל הילדים זה עוד לא זז", אומרת חגית איתמרי, האחות הראשית של קופת החולים לאומית.

"העובדה שבחוץ עדיין חם תורמת לשאננות. ברגע שמזג האוויר ישתנה ויהיו יותר חולים במחלות נשימתיות של חורף - אז אולי זה יעודד את ההורים לחסן את ילדיהם".

לדבריה של איתמרי, ישנו קשר ישיר בין חיסוני הילדים לקורונה המתקרבים לבין מיעוט הילדים המחוסנים לשפעת. "אנשים חוששים וחושבים שיש צורך במרווח בין חיסון לחיסון - ואני אומרת שאפשר לקבל את שני החיסונים ביחד, והקרבה ביניהם לא מהווה בעיה". 

תמי אלקלעי, האחות הראשית של קופת החולים מכבי, מסבירה כי "בשנה שעברה הייתה נהירה לחיסוני השפעת, משום שאז עוד לא היו חיסוני קורונה נגישים - וחיסון השפעת היה הכלי היחיד בידי הציבור להגביר מוגנות. אם אני משווה לאותה נקודת הזמן בשנה שעברה - אני יכולה לומר שהשנה יש פחות חיסונים נגד שפעת בקרב ילדים".

אך אלקלעי מציינת כי רק בסוף חודש נובמבר "נוכל להיות חכמים יותר ולדעת האם ישנה מגמה חדשה. ייתכן שכעת זה מוקדם מידי לבחון את המצב".

חיסון נגד שפעת כללית מכבי מאוחדת לאומית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 3 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד