י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
אנחנו כבר לא יכולים להתחבא

הגיע הזמן לאיפא"ק חרדי // מנחם אייכלר

הקהילות החרדיות בעולם צריכות להתאגד להקמת שדולה בינלאומית שתפעל להגנה על זכויות המיעוט החרדי בזירה הציבורית והמשפטית. היועץ אסטרטגי מנחם אייכלר בטור מיוחד

הגיע הזמן לאיפא"ק חרדי // מנחם אייכלר
מנחם אייכלר צילום: באדיבות המצלם

מנסור עבאס, יו"ר רע"מ ומבכירי התנועה האיסלמית בישראל, ביקש בשבוע האחרון להעביר 100 מיליון ₪ מהכספים הקואליציוניים של המפלגה לצרכי המגזר החרדי. איך שגלגל מסתובב. לאורך הדורות שילמו קהילות יהודיות 'דמי חסות' לשליט התורן תמורת הגנה וזכויות מוגבלות, היום השליט בממשלה מציע ליהודים שומרי תורה ומצוות תמיכה כספית תמורת שיתוף פעולה פוליטי עתידי.

לפעמים חולפת בראש מחשבה הזויה: אם מנהיגי ישראל הראשונה כל כך מתעבים חרדים ורואים בהם את מקור הרוע בעולם (יחד עם ביבי כמובן), אולי זה הזמן לבסס ברית פוליטית עם המפלגות הערביות, כאשר יחד מדובר בכוח פוליטי של שלושים מנדטים לפחות, שבלעדיהן יהיה קשה מאוד להקים ממשלה בישראל. אם ראשי ישראל הראשונה נחושים לפורר את האחדות היהודית ולסגור את המפעל הציוני, למה אנחנו צריכים לשמש כ"שעיר לעזאזל" שלהם ?

הברית הערבית - חרדית תיטול את ראשות הממשלה כאשר הנציג הערבי הבכיר יכהן כראש הממשלה והנציג החרדי יהיה חלופי.. זה הרבה יותר דמוקרטי מראש ממשלה שלא עובר את אחוז החסימה בקלפי. כל המפלגות בכנסת יוזמנו לקואליציה בהנהגת הברית, בכפוף לקבלת קווי היסוד של הממשלה, למעט מפלגות גזעניות כמו מפלגת השחיתות והמריצות למזבלה.    

הצעת החוק הראשונה שממשלת הברית תעביר תעסוק כמובן בפסילת יו"ר האופוזיציה מלהתמודד לכנסת (תירוצים יהיו בשפע וזה "לא פרסונלי"), השנייה תעסוק בהטלת מס מפולפל על סל הצריכה של יוצאי ברית המועצות, השלילית תבטל את גיוס החובה לצה"ל (לא דמוקרטי ולא אנושי) וכך הלאה. אה, שכחתי משהו, ישראל הראשונה תומכת כעת בהתלהבות ב"פיקוח רגולטורי" על הרשתות החברתיות (סתימת פיות), אז אפשר לאמץ את זה כלפי האופוזיציה, ולא רק ברשתות החברתיות..

מיעוט נטול מדינה והגנה:

ועכשיו בואו נדבר רגע ברצינות: מיעוטים בעולם, גם נטולי מדינת לאום, מיוצגים בד"כ על ידי שדולות בינלאומיות הפועלות להגנה על זכויותיהם, הנרמסות מעצם היותם מיעוט, ומקדמות אינטרסים אסטרטגיים של המיעוט בזירה הפוליטית, המשפטית והתקשורתית. למגזר החרדי אין מדינה (בחסדי שמיים), ואנחנו חיים כמיעוט אתני - דתי בעיקר בארה"ב, ישראל ואירופה.

כמגזר, אנחנו כבר לא יכולים להתחבא ולפעול 'מתחת לרדאר' כבימים עברו. יש הרבה חרדים כ"י ומדי הרבה עיתונאים וערוצי תקשורת, כך שהכול גלוי וידוע לעין הציבורית. מצד שני אין לנו כל אמצעי הגנה אפקטיביים מול הזירה המשפטית והתקשורתית, וזה בא לידי ביטוי במיוחד בשנתיים האחרונות. מגבלות הקורונה הציבו בפני הקהילות בכל מקום התמודדות מורכבת ורגישה מול הרשויות, כאשר כל קהילה הופקרה לגורלה והתוצאות היו בהתאם.

אם ניקח את מדינת ישראל כדוגמא, קיצונית אמנם, הרי שהחרדים המתגוררים בה הפכו לשק החבטות הרשמי ומטרה לשיסוי עבור כל צרוע וזב המנסה להימלט מאימת אחוז החסימה. הדברים נכונים שבעתיים עם הקמת ממשלת ההונאה בישראל, שעל בכיריה נמנים אויבים שהכריזו מלחמה גלויה נגד היהדות החרדית. מה שאסור לומר על אתיופים, מה שלא יעלה על הדעת לעשות לרוסים, מותר ורצוי לעשות בכל הכוח כאשר מדובר בחרדים.

גם התפרקות המערכות הציבוריות השונות בישראל מעמידות בסיכון גובר דווקא מיעוטים חסרי הגנה, כאשר כל פקיד רקוב או שופט מושחת יכול לעשות בהם כטוב בעיניו ואין פוצה פה ומצפצף. בהתאם לכך, החרדים, כקהילה וכפרט, חשופים לרדיפה והתעמרות בכל ממשק עם הרשויות, כפי שראינו באכיפה הבררנית והאלימה בתקופת הקורונה. העובדה שממשלת ישראל עצמה אימצה בסוף את העמדה החרדית בנוגע למגבלות הקורונה לא הפריעה לגורמים פוליטיים ותקשורתיים (מילים נרדפות) להוביל בזמנו מסע הסתה אנטישמי כלפי הקהילה החרדית, כולל 'ספירת ראשים' בנתב"ג כמו בתקופות אפלות ביותר בתולדות העם היהודי.

לצד כל אלו יש לציין את הצמיחה המבורכת של הקהילה החרדית בעולם, דבר המצריך פתרונות עומק לאתגרים בתחומי הדת, הדיור, החינוך, התעסוקה והכלכלה, לצד חשיבה מערכתית ממעוף הציפור ביחס לזירה הציבורית הסובבת אותנו ומשפיעה עלינו, אם נרצה בכך ואם לאו.

השדולה החרדית העולמית:

איפא"ק היא שדולה יהודית אמריקאית רמת עוצמה, הפועלת לטובת מדינת ישראל בקונגרס האמריקאי ובמסדרונות הכוח בוושינגטון. השדולה אחראית במידה רבה לברית ה"בלתי ניתנת לשבירה" בין ארה"ב וישראל, כמו גם לחוקים הנוקשים בארה"ב ביחס לאנטישמיות. בין היתר יש לה פעילים הפרוסים בקמפוסים בכל רחבי ארה"ב, וכאשר הם מזהים צעיר סוחף בעל פוטנציאל פוליטי מבטיח, הם מסייעים לו בצעדיו הראשונים בזירה, כמו בפריימריז או בבחירות לרשות המקומית. עם השנים הפוליטיקאי מתקדם לעמדות בכירות וזוכר את אלו שעמדו לצידו בצמתים גורליים.

ישנם עשרות ארגונים ושתדלנים מקומיים הפועלים לטובת הכלל והפרט החרדי מול הרשויות, ויבורכו מן השמיים כל העוסקים בצרכי ציבור באמונה. אולם, בחינה מפוכחת של המגמות וההתפתחויות בזירה הציבורית תביא בהכרח למסקנה כי זה רחוק מלספק מענה הולם בעידן הנוכחי.

נדמה כי בשלה השעה להקמת שדולה חרדית בינלאומית, שתרכז סביבה את כל הכוחות והגורמים הפועלים מול הרשויות ומקבלי ההחלטות בכל מקום, ותגבש אותם לגוף אזרחי גלובאלי מאוחד העומד על משמר זכויות האדם מול כל גורם בעל השפעה בכל מדינה בעולם. בעבודה נכונה ניתן להגיע תוך שנים ספורות למצב בו עצם קיומה של השדולה תגרום לפוליטיקאים ופקידים לחשוב פעמיים לפני התנכלות מרושעת כלפי החרדים.

השדולה החרדית תהיה א-פוליטית וא-מפלגתית, ותרתום לפעילותה אנשי מקצוע ומומחים בתחומי החברה אזרחית, המשפט והתקשורת. השדולה לא תעסוק כלל בסוגיות פנימיות (אותן רק המשיח יכול לפתור..) אלא תתמקד ביצירת חיבורים ופיתוח קשרים עם מוקדי כוח בכל זירה ציבורית בעולם. ככלל השדולה תהיה בעד ולא נגד, ותקדם את האינטרסים של היהדות החרדית באמצעות יוזמות, פרויקטים ומהלכים שיחזקו את התמיכה בעמדה החרדית בנושאים שעל סדר היום.

השדולה תכוון למכנה המשותף הרחב ביותר, ותפעל בנושאים המקובלים על כלל היהדות החרדית, כמו גם בסיוע למצוקות הפרט מול מערכות בירוקרטיות ומשפטיות. ברמה המקומית תעניק השדולה לעסקנים הכוונה מקצועית, משאבים, אנשי קשר וגב ציבורי לצורך קידום ענייני הקהילה בערוצים הרלוונטיים. בזירה הכללית השדולה תקדם את האינטרסים האסטרטגיים של היהדות החרדית בכל התחומים מול מוקדי הכוח.

ויגזול את החנית:

הזרוע האזרחית של השדולה תקיים פעילות לובינג ודיפלומטיה מול מקבלי החלטות בזירה הציבורית, לשמירה על זכויות האזרח החרדי, קידום חקיקה ויוזמות חיוביות ומניעת חקיקה ותקנות בעייתיות. זאת לצד טיפוח מנהיגים פוליטיים מבטיחים ויצירת קשרים עם גורמי השפעה במסדרונות השלטון לטובת היהדות החרדית, כפי שעושה שדולת איפא"ק בהצלחה יתירה. הזרוע המשפטית של השדולה תופקד על היבטים משפטיים בכל סוגיה העולה על סדר היום, ותוביל מאבק משפטי בלתי מתפשר להגנה על זכויות האזרח ומניעת התעמרות, אפליה וקיפוח על רקע דתי – חרדי.

הזרוע התקשורתית תפעל בכל הכלים הרלוונטיים על מנת להשפיע על אופן הסיקור של הקהילה החרדית. דעת הקהל מושפע מאוד מאמצעי התקשורת, וכל פוליטיקאי, שופט, שוטר או פקיד מושפע מדעת הקהל. גם הזירה הדיגיטלית תצטרך לקבל מענה הולם, מתוך הכרה בעוצמתה והשפעתה על עמדתם של אנשים בעלי זכות בחירה, המשפיעים מצידם על סדרי העדיפויות של נבחריהם והיחס שלהם לקהילה החרדית.

הזירה הציבורית משתנה לנגד עינינו במהירות מסחררת. ארגונים אזרחיים, משפטיים ותקשורתיים הפכו לדומיננטיים מאי פעם. זאת במקביל לצמיחה קהילתית מהירה בלע"ה אצלינו, מה שמביא בהכרח לחשיפה לעין הציבורית וחיכוך גובר עם הרשויות. נלע"ד כי הובלת מהלך היסטורי של הקמת שדולה חרדית מקצועית, הכפופה לגדולי ישראל, היא חובת השעה. רק שדולה בינלאומית חזקה ומשפיעה תדע לתת מענה הולם לצרכי הזמן והשעה ולסייע בס"ד בהגנה על זכויות הקהילה החרדית ככלל והאזרח החרדי כפרט.

הכותב הינו יועץ אסטרטגי

איפא''ק מנחם אייכלר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד