ט"ו ניסן התשפ"ד
23.04.2024
חשיפת 'בחדרי'

סערת ביטול הקידושין: דייני ביה"ד חזרו בהם מפסק הדין התקדימי

אחרי שגדולי הדיינים יצאו נגד פסק דין תקדימי של בית הדין הרבני בתל אביב שקבע על ביטול קידושין במקרה סבוך במיוחד, חזרו בהם דייני ההרכב המיוחד ופסקו כי האישה היא אשת איש ואסור לה להינשא ללא גט. כל הפרטים על הסערה שנחשפה בפרסום ראשון ב'בחדרי חרדים'

סערת ביטול הקידושין: דייני ביה"ד חזרו בהם מפסק הדין התקדימי
אילוסטרציה צילום: נתי שוחט, פלאש 90

סערת ביטול הקידושין: דייני בית הדין הרבני בתל אביב שהתירו לאישה להינשא למרות שבעלה בחיים, חזרו בהם מהפסק התקדמי בעקבות ביקורת רבה שהוטחה בהם מצד גדולי הדיינים בישראל, כך נודע ל'בחדרי חרדים'. בפסק דין חסוי שפרסם הרכב מיוחד שהוקם על ידי נשיא ביה"ד הרבני הרב דוד לאו, התירו הדיינים הרב בן מנחם, הרב כהן והרב אדרי, לאישה עגונה להינשא, בטענה כי הבעל לא שפוי והקידושין בטלין מדין מקח טעות.   

פסק הדין עורר סערה רבתי וגדולי הדיינים חתמו נגד הפסק, תוך שהם מוכיחים כי אין לו תוקף הלכתי. וממידע שהגיע לידי 'בחדרי חרדים' עולה כי דייני ההרכב שהתירו את האישה, חתמו בימים האחרונים על פסק הקובע כי אסור לה להינשא ללא גט והם חוזרים מהפסק.

אלא שלמרות הדברים, בכירים בעולם הדיינים תהו על המשמעות של מכתבם האחרון, שכן בפסק הראשון התירו אותה להינשא ולכאורה אם האישה מעוניינת להינשא היא יכולה.

סערה | גדולי הדיינים נגד פסק דין תקדימי: "אין בסיס הלכתי להתיר"

כזכור, כפי שנחשף ב'בחדרי' בחודש שבט כתב הדיין הרב בן מנחם את טיוטת הפסק, המתיר את האישה. בסוף דבריו קבע כי יש צורך שיצטרפו אליו שניים. בחודש אלול, מינה הרב לאו את ההרכב הסופי, הכולל את הדיינים הרב אדרי והרב כהן. 

פרסום הפסק עורר סערה רבתי לאחר התנגדות הדיינים וכן הראש"ל הגר"י יוסף, ממכתבי גדולי הדיינים נגד הפסק עולה, כי הבעל נישא בשנית וכי אין בסיס הלכתי לביטול הקידושין, מדין מקח טעות בטענה לאי שפיות הבעל. כך למשל, הגאון רבי משה אוחנונה אב"ד פ"ת, שישב בתיק זה בעת שנפתח התיק כתב "תיק זה טיפלתי בו בהיותי אב"ד פתח תקוה, ומוכר לי היטב. ראיתי את הפס"ד שהחליטו לבטל את הנישואין ועיינתי בנימוקים שנכתבו ואיני רואה שום בסיס הלכתי להתיר אשת איש על סמך דברי האשה והשערות. גם אילו היו נכונים העובדות מ״מ אין דמיון כלל למקרים שדנו בהם גדולי הפוסקים בהפקעת נישואין, בתיק זה.

"וגם שיש להעיר על הפס"ד שאם מצבו של הבעל כ״כ חמור איך זה שהתחתן עם אשה אחרת ויש לו ממנה ילדים, והם יכולים לחיות עימו ולסבול אותו במשך שנים, ועוד אם המצב חמור כ״כ איך האשה העגונה יכלה לחיות עימו במשך תשעה חודשים ולא ברחה מיד להציל נפשה, בהכרח שהמצב לא חמור כל כך או שהטענות אינם מדויקים או שהיו בעיות אחרות שאינם תלויים רק בבעל.

מזה יש להסיק שכל היסוד שעליו התבסס הפס"ד אינו נכון. וידועים לי מקרים הרבה יותר חמורים ולא עלה על דעת לב ביה״ד להפקיע נישואין. וביותר אני תמה על אותם דיינים שנזקקו לקחת תיק זה שהיה נידון בהרכב קבוע וכל האחריות היתה עליהם וא״כ מי הכריחם לאלו הדיינים לקחת תיק שאינו בתחומם ולשאת באחריות כבדה להתיר אשת איש. ואני משתתף בצערה של האשה והיא יודעת כמה נלחמתי כדי שהבעל ישחרר אותה, ויה״ר שהקב״ה ברחמיו המרובים יושיע אותה במהרה".

גם הגאון רבי בנימין בארי אב"ד אשקלון וחבר ביה"ד הגדול, שהאב"ד בתיק זה תלמידו, ושוחח עימו בענין, כותב: הנני מצטרף לדעת הרבנים הגאונים שההיתר של האשה על יסוד הקביעה שהקידושין הן "מקח טעות" הוא שגוי לחלוטין וחסר תוקף. גם אני בדקתי על סמך מה קבעו שהבעל היה חולה נפש לפני הנישואין, ומסקנתי הברורה שהכל בנוי על טענות האשה ואנשים מטעמה או מהצד שלה, ולא היו שום עדויות על מצבו של הבעל באותה תקופה. כמו כן, חוות דעתו של הפסיכולוג, וכמו שכתבו קודמי, מבחינה הלכתית אין בה ממש. הכותב לא הכיר את הבעל בכלל, והיא ניתנה שנים רבות לאחר הנישואין לא על יסוד עובדות, אלא על יסוד השערות לא מחייבות. היא אינה יכולה לשמש בסיס לפסיקה, אפי' אם היה מדובר בדיון משפטי שגרתי. ועל אחת כמה וכמה כשרוצים לבסס על פיה את הנושא החמור כ"כ של התרת אשת איש.

"ברצוני להדגיש שגם אם היו לנו עדויות של ממש על מצבו של הבעל, ספק אם היינו יכולים לקבוע שיש כאן מקח טעות, וזאת בגלל כמה טעמים שלא כאן המקום לפורטם, אבל אין לנו צורך להכנס לדיון הזה, כי ברור שעצם הקביעה על מצבו הנפשי של הבעל לפני הנישואין שגויה מיסודה. ביחד עם חברי, גם אני קורא לדיינים שפסקו את ההיתר לחזור בהם, וזה כבודם. אני חייב להוסיף שליבנו עם האשה, שהבעל ברוב אכזריות ועקשנות מסרב לתת לה גט, והגדיל לעשות תועבה ולחיות עם אשה אחרת בניגוד גמור להלכה ובניגוד לכללים הפשוטים ביותר של המוסר וההתנהגות האנושית. א"א להבין איך ירד לדיוטה תחתונה כ"כ. ואנחנו פונים אליו, עדיין לא מאוחר לחזור בו מדרכו הרעה והאכזרית, והרי דרכי התשובה לא ננעלו בפניו.

"כל הקרוב למתרחש בבתי הדין, יודע שדייני ישראל משקיעים מאמצים עצומים לשחרר את בנות ישראל מעגינותם, חזקה עליהם, וכולנו מחזקים את ידיהם בעניין הזה, שלא ירפו ממאמציהם, ולא ינוחו ולא ישקטו עד שיעלה בידיהם לשחרר אותה מעגינותה".

בנוסף, שורה שלמה של דיינים חתמו נגד הפסק. בהם: הגר"נ שיינין, דיין ביה"ד הגדול; הגאון רבי גדליהו אקסלרוד אב"ד חיפההגאון רבי נחום שמואל גורטלר אב"ד רחובות; הגאון רבי נחום פרובר  אב"ד תל-אביבהגאון רבי ציון בוארון חבר ביה"ד הגדולהגאון רבי אברהם חיים שרמן חבר ביה"ד הגדול ועוד.

בגילוי הדעת נכתב: "הרינו לגלות דעתנו, דעת תורה, אודות ביטול הקידושין שנעשה בביה"ד הרבני בתל אביב ע"י הדיינים הרב יהודה יאיר בן מנחם, הרב דניאל אדרי, והרב אפרים כהן, בטענת מקח טעות, בהסתמך על חוות דעת פסיכולוגית שניתנה שנים רבות לאחר הנישואים, וניתנה על פי טענות האשה ובהסתמך על כך שאבי הבעל היה חולה נפש, ומכך הסיק הפסיכולוג שכנראה שהבעל סבל מהפרעות אישיות והתנהגותיות.

"חוות דעת פסיכולוגית זו המסתמכת על השערות ואומדנות שאינן מוכרחות כלל, אינה יכולה להיות בסיס לפסק דין הלכתי כל שהוא, ובודאי שלא ניתן להסתמך עליה בשאלות חמורות שבחמורות כהתרת אשת איש ע"י ביטול הקידושין, מה גם שבפסה"ד לביטול הקידושין, לא צורף מסמך רפואי שהבעל סבל אי פעם ממחלת נפש.

"על כן אנו מגלים דעתנו שעל פי תורתנו הקדושה, אין להיתר זה כל בסיס הלכתי והוא בטל כעפרא דארעא, והאישה הינה אשת איש גמורה. פס"ד שגוי זה אינו נכון מבחינה הלכתית, ומהווה תקדים חמור ומסוכן לעתיד הדורות. מתוך תחושת אחריות עמוקה לקדושתו וטהרת יחוסו של עמנו שנשמרו בחרדת קודש במשך כל הדורות, אנו קוראים בזאת לחברי ביה"ד לחזור בהם מהיתר שגוי זה.

"עם זאת, אנו קוראים בקריאת קודש לכל מי שיש בידו, להחלץ לעזרתה של עגונה זו, ולפעול בכל דרך הלכתית וחוקית כדי לחלצה מכבלי עגינותה, וכל המסייע לעגונה זו הוא בכלל הבונה אחת מחורבות ירושלים, ושכרו כפול מן השמים".

דיינים גט בית הדין הרבני

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 15 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד