י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024
חקירת אסון מירון

קרליבך הבן: "לא נרדם בלילה עד שהדברים מטופלים"

יוסי קרליבך, מנהל המטבח בהכנסת האורחים במירון העיד בוועדת החקירה ואמר: "אצלנו הבטיחות מעל הכול". קרליבך פירט בפני חברי וועדת החקירה הממלכתי לאסון הר מירון את כל התהליכים והאישורים הנדרשים שאת כולם מילא אחד לאחד, בהם: הדרישות השונות שהיו בפרט בשנת הקורונה

קרליבך הבן: "לא נרדם בלילה עד שהדברים מטופלים"
יוסי קרליבך עם חברי ועדת החקירה הממלכתית לאסון מירון צילום: צילום מסך

ועדת החקירה לאסון במירון התכנסה היום (רביעי) להמשך שמיעת העדויות, לאחר מספר שבועות של הפסקה לצורך כתיבת דו"ח הביניים שצפוי להתפרסם בקרוב. העדות האחרונה נמסרה על ידי יוסי קרליבך, מנהל המטבח בהכנסת האורחים במירון.

עדות יוסי קרליבך

בדבריו הציג יוסי קרליבך מסמכים רבים המאשרים את קיום המקום ואת פעילות הקודש בהנגשת מזון לרבבות העולים לציון הרשב"י במירון.

קרליבך פירט את כל התהליכים והאישורים הנדרשים שאת כולם מילא אחד לאחד, בהם: הדרישות השונות שהיו בפרט בשנת הקורונה מצד משרד הבריאות ושאר גורמים אשר כולם בוצעו אחד לאחד.

"כל מה שאנשי המקצוע והגורמים הרלוונטיים ביקשו ביצענו ללא ויכוח. עשינו גם דברים ללא פשר שהונחתו עלינו מהרגע להרגע, כי אצלנו הבטיחות היא מעל הכול". קרליבך הוסיף כי אם ישנו בעיה בטיחותית, "הוא לא נרדם בלילה עד שהדבר מטופל על הצד היותר טוב", כלשונו.

קרליבך הראה בפני חברי ועדת החקירה מסמכים ותיעודים המוכיחים את ההתרעות שהגיש בפני המומחים השונים ולא נענה. הוא הדגיש את החינוך שקיבל מבית הוריו כל השנים שלא להתעסק במה שעושים אנשים אחרים, לא מה עושים הכנסת אורחים אחרים ומה עושים ארגונים אחרים, כל ההתמקדות היא רק בפעולה לטובת הציבור.

עדות הרב מאיר קרליבך

יוסי קרליבך עלה להעיד לאחר העדות שמסר אביו הרב מאיר קרליבך, האחראי על 'הכנסת אורחים' במתחם קבר הרשב"י במירון.

עיקר הדיון התנהל סביב ארגון ה'הכנסת אורחים' ועל המשך הפעילות שלו. הרב קרליבך ציין בפני חברי ועדת החקירה כי לא יפסיק את הפעילות במקום, אלא אם יקבל צו מבית המשפט.

הוא טען כי אין חוות דעת שהמבנה מסוכן, בשונה ממקומות או מבנים אחרים במתחם הציון. על הטענה כי המבנה הוא לא חוקי - הוא ענה: "שום דבר לא חוקי. גם חדר החשמל וגם חדר המשטרה - לא חוקי".

הוא הסביר לחברי הוועדה כי ישנם מספר רמזים רוחניים על כך שההגבלות על העלייה לציון הרשב"י בל"ג בעומר הובילו לאסון הנורא.

הוא טען כי הרשויות לא אפשרו השנה להקים אוהל הכנסת אורחים לנשים, וכשהקימו אוהל, פירקו אותו. לדבריו, גודל השטח עליו היה אמור להיבנות האוהל, היה 45 מ"ר, ולבסוף היו 45 הרוגים ועל השטח הזה ביצעו את ההחייאות לנפגעי האסון.

הרב קרליבך תיאר כיצד מזה כחמישים שנה הוא מוסר את נפשו למען המקום. במהלך עדותו הוא אף חשף כי המבנה של הכנסת האורחים הוקם בצורתו של המשכן כאשר הם מחזיקים בידיהם מסורת רבת שנים שחלוקת האוכל בציון הרשב"י הוא דבר מוקדש כפי שהיו מקריבים קורבנות בזמן המשכן.

במהלך עדותו כולו הרב קרליבך חשף את צפונות ליבו ואמר כי הוא שליח של ההקדש במקום והוא לא עושה מאומה על דעת עצמו. בדבריו הוא אף ציין כי על פי המסורת חלוקת האוכל במקום מתקיימת מזה מאות שנים והוא רק נכנס לנעליים הגדולות האלה בכדי לשרת את רבבות העולים במהלך השנה כולה לציון הרשב"י זיע"א במירון.

לשאלת חברי וועדת החקירה הציג הרב קרליבך שלל אישורים שהוא קיבל למתחם הכנסת האורחים, האישורים שהוצגו כללו אישורי מהנדס, אישורי מועצה ואף אישורי כבאות והצלה שהיו מקבלים מידי שנה בשנה קודם הילולת הרשב"י במירון. חברי הוועדה הקשו על הקשר בין העמותה להקדש כאשר הרב קרליבך מציג את משנתו הסדורה שהעמותה נועדה בעצם לקיים את הפעילות של ההקדש, "ללא העמותה לא תהיה הקדש", הסביר הרב קרליבך.

האלוף במיל' שלמה ינאי המשמש כחבר וועדת החקירה הממלכתית לחקר אסון מירון ביקש לדעת האם הכנת המזון במקום קיבלו את אישורם של משרד הבריאות כאשר הרב קרליבך מציג את האישורים שהם קיבלו מזה שנים רבות. המזון במקום מוגש ומוכן בצורה נקייה ומסודרת ולפיכך ישנם את כל האישורים הנצרכים לכך, בשונה מהכנסות אורחים אחרות. בנוסף, השנה בשל מגבלות הקורונה המזון הוגש במארזים מיוחדים.

במהלך העדות סיפר הרב קרליבך כי הוא אינו מקבל משכורת מהוועדה וכי הוא משמש כגזבר העמותה בהתנדבות מלאה ללא קבלת שכר.

עדות יצחק מאיר ברים

לפני כן העיד יצחק מאיר ברים, מעסקני חסידות באיאן ומי שאחראי על מעמד ההדלקה של החסידות בל"ג בעומר במירון.

ברים סיפר מדוע הופסקה ההדלקה בבאיאן. לדבריו, קצין המבצעים של המחוז הצפוני של המשטרה, נצ"מ ויקטור בוסקילה, פנה אליו מספר דקות לפני השעה 22:00 וביקש ממנו להפסיק את ההדלקה באמצע, בגלל עומס כבד בכל שטח ההר. הוא סיפר כי דקות ספורות לאחר מכן האדמו"ר יצא והפסיק את ההדלקה, זאת כעשרים דקות לפני מועד תום ההדלקה.

הוא הבהיר גם כי בבאיאן ייצמדו לכל החלטה של יועצי בטיחות ומהנדסים ואף הציע מספר חלופות לדרכי ההגעה של הקהל הרחב למעמד ההדלקה של באיאן במירון.

כשנשאל לגבי דעת האדמו"ר על חגיגת ל"ג בעומר השנה - הוא ענה כי ישאל לאדמו"ר. הוא התבקש על ידי חברי הוועדה לחזור עם תשובה.

עדות הרב דב קפלן

מוקדם יותר העיד בפני ועדת החקירה הרב דב קפלן, חבר ועדת החמישה, שהתעקש במהלך עדותו כי ועדת החמישה מסוגלת לנהל את מירון, אך לדבריו, המדינה לא העניקה לה את הכלים לכך. "ודאי שזה גדול, ענק", אמר הרב קפלן, "אבל אני חושב שאפשר וצריך ואנחנו צריכים לנהל את זה. רק צריך לתת לנו כלים. אני חושב שזה כן תפקיד של הוועדה, ושהיא יכולה לנהל את זה. אולם לא נתנו לנו את המינימום".

בהמשך עדותו יצא הרב קפלן נגד ההדלקות בל"ג בעומר, שלטענתו גורמות ללחץ רב בהר מירון. לדבריו, "נוצר רושם מוטעה כאילו כל ל"ג בעומר זה ההדלקות. כך או כך, ההדלקות זה בין 10 ל-20 אחוז. ההדלקות גורמות לצוואר בקבוק שמונע מאנשים לנוע. נשים לא יכולות להתפלל כי יש רעש חזק. זה מפגע שאין כמוהו".

עדות רשף יוסי כהן

במהלך הבוקר העיד רב רשף יוסי כהן, ראש מדור הגנה מאש בתחנת גליל גולן של כבאות והצלה. בהמשך היום היום צפויים להעיד בוועדת החקירה יצחק ברים נציג חסידות בויאן ומאיר ויוסף קרליבך מ'הכנסת האורחים'.

מוקדם יותר השבוע הגיעו חברי הוועדה - הנשיאה בדימוס מרים נאור, ראש עיריית בני ברק לשעבר מרדכי קרליץ ואלוף במיל' שלמה ינאי - לביקור פתע במירון. בוועדה ציינו כי הבקור הוא "כחלק מעבודת הוועדה ובמסגרת ההכנות להגשת דו"ח הביניים"

חברי הוועדה ביקשו להתרשם מחלקים שונים באתר, פנים הציון וכן לעמוד על המצב בשטח כיום.

אסון מירון תשפ"א ועדת חקירה ממלכתית הכנסת אורחים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד