י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
"מהיום אנחנו יהודים"

שלושה דורות במשפחה עברו גיור ביום אחד

זוג עלו לישראל מרוסיה בשנות ה-90 יחד עם העלייה הגדולה מברית המועצות לשעבר, זכו השבוע להינשא כדת משה וישראל אחרי שהאישה התגיירה יחד עם בתה ונכדתה בבית דין אורתודוקסי, טקס הנישואין התקיים בנוכחות בני משפחה

שלושה דורות במשפחה עברו גיור ביום אחד
החתן תחת החופה צילום: באדיבות המצלם

בוריס ולודמילה עלו לישראל מרוסיה בשנות ה-90 יחד עם העלייה הגדולה מברית המועצות לשעבר, השבוע זכו להינשא כדת משה וישראל אחרי שלודמילה התגיירה יחד עם בתה ונכדתה בבית הדין האורתודוקסי הפרטי של "גיור כהלכה". טקס הנישואין התקיים בישיבת "מעלה גלבוע" בנוכחות בני משפחה, דייני בית הדין, הרב דוד ביגמן, הרב יהודה גלעד והרב בני הולצמן ותלמידי הישיבה.

מה שהפך את הסיפור למרגש עוד יותר הוא גילם של בני הזוג. בוריס הינו בן 88 ולודמילה הינה בת 85. השניים התחתנו בברית המועצות לפני 55 שנים. ללודמילה, שהתייתמה בילדותה בזמן מלחמת העולם השנייה וגדלה בבית יתומים, לא נשארו מסמכים שבאמצעותם ניתן להוכיח את יהדותה, אמנם, לדבריה, היא זוכרת שהוריה דיברו שפה משונה שאינה רוסית ונהגו להכין אוכל בשרי בכלים נפרדים.

בוריס ולודמילה עלו לישראל יחד עם בתם ורוניקה ונכדתם לודמילה שקרויה על שם סבתה. כשהחליטו בנות משפחה להתגייר, פנו לבית הדין הפרטי של "גיור כהלכה" ואחרי קורס לימודים הגיעו לבית הדין בישיבת "מעלה גלבוע". הנכדה לודמילה, שנולדה וגדלה בישראל, סייעה לאמה ולסבתה בלימוד ובהכנות. אחרי שכל שלושת בנות המשפחה השלימו את התהליך, החליטו בוריס ולודמילה שהגיע אף הזמן לעמוד מתחת לחופה. למרות גילו המתקדם והמאמץ הפיזי, החתן הנרגש התעקש לשבור בעצמו את הכוס לזכר חורבן בית המקדש.

ורוניקה, בתם של בוריס ולודמילה, אמרה אחרי החתונה: "הסיפור של ההורים שלי מוכיח שגם בגיל מבוגר אסור להתייאש וחייבים להמשיך לחיות ולהתפתח. כולנו נרגשים מאוד וגאים בהישגיהם. כבר כמה שנים אני מתקרבת ליהדות ומקיימת מצוות, אבל עכשיו כשזכינו להתגייר בבית הדין, כל המצוות מקבלות משמעות אחרת - מהיום אנחנו יהודים, חזרנו לשורשים שלנו. אני מודה ל"גיור כהלכה" על הלימוד והליווי הקשוב".

יעל בלנקי, מנהלת מערך גיור כהלכה של ארגון עתים אמרה כי "אנחנו שמחים ומתרגשים על כל מתגייר ומתגיירת שמצטרפים, אך כשזוכים לראות משפחה שלמה שחוזרת לחיק העם היהודי זה מפעים במיוחד. שלושה דורות של נשים עם חיבור גדול לעם וכעת גם לדת, אי אפשר לפספס את המשמעות ההיסטורית של מה שמתרחש בבתי הדין שלנו, כי כל משפחה כזאת שחוזרת אל חיק היהדות היא עוד אבן בבניין חומות ירושלים אחרי גלות ארוכה. לודמילה ובוריס עלו לארץ מכוח חוק השבות, הם נשואים עשרות שנים, להם בנות, נכדות ונינה. לא חסר להם כלום, אך הם התעקשו להשלים את החסר מבחינת הזהות היהודית שלהם ולעמוד מתחת לחופה כדת משה וישראל 55 שנה אחרי החתונה הרשמית. עבורי הם סמל לכך שתמיד אפשר לתקן ושאין תוקף לאהבה ואמונה ולרצון אמיתי לבנות בית יהודי בישראל. אנחנו פוגשים את הצמא הגדול של זרע ישראל לשוב אל חיק היהדות כתנועה הולכת וגדלה וזאת זכות גדולה לסייע להם בכך".

שלום נורמן, מנכ"ל "מכון טריגובוף", שתומך בפעילות ישיבת "מעלה גלבוע" בתחום הגיור מסר כי "המקרה של בוריס ולודמילה מדגיש עד כמה חשוב לשנות את הגישה בתחום הגיור. כיום במדינת ישראל קרוב ל-450 אלף אזרחים שעלו מברה"מ לשעבר שהם חלק אינטגרלי מהקולקטיב היהודי אינם מוכרים ואינם רשומים כיהודים במנהל האוכלוסין - משרד הפנים - זהו אסון בקנה מידה לאומי ולו משמעות קיומית לעתיד החברה היהודית בישראל. אימוץ גישה מכילה בתחום הגיור - אולי הסיכוי היחיד להתגבר על שסעים והקיטוב המעמיקים בחברה בישראל וקשריה עם הקהילות היהודיות בתפוצות".

גיור ברית המועצות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד