ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024
שומרים על שתיקה

ממשל ביידן ביקש מישראל לשכנע את צבא סודאן להפסיק את ההפיכה

ממשל ביידן ביקש מישראל להשתמש בקשריה עם מפקד צבא סודאן, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, שהוביל את ההפיכה הצבאית במדינה בשבוע שעבר. כדי לשכנע אותו להפסיק את ההפיכה ולהחזיר את הממשלה האזרחית

ממשל ביידן ביקש מישראל לשכנע את צבא סודאן להפסיק את ההפיכה
הנשיא ג'ו ביידן צילום: דוברות הבית הלבן

על פי הדיווח של ברק רביד ב'וואלה', בכירים ישראלים ואמריקנים שוחחו על ההפיכה שהוביל הגנרל בורהאן, והעבירו מסר ובקשה מממשל ביידן להשתמש בקשרים עם מפקד צבא סודאן, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, שהוביל את ההפיכה הצבאית במדינה בשבוע שעבר ולשכנע אותו להפסיק את ההפיכה ולהחזיר את הממשלה האזרחית.

האמריקאים התייחסו לכך שהגנרל מילא תפקיד מרכזי בתהליך הנורמליזציה בין ישראל לבין סודאן בשנתיים האחרונות. על פי הדיווח, בורהאן ובכירים נוספים בצבא עבדו באופן צמוד על הנורמליזציה עם בכירים במטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה וכן עם נציגי המוסד.

ישראל לעת עתה לא מתערבת באופן ישיר, בעוד כל הממשלות במערב גינו את ההפיכה הצבאית בסודאן, ישראל שמרה על שתיקה בנושא עד כה. התנהלות זו הביאה את המחשבה כי הישראלים תומכים במהלך שביצעו בורהאן והצבא.

ברק רביד מדווח, כי שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן דיבר בטלפון עם שר הביטחון בני גנץ. בכירים ישראלים ואמריקנים אמרו כי בלינקן ביקש מגנץ שישראל תעודד את הגנרלים בסודאן לסיים את ההפיכה הצבאית. אולם, שר הביטחון אינו אחראי על הטיפול בנושא הסודאני בממשלת ישראל, והאמריקנים העבירו מסרים דומים בשיחות עם בכירים במשרד החוץ ובלשכת ראש הממשלה בירושלים.

עוד דווח, כי שבועיים לפני ההפיכה הצבאית ביקרה בישראל משלחת של בכירים בצבא סודאן וקיימה שיחות עם בכירים במשרד ראש הממשלה ובמוסד. הקצינים הסודאנים נתנו לבני שיחם הישראלים סקירה על המשבר הפוליטי במדינה, אך לדברי בכירים ישראלים לא הזכירו אפילו ברמז את האפשרות לביצוע הפיכה צבאית.

בנוסף, השבוע ביקרה בסודאן משלחת של המוסד ונפגשה עם קצינים בכירים בצבא סודאן. בכירים ישראלים אמרו כי מטרת הביקור היתה להתרשם מהמצב במדינה ולא להתערב בפתרון המשבר. על פי הדיווח ב'וואלה' המשלחת לא נפגשה עם הגנרל בורהאן, אלא עם קצינים אחרים בצבא סודאן.

סודן הפיכה צבאית הפיכה שלטונית ג'ו ביידן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד