ט"ז ניסן התשפ"ד
24.04.2024

פרויקט מירון: מה שופץ? מי מדליק, מתי ואיפה?

לקראת ההילולא ההמונית בל"ג בעומר, שופצו רחבות ההדלקה • פרויקט מקיף: מי מדליק בכל מקום? כמה מנות אוכל הוכנו? ואיפה ימוקם 'אוהל בוסקילה'?

ההדלקה בבאיאן. צילום: ארכיון
ההדלקה בבאיאן. צילום: ארכיון



במוצאי שבת תיפתח ההילולא הגדולה בעולם במירון. להערכת המשטרה צפויים להשתתף במעמד, שייפתח בהדלקה המסורתית של האדמו"ר מבאיאן, כחצי מיליון איש. שניות לאחר שהשלהבת תעלה והעשן ינסוק לגבהים, תיפתח שורת חגיגות, והר מירון ישיר כולו את שיריו של התנא רבי שמעון בר יוחאי.

קדמו להכנות ההילולא חודשים על גבי חודשים של הכנות קדחתניות, שיפור ההר ומתחמי ההדלקות.

בהכנסת אורחים 'אור הרשב"י' הזמינו כמויות ענק של אספלט, אותו מפזרים בשעות אלו למניעת החלקה בבוץ. כמו כן, האהל הענק הותאם למזג אוויר קריר, והוכנו גנרטורים לשעת חירום.

בארגון 'איחוד הצלה' נערכים למבצע האבטחה שיימשך חמישה ימים, מיום חמישי ערב ל"ג בעומר ועד ליום שני מוצאי ל"ג בעומר.

בסוף השבוע שעבר סיירו במירון בכירי ומנהלי 'איחוד הצלה' יחד עם מנהלי 'איחוד הצלה' - סניף גליל אשר פועלים במירון במהלך כל השנה, לצורך סיום ההיערכות לקראת תחילת פתיחת מערך האבטחה, ולתיאומים אחרונים מול כלל גורמי החירום הביטחון וההצלה שיפעלו במקום וכן מול ראשי המרכז הארצי לפיתוח המקומות הקדושים.

ומה התחדש השנה? 'בחדרי חרדים' בדק עם אנשי השטח, בהם יעקב חיים מילר, מנכ"ל חברת האירועים 'במה ברמה', המכיר כל אבן וכל נדבך בציון הקדוש ובסביבתו.

כבר בהדלקה המרכזית של באיאן - זכו השנה לאישור לשטח ישר ומפולס, שהוכן לראשונה עם תוספת של 1550 מקומות בפרנצ'ס, והמקומות הקיימים שופרו לבלי הכר. בנוסף, הגדילו גם את הבמה עליה עומד האדמו"ר ומדליק, במה נוספת העשויה מפלדה מיוחדת תשמש את התזמורת להגברה ולסאונד.

מתחם נוסף ששופץ הוא מתחם ההדלקה האחרונה של חסידות תולדות אהרן הממוקמת מאחורי הציון, שם הגדילו את עזרת הנשים, וכמו כן נבנה קיר שכונה על ידי כוחות הביטחון במקום 'קיר השלום' – מדובר בקיר בידוד אקוסטי שימנע השמעת רעשים מחצר תולדות אברהם יצחק לחצר תולדות אהרן, כדי לחסוך בויכוח על הצורך להנמיך או להגביר את התזמורת בזמן ההדלקות.

חידוש נוסף השנה הוא הגשר הזמני שנבנה בשנה שעברה על יד הציון, והמסייע לבאים מדרך המהדרין להגיע בקלות למתחמי ההדלקות של באיאן ו'שובו בנים' (שתקיים הדלקה למרות שהותו של הרב אליעזר ברלנד במקום מסתור. את ההדלקה יקיים בנו של השר לשעבר רחבעם זאבי ז"ל הנמנה על קהילת 'שובו בנים' מ.ו.), הגשר עצמו הוארך בעוד גרם מדרגות שיחסכו שבע דקות הליכה מההמונים.

מי מדליק איפה

חלוקת ההדלקות במתחמים השונים מתבצעת כדלהלן - מתחם רחבת באיאן: בלילה החסידות ולמחרת מעמד החלאק'ה של ילדי באיאן, לאחר מכן חסידות לעלוב מבית שמש, הראשל"צ הגרש"מ עמאר וההדלקה של האדמו"ר מרחמסטריווקא.

מתחם 'שובו בנים': הקהילה תדליק בלילה, ובבוקר ישיבת 'המתמידים', קהילת סאטמאר בבני ברק, חסידות דארג, וחסידות מחנובקא.

מתחם תולדות אהרן: בלילה חסידות קרלין סטולין, בבוקר, חסידי סאטמר מירושלים, קהילת פרושים, קהילת 'תפארת ירושלים', ובסיום תולדות אהרן.

מתחם תולדות אברהם יצחק: בלילה קהילת ברסלב צפת, בבוקר, קהילת ברסלב בראשות הגרי"מ שכטר, ולפנות ערב חסידות תולדות אברהם יצחק.

השנה בכל המתחמים נפתחו דרכי מילוט באמעות גרם מדרגות.

אנקדוטה מעניינת: מזה 60 שנה מקים יהודי בשם דוד בוסקילה מחיפה אוהל ליד עץ הזית, במקום שלימים הפך למתחם 'תולדות אהרן'. מיקומו של האוהל, שכבר זכה לכינוי 'תולדות בוסקילה', הפריע לזרימת הקהל לכיוון מערת הלל ואהל הכנסת אורחים 'שמחת הרשב"י' של תולדות אהרן. השנה הגיעו הצדדים להבנה, בוסקילה הסכים לזוז הצידה, והמאהל הועלה על רמפה מיוחדת, שנבנתה באותו מקום - רק מעט החוצה.

גם 'הכנסת אורחים רשב"י מירון' של הרב יעקב פרלמוטר והרב אליעזר קרליבך יפרסו השנה לראשונה בליל שבת 2,000 מקומות ישיבה במתחם תולדות אברהם יצחק, לצורך ארוחת ליל שבת בחמשה משמרות, ובסך הכול - 10 אלף מנות, עבור המקדימים לשבות במושב.

לראשונה גם לא יהיו גנרטורים ניידים ו'חלטורות' במערכת החשמל בכל המתחמים במירון, וכולם יקבלו חשמל ישירות מחברת החשמל, שבנו במקום מעין תחנת כח חדשה, מה שימנע קריסות כבשנים עברו.

צילום: דוברות אור הרשב"י

















רשב חידושים באיאן תולדות אהרן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 18 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד