כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
הסערה בעולם הרבנות

זקן הדיינים: "אין מקום להפקעת הקידושין"

במכתב ששלח זקן הדיינים הגר"צ בוארון לדיינים שחתמו על הפסק התקדימי, הוא כותב כי "אין מקום להפקעת הקידושין - וכי אין להיתר זה כל בסיס הלכתי והוא בטל כעפרא דארעא, והאשה הינה אשת איש גמורה" | שניים מהדיינים חזרו בהם מהפסק, אך הגר"צ לא הסתפק בכך | כל הפרטים

זקן הדיינים: "אין מקום להפקעת הקידושין"
אולם בית דין. אילוסטרציה צילום: מרים אלסטר, פלאש 90

סערת ביטול הקידושין: בעקבות פסק הדין של בית דין שהוקם על ידי נשיא ביה"ד הרבני הגדול הגר"ד לאו, עורר סערה רבתי, בעקבות פרסום פסק דין חסוי, בו הם מתירים לאשת איש עגונה להינשא בשנית בטענה כי הבעל לא שפוי והקידושין בטלים מדין מקח טעות. כאשר את פסק הדין התקדימי כותב הדיין הרב יאיר בן מנחם ואליו מצטרפים הדיינים הרב אפרים כהן והרב דניאל אדרי, נחשף מכתב בו מביע הגאון רבי ציון בוארון את דעתו הנחרצת והברורה נגד פסק הדין החמור, בפני הדיינים החתומים על פסק הדין התקדימי.

הגר"צ בוארון שהתיק היה לנגד עיניו, כותב: הח"מ טיפל בתיק לפני כשנה, ונוכחתי כי הכל בנוי אך ורק על סמך דברי האשה. ואיך אפשר לקבוע שהבעל חולה נפש באופן שהקידושים בטלים כאשר אין הדברים ברורים לכו"ע. ועובדא היא שהוא נישא שנית (שלא כהלכה) ויש לו ילדים מאשתו השניה, ואם היה כזה איך תמשיך לחיות עמו, "ואין אדם דר בכפיפה אחת וכו'". גם הדו"ח הפסיכולוגי בנוי ביסודו לגמרי רק על פי דברי האשה לבדה. וביקשתי בשעתו לראות את פרוטוקולי ביה"ד החרדי דלונדון וגם זה לא היה... ועל כן ברור שאין כל מקום להפקעת קידושין, ואע"פ שהבעל רשע ואכזר. והשי"ת ירחם על אותה עגונה. ציון בוארון.

כמו כן הביע הגר"צ בוארון את דעתו הברורה והנחרצת בגילוי דעת מיוחד שפרסם יחד עם בכירי הדיינים בישראל, שם כתב: "הרינו לגלות דעתנו, דעת תורה, אודות ביטול הקידושין שנעשה בביה"ד הרבני בתל אביב ע"י הדיינים הרב יהודה יאיר בן מנחם, הרב דניאל אדרי, והרב אפרים כהן, בטענת מקח טעות, בהסתמך על חוות דעת פסיכולוגית שניתנה שנים רבות לאחר הנישואים, וניתנה על פי טענות האשה ובהסתמך על כך שאבי הבעל היה חולה נפש, ומכך הסיק הפסיכולוג שכנראה שהבעל סבל מהפרעות אישיות והתנהגותיות. 

הגאון רבי ציון בוארון.

"חוות דעת פסיכולוגית זו המסתמכת על השערות ואומדנות שאינן מוכרחות כלל, אינה יכולה להיות בסיס לפסק דין הלכתי כל שהוא, ובודאי שלא ניתן להסתמך עליה בשאלות חמורות שבחמורות כהתרת אשת איש ע"י ביטול הקידושין, מה גם שבפסה"ד לביטול הקידושין, לא צורף מסמך רפואי שהבעל סבל אי פעם ממחלת נפש".

"על כן אנו מגלים דעתנו שעל פי תורתנו הקדושה, אין להיתר זה כל בסיס הלכתי והוא בטל כעפרא דארעא, והאישה הינה אשת איש גמורה". כותב הגר"צ בוארון ומוסיף כי "פס"ד שגוי זה אינו נכון מבחינה הלכתית, ומהווה תקדים חמור ומסוכן לעתיד הדורות".

לדבריו, "מתוך תחושת אחריות עמוקה לקדושתו וטהרת יחוסו של עמנו שנשמרו בחרדת קודש במשך כל הדורות, אנו קוראים בזאת לחברי ביה"ד לחזור בהם מהיתר שגוי זה".

"עם זאת, אנו קוראים בקריאת קודש לכל מי שיש בידו, להחלץ לעזרתה של עגונה זו, ולפעול בכל דרך הלכתית וחוקית כדי לחלצה מכבלי עגינותה, וכל המסייע לעגונה זו הוא בכלל הבונה אחת מחורבות ירושלים, ושכרו כפול מן השמים". עד כן לשון המכתב, כאשר על המכתב מצטרפים עוד כעשרה מבכירי וחשובי הדיינים בישראל.

יצוין כי לאחר פרסום הדברים הברורים והנחרצים, שוחחו שניים מהדיינים החתומים על פסק הדין, הרב אפרים כהן והרב דניאל אדרי, עם זקן הדיינים הגר"צ בוארון והודיעו לו כי הם חוזרים בהם מפסק הדין שפורסם.

בדבריו עם הדיינים אמר הגר"צ בוארון לדיינים החתומים על הפסק שעורר סערה כי אין לצאת ידי חובה בהודעה כי אתם חוזרים מפסק הדין, אלא עליכם להיות אחראים לכך שהאישה תופיע ברבנות כאשת איש לכל דבר והפסק הדין שפורסם יהיה בטל ומבוטל.

ציון בוארון פסק דין אשת איש אישה עגונה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד