כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
יום השנה להשתלטות על השגרירות

קריאות 'מוות לישראל' במחאות ענק באיראן

אחרי שנה של הפסקה בעקבות נגיף הקורונה, מיליוני איראנים יצאו לרחובות בכ-80 מוקדים לציין את יום השנה להשתלטות על שגרירות ארה"ב באיראן בשנת 1979. נישאו שלטים בגנות ישראל וארצות הברית

קריאות 'מוות לישראל' במחאות ענק באיראן
המחאה בטהרן צילום: צילום מסך

אלפי איראנים התאספו אתמול (חמישי) ברחובות טהראן הבירה, לרגל יום השנה לתפיסתה של שגרירות ארה"ב ב-1979 וקראו "מוות לאמריקה" ו"מוות לישראל", ושריפו דגלי אמריקה וישראל.

ההשתלטות על השגרירות גרמה למשבר בני ערובה שנמשך 444 ימים ולניתוק היחסים הדיפלומטיים שנמשכים עד היום בין ארה"ב לאיראן. הצעדות שמאורגנת על ידי הממשלה כדי להביע רגשות אנטי-מערביים, מושכות בדרך כלל המונים מדי שנה. בשנה שעברה, הרשויות ביטלו את האירוע בגלל מגיפת הקורונה שעדיין משתוללת, אך ביום חמישי, פרסמה הטלוויזיה הממלכתית כי ב-80 ערים ברחבי איראן נערכו הפגנות.

המפגינים הרימו תמונה של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, לבוש בחולצת טריקו עם מגן דוד, וטיפות צבע אדום מטפטפות מפיו. בנאום בפני ההמונים, הגנרל חוסיין סלאמי, ראש משמרות המהפכה, כינה את ארצות הברית כ"מפעל לייצור דיקטטור" ודיבר "על התוקפנות האמריקאית באזור", הוא אמר כי "ילדי האומה הזו יעמדו בגבורה נגד כל מעצמה שרוצה לפגוע באינטרסים שלה".

ביום רביעי, ערב יום השנה ה-42 לתפיסת השגרירות, חשפו גורמים אמריקנים כי איראן תפסה בחודש שעבר מכלית נפט עם דגל וייטנאמי במפרץ עומאן ועדיין מחזיקה את הספינה בנמל שלה.

איראנים רבים הניפו דגלים והרימו תמונות של הגנרל קאסם סולימאני, המפקד של כוח קודס של משמרות המהפכה שחוסל בתחילת ינואר 2020 במתקפת מל"ט אמריקאי בשדה התעופה שבבגדד, בהוראת הנשיא דאז דונלד טראמפ.

בנוסף דגל אמריקאי גדול נפרש ברחוב, ואילץ את הצועדים לצעוד עליו. ההפגנות מציינות את היום שבו סטודנטים איראנים פרצו למתחם השגרירות ב-4 בנובמבר 1979, כי הם כעסו על כך שהנשיא ג'ימי קרטר איפשר לנשיאה הגולה, מוחמד רזא פהלווי, לקבל טיפול למחלת הסרטן בארצות הברית.

כמה עובדי שגרירות נמלטו והסתתרו בביתו של השגריר הקנדי באיראן לפני שנמלטו מהמדינה בעזרת ה-CIA. בסופו של דבר, כשקרטר עזב את תפקידו, כל 52 הדיפלומטים האמריקאים השבויים שוחררו.

איראן עצרת מחאה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד