י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
דאגה חרדית באמריקה

הצעת חוק תחייב נשים להירשם למערכת השירות הצבאי

חשש בקרב הקהילות החרדיות בארצות הברית בעקבות חוק שעשוי לחייב גם נשים חרדיות להירשם למערכת השירות הצבאי הסלקטיבית. עסקנים יהודים מבקשים מהממשל לשקול היטב את הסוגיה והשלכותיה: "נשים המקיימות את מצוות הדת לא יירשמו - חירויות בסיסיות עלולות להיאבד"

הצעת חוק תחייב נשים להירשם למערכת השירות הצבאי
צבא ארה"ב באפגניסטן צילום: משרד ההגנה האמריקאי

אגודת ישראל באמריקה מביעה דאגה וחששות בנוגע לסעיף המופיע בהצעת החוק "להסמכת הגנה לאומית" לשנת הכספים 2022 של הממשל. טיוטת הצעת חוק, אם תתקבל, תחייב את כל אזרחי אמריקה, כולל נשים, להירשם למערכת השירות הצבאי הסלקטיבית (השרות בצבא בארה"ב הוא התנדבותי). מסגרת הרישום תשמש את הרשויות רק במקרה של חידוש חובת הגיוס, כאשר יהיה צורך לגייס את כוחות הצבא בשל עימות צבאי או מצב-חירום לאומי.

בהודעת אגודת ישראל באמריקה נאמר, כי "במשך השנים, הועלו חששות רבים בנוגע לכוח אדם, ניהול ומורל בצבא, במקרה שנשים יחויבו לשרת לצד גברים בשירות ארצם. אלו חששות אמיתיים. עם כל זאת, בהודעה זו שלנו, ברצוננו להדגיש כי למרות שמדובר בטיוטת חוק בלבד, עצם דרישת הרישום לגיוס תפגע בחופש הדת של נשים המתנגדות מסיבות דת לשירות צבאי כזה".

"סקירה מעמיקה של המסורת הדתית בכל הקשור להשתתפותן של נשים בלחימה ובהגנה אינה מתאפשרת במסגרת הודעה זו, אך ברור שדרישה כוללת מנשים להירשם לגיוס במטרה לשרת בתפקיד צבאי לא-ידוע כלשהו בעתיד, תעורר התנגדות חזקה בקרב ציבור גדול מאוד של נשים רבות המקיימות את מצוות הדת. ואמנם, סביר להניח כי אותן נשים לא יירשמו".

"אגודת ישראל באמריקה מבקשת עם כל הכבוד לשקול היטב סוגיה זו והשלכותיה. הרבה מונח כאן על כף המאזניים, וחירויות בסיסיות עלולות להיאבד. עובדה זו אמורה לעורר דאגה בקרב כל מי שמוקיר ומעריך את חופש הדת".

בתשובה לשאלה אמר הרב אבא כהן, מנהל משרד אגודת ישראל בוושינגטון ומנהל המחלקה ליחסים עם הממשל הפדראלי, כי החוק עדיין לא עבר, אבל צפוי לעבור.

נכון לעכשיו, למרות שאין גיוס (כאמור השרות בצבא הוא התנדבותי), גברים אמריקאים עדיין נדרשים להירשם. מטרת הרישום היא למקרה שיחזירו את הגיוס הצבאי במקרה של מלחמה או זמן חירום לאומי אחר.

"בית המשפט העליון קבע לפני 40 שנה, שבניגוד לגברים, לנשים אין תפקידי לחימה, ולכן אינן צריכות להירשם כמו גברים. כיום, לעומת זאת, נשים ממלאות תפקידי לחימה, כך שמצפים שהן יצטרכו להירשם אם החוק יתקבל", אמר הרב כהן.

יצוין כי כיום רוב גדול של אזרחי ארה"ב, גברים, רשומים במערכת הגיוס. מערכת זו לא הופעלה מזה עשרות שנים, שכן לא נוצר מצב חירום שיחייב זאת. עם זאת, מי שלא נרשם אינו זכאי להטבות ולתקציבים שונים שהממשל נותן לאזרחים בתחומי חינוך, רווחה וכדומה.

גיוס בנות אגודת ישראל אמריקה נשים חרדיות גיוס חרדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד