י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024
בין דובאי ללוב

הפגישה החשאית בנתב"ג; בקשת בן הגנרל מהישראלים

סדאם חפטר, בנו של הגנרל חליפה חפטר, אחת הדמויות המרכזיות בכאוס ששורר בלוב - נחת בנתב"ג לביקור של שעה וחצי, במטרה לבקש סיוע מישראל, כשהתגמול עשוי לבוא בצורה של נורמליזציה

הפגישה החשאית בנתב"ג; בקשת בן הגנרל מהישראלים
נחיתה בנתב"ג צילום: שי משה, פלאש 90

סדאם חפטר, בנו של הגנרל חליפה חפטר, אחת הדמויות המרכזיות והמשפיעות ביותר בלוב, המריא מדובאי ביום שני שעבר ונחת בנמל התעופה בן-גוריון. כך דיווח יוסי מלמן ב'הארץ'.

על פי הדיווח, כעבור כשעה וחצי על הקרקע, חפטר המריא שוב והמשיך ליעדו הסופי: לוב. במהלך השהות הקצרה על אדמת ישראל, התקיים דיון על בקשה של חפטר האב לסיוע צבאי ומדיני ללוב המפוצלת והשסועה, ובצדה תגמול עתידי, פוטנציאלי, בדמות כינון יחסים דיפלומטיים עם ישראל.

טרם ברור עם מי נפגש סדאם חפטר בעצירתו הקצרה בנתב"ג, אך בעבר פורסם כי אביו ניהל מגעים חשאיים עם ישראל וכי נציגי "תבל" במוסד נפגשו עמו בכמה הזדמנויות. מגעים עם גורמים לוביים קיימו בשנים האחרונות גם נציגים של המטה לביטחון לאומי (מל"ל).

מי שעסק במלאכה הוא ר', המכונה גם "מעוז", בכיר לשעבר בשב"כ שמונה על-ידי מאיר בן שבת, ראש מל"ל בשנים 2021-2017, כדי לתחזק קשרים עם מדיניות ערביות. ר', שהסתכסך לא פעם עם ראש המוסד דאז יוסי כהן בדיוק על העניין הזה, פרש בינואר מתפקידו. אחרי חילופי השלטון ומינויו של אייל חולתא לראש מל"ל החדש, הופקד "התיק הלובי" בידי נמרוד גז, גם הוא בכיר לשעבר בשב"כ וכיום ראש האגף למזרח התיכון, אפריקה וקשרים מדיניים במל"ל.

ביקורו של חפטר הבן בישראל בשבוע שעבר קשור לבחירות לנשיאות שאמורות להתקיים בלוב ב-23 בדצמבר. זאת, כחלק ממתווה פיוס לאומי שבו אמורה לקום ממשלה שתאחד בין השבטים והפלגים, הנמצאים במצב של מלחמה לסירוגין מאז פרוץ "האביב הערבי" ב-2011. לרשותו הגנרל חפטר עומד הכוח הצבאי הגדול והחזק במדינה וממשלה שאינה זוכה להכרה בינלאומית ופועלת מאזור טוברוק במזרח המדינה.

ממשרד ראש הממשלה סירבו להתייחס לכל נושא המגעים עם לוב.

לוב התחממות יחסים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד