י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

חוזרים לטוס: יש הסכם בין חברות התעופה לאוצר

ההסתדרות הודיעה על סיום השביתה • המדינה תממן לאל-על, ארקיע וישראייר 97.5% מהוצאות הביטחון • "אל-על הבינה כי מדיניות השמיים הפתוחים היא מציאות"

צילום: ארכיון
צילום: ארכיון



סוף לשביתה: משרד האוצר מוסר הערב (ב') כי הושג הסכם בין האוצר לחברת אל-על, לפיו בעיות האבטחה של אל-על, הנובעות מהיותה חברה ישראלית הפועלת בתנאים מיוחדים, יטופלו בהתאם.

הסיכום הושג בין אנשי האוצר לאנשי אל-על, "שהבינו כי מדיניות השמיים הפתוחים היא מציאות גמורה", כך נמסר מהאוצר.

שר האוצר יאיר לפיד ברך על ההסכם ואמר: "כעת אין שום מניעה מלחזור ולהפעיל את הטיסות ולהביא להפסקה מידית של השביתה".

ואכן, שעה קלה לאחר מכן מסרה ההסתדרות כי השביתה הסתיימה.

בענף התעופה נושמים לרווחה

גורמים בענף התעופה נושמים הערב לרווחה בעקבות הסיכום שהושג בין משרד האוצר וחברת אל-על, לפיו המדינה תממן לאל-על וגם לארקיע ולישראייר 97.5% מהוצאות הביטחון בכפוף להתייעלות של אל-על. וזאת, במקום 70% מימון כיום ו-80%, כפי שהמדינה התכוונה עם יישום הסכם שמים פתוחים באפריל 2014.

לטענת הגורמים, אחרי שחברות התעופה הישראליות הבינו שאין להן סיכוי לטרפד את הסכם השמיים הפתוחים עם האיחוד האירופי, השביתה בה פצחו נועדה למעשה להשיג מימון גבוה יותר של הוצאות הביטחון המוטלות עליהן, ולטענתן מונעות מהן להתחרות בצורה שוויונית מול חברות תעופה זרות.

דיון בבית הדין לעבודה

בית הדין הארצי לעבודה ידון הערב בעתירות של איגוד לשכות המסחר והתאחדות התעשיינים, כנגד החלטת ההסתדרות הכללית לפתוח מחר בשביתת סולידריות של מספר שעות בנמל התעופה בן-גוריון.
שביתה זו, שמצטרפת לשביתה בחברות התעופה הישראליות, אמורה לשתק מחר בשעות הבוקר את כל תנועת המטוסים בשדה.

נשיאת בית הדין, נילי ארד, קבעה דיון מוקדם וסגור בלשכתה כבר לשעה 17:00 עם כל הצדדים הנוגעים בדבר, ואם לא תהיה התפתחות דרמטית, יתקיים דיון פתוח בשעה 20:00.

בהתאחדות התעשיינים, שעתרו למעשה גם נגד שביתת החברות הישראליות בלבד, הסבירו כי השביתה מסיבה נזק לסחר החוץ של ישראל, לאנשי עסקים שמבקשים להגיע לפגישות מעבר לים ולתיירות היוצאת והנכנסת.

התעשיינים לא כפרו בעילה לשביתה, אולם דרשו מבית הדין להיכנס לעובי הקורה ולדרוש מכל הצדדים הנוגעים בדבר להיכנס להידברות.

באיגוד לשכות המסחר, לעומת זאת, טענו כי מדובר במה שמכונה בעולם העבודה "שביתה פוליטית" - כלומר שלא מדובר בעובדים כנגד מעסיק אלא כנגד החלטת ממשלה.

"זהו אקט כוחני החותר כנגד עצם הסמכות של ממשלה נבחרת למשול ולקבל החלטות בתחום המדיניות הכלכלית, שהם בגרעין הבסיסי ביותר של הסמכות של כל ממשלה נבחרת", נאמר בעתירה. "הסתדרות העובדים הכללית מכריזה מאבק על המוסדות הדמוקרטיים הנבחרים של מדינת ישראל".

עו"ד סיגל פעיל ממשרד אשר חלד ושות', שניצבת בדרך-כלל בחזית כנגד ההסתדרות, דווקא הצדיקה את השביתה: "התנהלות הממשלה בעניין ההחלטה על שמיים פתוחים היא פזיזה, ולא לקחה בחשבון את ההשלכות האמיתיות שיש על העובדים.

"אין ספק שאין להתווכח או לערער על החלטת ריבון, אך לא תמיד יש ללכת על-פי כללי הספר, ויש לקחת בחשבון החלטות אשר משפיעות באופן כה משמעותי על כמות כה גדולה של עובדים - עובדי חברות התעופה ורשות שדות התעופה".

על-פי הערכות, נשיאת בית הדין הארצי, נילי ארד, תאפשר בסופו של דבר שביתת סולידריות בנתב"ג שתארך 2-3 שעות בלבד, ותדרוש מהצדדים להיכנס למשא-ומתן אינטנסיבי תחת חסותו של בית הדין.
בית הדין אוצר שביתה אל על הסכם

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד