י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
אבסורד וניצול

לוקר המחיה: כך בתי הספר עושים כסף קל על גבם של התלמידים

אבסורד במסדרונות בתי הספר: תלמידים נדרשים לשלם מדי שנה מאות שקלים על תא אחסון לספרים, שעלותו החד-פעמית היא כ-130 שקלים בלבד. ומי גורף את הפער העצום? בתי הספר וחברות פרטיות

לוקר המחיה: כך בתי הספר עושים כסף קל על גבם של התלמידים
אילוסטרציה צילום: באדיבות המצלם

ללא סיבה נראית לעין: בתי הספר גובים עשרות אלפי שקלים על לוקרים - על חשבון כיסם של הורי התלמידים.

בצד כניסת הספרים הדיגיטליים למערכת החינוך – ספרי הלימוד המודפסים הם עדיין אמצעי הלימוד העיקרי בבתי הספר. כדי להקל את העומס, מוצבים בבתי ספר רבים לוקרים - ארוניות עם מנעול - שבהם ניתן לאחסן ספרים וציוד אישי. כך דווח הבוקר ב'ישראל היום'.

השימוש בלוקרים כרוך בתשלום, והם מושכרים לתלמידים מדי שנה. בחלק מהמקרים הלוקרים שייכים לבית הספר (נקנו על ידיו), ובחלק מהמקרים הם מוצבים שם על ידי חברה פרטית שגוזרת קופון. על פי דיווחי תלמידים, התשלום נע בין 100 שקלים ל-220 שקלים - ופעמים רבות הביקוש עולה על ההיצע.

אלא שבדיקת "ישראל היום" מעלה כי קיים אבסורד ברור שמביא לניצול של התלמידים: רכישה של לוקר מידי חברה שמייצרת אותו עולה בין 80 ל-180 שקלים (כלומר יחידה שבה 12 או 16 תאים תעלה כ-3,000 שקלים, חד-פעמית), ונשארת באופן קבוע בבית הספר. אלא שבתי הספר והחברות משכירים את הלוקרים לתלמידים במחיר מנופח שמגיע אפילו ל-220 שקלים בשנה. כך בכל שנה מחדש - כלומר גם כשבית הספר או החברה כבר החזירו את ההשקעה על רכישת לוקרים. ההכנסות מחולקות בין קופת ההכנסות של בית הספר לבין המפעיל, ותלמידים שהוריהם לא יכולים לשלם ימשיכו לסחוב.

ממשרד החינוך נמסר: "במקרה הנדון, מדובר בשירות בחירה שאינו חובה. מבדיקה שקיים המשרד, הגבייה לשירות זה עומדת בנהלים".

לוקר בית ספר

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד