י"ח אדר ב' התשפ"ד
28.03.2024
לאחר שנגאל

שיקום בית הכנסת ההיסטורי בעיר סלונים נמצא בסכנה

לאחר שעמד בשיממונו שנים רבות, בית הכנסת בעיר סלונים, בלארוס, נקנה בתחילת השנה על ידי סופרת ממינסק | כעת מתברר כי הפרויקט מצטבר לסכומי עתק וכי שיפוץ בית הכנסת נמצא בסכנה

שיקום בית הכנסת ההיסטורי בעיר סלונים נמצא בסכנה
בית הכנסת העתיק בסלונים צילום: באדיבות המצלם

בית הכנסת בעיר סלונים, בלארוס, אשר נקנה על ידי הסופרת ממינסק יואנה ריבס לפני פחות משנה עדיין במצב מוזנח, כך מדווח העיתון הבלארוסי Narodnaya Volya. נזכיר כי בית הכנסת הישן עלה ללקוח 27,400 רובל (קצת יותר מ-10,000 דולר).

מתנאי החוזה עולה כי על הרוכש להכין תוכנית שיקום לבית הכנסת בתוך שנתיים, ולתפעל אותו כמרכז יהודי היסטורי לא יאוחר מחמש שנים לאחר מכן. העבודה על הפרויקט בעיצומה, אך במהלך הזמן האחרון צצו בעיות רבות, לאחרונה נודע מצבו של הבניין - הוא רעוע מאד מה שאומר שלא ניתן למכור אותו.

יואנה מציינת כי החליטה לשמור על הבניין "כדי שהדורות החדשים לא ישכחו את ההיסטוריה של העיר והאנשים שחיו בה", ולאחר רכישת בית הכנסת החלה לעבוד 12 שעות ביום כדי להשיג את מה שצריך".

"סיבה נוספת היא שאני רואה פוטנציאל תיירותי גדול בפרויקט הזה - להראות את בית הכנסת לאנשים שיש להם ערך רוחני, דתי והיסטורי עבורם" אמרה יואנה.

היא סיפרה לתקשורת המקומית כי עלות הבניין הייתה כ-11 אלף דולר, עבור רכישה כזו היא הייתה צריכה למכור דירה במינסק. היא נשאלה: "כמה קשה הייתה ההחלטה הזו? הרי הדירה זה משהו קיים, ובית הכנסת הישן הוא משהו רחוק ולא מובן".

היא ענתה, "זה לא כל כך קשה. אתה יודע, לכל אחד בחיים יש רגעים שבהם אתה מבין שהגיע הזדמנות להוכיח את עצמך. נודע לי על המכרז במקרה באינטרנט. נכנסתי עמוק לסיפור ונדהמתי מכך שארגונים בינלאומיים גדולים לא יכולים לקנות את בית הכנסת ולהציל את האנדרטה ההיסטורית מהרס. ואז הבנתי בעצמי, כי זה צריך להיעשות על ידי אדם פרטי".

לצורך כך הוקמה קרן לשיקום בית הכנסת וכן אתר אינטרנט המספר על תולדות המבנה ותכניות לשיקום. הבעלים כתב מספר בקשות למענקים לקרנות עולמיות שונות המעוניינות בשיקום המורשת היהודית, אך טרם קיבל מהן תגובה.

עדיין לא ברור כיצד יבוצע השחזור, מכיוון שקיר אחד של בית הכנסת גובל בשוק העירוני, השני במגרש החניה, והדבר לא מאפשר להקים פיגומים. בעיה דחופה עוד יותר היא מחסור חריף בכסף: פיתוח תיעוד הפרויקט לבדו עולה כ-100,000 דולר, והשיקום עצמו יכול לעלות כמה מיליוני דולרים.

כזכור כפי שדווח ב"בחדרי חרדים", לאחר שעמד בשיממונו שנים רבות עם תקווה כי ביהכ"נ לא יחולל ואדרבה יקיימו בו פעילות להנצחת הקהילה היהודית, בית הכנסת הגדול בסלונים, העתיק ביותר בבלארוס, שנבנה לפני כ-380 שנה, נמכר בתחילת השנה הלועזית במכירה פומבית, בפחות מ-30,000 רובלים.

מבנה בית הכנסת ממוקם באזור גרודנו, מחוז סלונים, במרכז העיר סלונים, רחוב קרסנוארמייסקאיה 40. לפני מלחמת העולם השניה, הקהילה היהודית בסלונים מנתה כ-17 אלף בני אדם, אך רק כמאתיים שרדו את השואה. בניין בית הכנסת, שנבנה בצורה מרשימה ומשקיף על השוק העירוני, הושחת ונמצא בסכנת התמוטטות.

שיפוץ בית כנסת סלונים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד