י"ב ניסן התשפ"ד
20.04.2024

חרדקים מגיבים: "איש קיצוני עם ערכים נגד התורה"

הרב דוד בלוך, מקים הנח"ל החרדי, מגיב על פסיקת הרב זארגער מסאטמר להשליך חיילים לבושי מדים מבתי הכנסת • "יש להכיר טובה לחייל גם ללא אידיאולוגיה ציונית"

חייל חרדי. צילום: פלאש 90
חייל חרדי. צילום: פלאש 90

פסק ההלכה של הרב משה זאב זארגער, מרבני סאטמר, נגד חיילים חרדים הלובשים מדים בתוך השכונות החרדיות, ובו נאמר כי יש להשליכם מבתי הכנסת, כדי למנוע מהתופעה לצבור תאוצה, עורר גל של תגובות נזעמות בציבור החרדי.

הרב דוד בלוך, ממייסדי הנח"ל החרדי, מתרעם על הדברים: "כבר אמרו קדמונים 'כל הכופר בטובתו של חברו - סופו כופר בטובתו של הקב"ה', מי שלא מכיר טובה לחייל שבזכות פעילותו בהגנה על יהודי ארץ ישראל, הוא יכול לחיות כאן בשלווה יחסית, אז הוא כפוי טובה שאין כמותו".

לדבריו, "אין שום קשר בין אידיאולוגיה ציונית כפרנית לבין הכרת טובה למי שמאפשר פיזית בעזרת ה' לכל תושב לחיות כאן, ולנהל את חייו כפי שהוא מוצא לנכון לחיות. גם לו היינו חיים בגולה והיו אויבים שרוצים להשמיד אותנו - היינו חייבים להכיר טובה למי שפעל ופועל להצלת נפשות. אפשר להיות אנטי ציוני ועדיין להכיר טובה למי שמסתכן להציל נפשות. קריאה זו היא כשל ערכי חמור".

דווקא החיילים החרדים בצה"ל שידרו עסקים כרגיל. "זו המחויבות שלי, ואיתה אני שלם", אומר חיים ש', חייל חרדי המשרת באחד ממסלולי שח"ר. "ביום שהבנתי שבמסגרת היכולות שלי איני יכול לשבת לשקוד בתורה לאורך היום כולו - התגייסתי לצה"ל, ואף קיצוני לא יזיז אותי מההחלטה הזו".

חיים סבור כי ההגדרה 'תורתו אומנותו' תקפה גם לחייל חרדי, "אדם שנאלץ במגבלות שונות להתגייס, זה לא הופך אותו למורד בתורה. בפרט לא כשמדובר בחייל חרדי. מיותר לדעתנו להתייחס לאנשים קיצוניים שאידיאולוגיית חייהם מבוססת על ערכים שהם נגד התורה וההלכה. באותה מידה הייתי יכול לטעון כלפיו שהוא לבוש בשחורים".

בפעם הראשונה גם מתייחס חיים לכינוי החדש שהודבק לחיילים החרדים - 'חרדקים': "זה לא משהו שהעסיק אותי או את חבריי בצה"ל", הוא משיב מיד, "אנחנו חיים את האמת שלנו. מסתכלים על הדרך בראי התורה וההלכה, בדרך מחושבת יותר, ולא כזו כמו של אותו רב שצועק צעקות שווא ללא בסיס".
חיילים סאטמר חרדקים נח''ל מדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 40 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד