כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024

כאבים בבטן תחתונה - כך תדעו אם מדובר באבנים בכליות

ישנם מצבים שונים אשר עלולים לגרום לכאבים באזור הבטן התחתונה • חשוב להכיר את הגורמים הפוטנציאליים לכאבים, על התסמינים שהם כוללים. חשוב בכל מקרה בו מופיע כאב לפנות לברור רפואי

כאבים בבטן תחתונה - כך תדעו אם מדובר באבנים בכליות
כאבי בטן צילום: freepik

הבטן התחתונה ממוקמת בין החזה לאגן והיא מכילה איברים חיוניים המעורבים בעיכול כמו המעיים והכבד. רבים עלולים לחוש כאבים בבטן התחתונה בשלב כזה או אחר של החיים. כאב עלול להיות אות אזהרה ודורש התייחסות.

ישנם מצבים שונים אשר עלולים לגרום לכאבים באזור הבטן התחתונה, חלקם חמורים ועל כן ידרשו טיפול רפואי דחוף. לכן חשוב להכיר את הגורמים הפוטנציאליים לכאבים, על התסמינים שהם כוללים. חשוב בכל מקרה בו מופיע כאב לפנות לברור רפואי!

סיבות נפוצות לכאבים בבטן התחתונה

ישנן כל מיני סיבות העשויות לגרום לכאבים בבטן התחתונה, כמו למשל זיהום חיידקי או נגיפי במערכת העיכול, אשר גרם לקלקול קיבה. גם גזים או תסמונת המעי הרגיז יכולים לגרום לכאבים מציקים, כמו גם כאבי מחזור אצל נשים. כאשר הכאב מופיע באופן ספציפי באזור הימני של הבטן התחתונה, יכול להיות שהסיבה לכך תהיה דלקת התוספתן.

גם הכליות שלנו יכולות לגרום לכאבים, במיוחד כאשר מתפתח בהן זיהום חיידקי, וכמובן כאשר מצטברות בהן אבנים. אך מהן בדיוק אבנים בכליות? וכיצד נוכל לדעת שיתכן וזו הסיבה לכאבים שאנו חשים?

מה מאפיין את כאבים הנגרמים מאבנים בכליות?

מינרלים ומלחים אשר שוקעים בכליות יכולים להתגבש וליצור גושים קשים המכונים אבנים. אבנים בכליות יכולות להיות מאוד קטנות אך לגרום לסבל גדול. במיוחד אם הן נתקעות וסותמות את מערכת השתן. למעשה, הרבה אנשים יכולים לחיות בשלום עם אבנים בכליות למשך שנים, עד אשר הן יחליטו לשנות מקום וכתוצאה מכך להיתקע בדרך, או אז יתחילו גם הכאבים.

לרוב הכאבים שנחוש יהיו סביב הגב התחתון, המותניים, הבטן והמפשעה כאשר חומרת הכאב תשתנה בהתאם למיקום שבו האבנים נמצאות.

כאבי אבנים בכליות לא תמיד חמורים או קלים לזיהוי!

מכיוון שהכליות ממוקמות מתחת לצלעות, באזור הגב התחתון, על פי הספרות הרפואית הכאבים יופיעו משני צדדי הגב או במותניים, תלוי באיזו כליה נמצאת האבן, כאשר כמעט תמיד יופיעו רק בצד אחד, ימין או שמאל.

אך לא תמיד זה יהיה המקרה: גוף האדם אינו תמיד מתנהג כפי שכתוב בספרים ולכן אנשים רבים יכולים לחוות גם כאבים בבטן התחתונה או במפשעה. הכאבים יכולים להיות עזים וקצרים, או יותר עמומים כמו כאב בטן שלא מרפה.

במידה ויש חסימה, הכאבים עשויים להפוך לחריפים יותר, אך ברוב המקרים הכאבים של אבנים בכליות באים והולכים – אתם יכולים לסבול מכאבים עזים ולאחר מכן מתקופה ללא כאבים כלל.

בכל מקרה של כאב יש לפנות לברור רפואי

תסמינים נוספים של אבנים בכליות

מכיוון שלכל אדם יש סף כאב שונה, קשה להבין מה הגורם לכאבים על סמך הכאב. סימנים אחרים של אבנים בכליות עשויים להיות בולטים יותר ולגרום לכם להבין שמשהו לא בסדר ושעליכם לפנות לרופא.

אלו חלק מהתסמינים שצריכים להדליק נורה אדומה:

  • בחילות והקאות
  • דם בשתן
  • שתן עכור
  • שתן בעל ריח רע
  • תכיפות במתן שתן
  • קושי במתן שתן
  • כאבים בעת מתן שתן
  • חום וצמרמורות

חושדים שיש לכם אבנים בכליות? תמיד יש למי לפנות

למרות שכאבים בבטן תחתונה כתוצאה מאבנים בכליות באים והולכים, אינכם צריכים לחכות שהם יחלפו או להמתין עד להופעתם של תסמינים אחרים. אם אתם חשים בכאבים חשוב שתפנו לרופא המשפחה שלכם, או למוקד עזרה ראשונה דחופה אם הכאבים מופיעים בסוף השבוע.

אם עולה החשד לאבנים בכליות רופא המשפחה יפנה אתכם לאורולוג לצורך אבחון וטיפול מתאים. כיום ישנם סוגים שונים של טיפולים כגון טיפול בגלי הדף, ריסוק חוץ גופי של האבנים, טיפול זעיר פולשני ובמקרים קיצוניים יותר, ניתוח. בהתאם למצבכם הרפואי

ניתן לסייע במניעת היווצרות אבני כליה ע"י על ידי אימוץ אורח חיים הכולל שתייה מרובה והתאמת תזונה.

חברת מדיטק משווקת את תוסף התזונה קיי ציטק, המכיל פוטסיום ציטראט העשוי לסייע במניעת היווצרות אבנים בכליות יש להיוועץ ברופא המטפל לפני השימוש.

כאבי בטן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד