כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
תקרית 'החתן הלבנוני'

מנהלי בתי הדין: קריאה להחמרת בירורי היהדות

הרבנים המסדרים חופה וקידושין מנסים למנוע הישנות מקרים כמו זו שאירע לכלה האומללה מניו יורק שנישאה בתום לב לחתן מוסלמי שהתחזה לחרדי באופן די מושלם. רבנים בכירים בארה"ב פרסמו מכתב שבו חידדו לשלוחי חב"ד בעולם את הוראות ונהלים כיצד לברר את יהדותם של בני הזוג • המכתב המלא

מנהלי בתי הדין: קריאה להחמרת בירורי היהדות
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: Yaakov Naumi/Flash90

לאור המקרה הטראגי של נישואי חתן מוסלמי לכלה חרדית בברוקלין בניו יורק וזאת לאחר שרב מקומי לא בדק כראוי את יהדותו, התקיימה אתמול (שלישי) שיחת ועידה בין מנהלי בתי דין באמריקה, העוסקים בנושאים אלו על בסיס יומיומי, ובסיומה שיגרו מכתב לשלוחי חב"ד בקהילות היהודיות השונות בעולם, בו הבהירו וחידדו כמה הוראות לגבי סידור חופה וקידושין.

לידי 'בחדרי חרדים' הגיע המכתב המלא וזה לשנו:

בהמשך למאורע המצער שנתפרסם היום, אשר רב מסויים סידר קידושין מבלי לערוך בירור יהדות כדבעי, ואח"כ נתעורר חשש שהחתן גוי ר"ל, ונתפרסמו תמונות החתונה וכו', ומחמת זה יצא לעז על שליח חב"ד שסמך על הרב המסד"ק הנ"ל - התקיימה היום שיחת-ועידה לדון על המצב ולטכס עצה היאך למנוע שיכשלו אחרים בכך, ובכך לחזק את קדושת עם ישראל, וזאת לאור דברי כ"ק אדמו"ר בשיחותיו הק' ע"ד החיוב לתקן את הפרצה האיומה של הכנסת גויים אל תוך עם ישראל.

בשיחת הועידה השתתפו הרבנים הח"מ, מנהלי בתי דין ותיקים וידועים ביבשת אמריקה (המוכרים גם ע"י הרבנות הראשית לישראל), והמתעסקים מדי יום ביומו בעניני בירור יוחסין ויהדות, גירות וגיטין, והעומדים בקשר מתמיד והדוק עם רבנים ברחבי תבל.

ולאחר הדיון בינינו החלטנו כדלקמן:

א. בעזה"י בשבועות הבאים, לאחר התייעצות עם עוד מרבני אנ"ש, נפרסם כללים מסודרים הנוגעים לבירור יוחסין ויהדות, סידור קידושין, סידור גיטין, קבלת גרים, והמסתעף לענין שמירת יחוס עם ישראל.

ב. מוכרח הוא אשר מי שמסדר קידושין ידע היטב על בוריין את ההלכות של בירור יוחסין ויהדות, סידור קידושין, וכו', ויקבל היתר הוראה לזה מאת רבנים מובהקים. ובלא זה אל יהין אחד לסדר קידושין או לאשר יהדות, ואל יהיה ממכשילי הרבים ח"ו.

ג. אין לסמוך בעיניים עצומות על תעודות גיור, אפילו מרבנים אורתודוקסיים, מבלי לברר היטב על מהות הבי"ד, על מהות המתגיירים ועל קבלת המצוות שלהם, וד"ל.

בכדי לסייע להשלוחים, בעזה"י בתקופה הקרובה יסודר משרד מיוחד ע"י הח"מ לעזרה וסיוע לשלוחים בענינים הנ"ל, לקשר השלוחים עם בתי הדין וכו'. וכן בכדי לסדר רישום של בירור היהדות והיוחסין, הקידושין, והגיטין שנעשים ע"י השלוחים, וכו'.

ויה"ר אשר בזכות ההקפדה על שמירת קדושת וטהרת עם ישראל, ובפרט בענין הנוגע לעצם קיום עם ישראל, נזכה לגאולה האמיתית והשלימה במהרה בימינו ממש.

על המכתב חתומים: הרב חיים ישראל הכהן שפרלין, מנהל בית דין אגודת ישראל של החוף המערבי, לוס אנג'לס קליפורניה, הרב שלום דוב בער שוחט מברוקלין ניו יורק, מנהל בית דין שע"י אגודת הרבנים של ארה"ב, קנדה ואמריקה הלטינית. וכן הרב משה מרדכי ליברוב, מבוסטון, מסצ'וסטס, מנהל בית דין שע"י ועד הרבנים של ניו אינגלנד.

כזכור כפי שדווח בארוכה ביממות האחרונות ב'בחדרי חרדים', ניו יורק החרדית כמרקחה סביב בחורה חרדית שנישאה במרמה והונאה למוסלמי ממוצא לבנוני שנטמע בתוך הקהילה היהודית כחרדי לכל דבר. בחתונה שנחגגה לפני כחודש ימים השתתפו מאות מבני הקהילה החרדית בברוקלין.

לאחר שהכלה גילתה בביתם כי בעלה הטרי מחזיק דרכון לבנוני עם שם אחר מזה שהכירה - אליהו חליווה, היא שיתפה את חששה עם בני משפחתה וחברים, שהודיעו על כך לרשויות. האישה ידעה שהחתן שהתחזה לשם 'אליהו' הוא יהודי מלבנון, אך מעולם לא פקפקה בכך שהוא היה יהודי מכיוון שהוא היה נראה "חרדי" לכל דבר ועניין ואף דיבר עברית שוטפת. הוא גם הציג בפניה סיפור משכנע על נסיבות הנתק ממשפחתו. בנוסף, הוא היה מזוהה עם קהילה חרדית בטקסס במשך כמה שנים בטרם נישא לה.

הרב יוסף לזרוב, רב קהילת חב"ד בטקסס, שם הסתובב החתן בשנים האחרונות, פרסם הבהרה כי הוא לא היה מעורב בנישואי הזוג, אך היה עד בחתונה וחתם על הכתובה לבקשת רבנים מקומיים מוכרים שעליהם סמך כי שבדקו ווידאו את יהדותו של החתן.

לדבריו, "האחריות הבסיסית של הרב המחתן בחתונה, זה שמסדר את הקידושין, היא לקבוע את מעמדם היהודי [בירור היהדות] של בני הזוג ולוודא ששניהם יהודים, רווקים ורשאים להינשא זה לזה בהתאם להלכה היהודית".

החתן הלבנוני המתחזה לחרדי אליהו חליווה סידור חופה וקידושין שלוחי חב''ד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד