כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024

הגראי"ל: "סוד החינוך - רק אצל יראים לדבר ה'"

בדברים שנשא בפני מחנכים דיבר הגראי"ל שטיינמן על סוד החינוך היהודי וכיצד ניתן להשפיע • ומה חידש לתלמידי 'יקירי ירושלים' שנבחנו על דין עדים זוממים?

בכנס החינוך. צילום: משה גולדשטיין
בכנס החינוך. צילום: משה גולדשטיין



השבוע, התקיים כינוס בענייני חינוך למחנכים באולמי ארמונות חן, בהשתתפות הגראי"ל שטיינמן והאדמו"ר מצאנז. כמו כן, השתתפו הגר"א וייסבלום משגיח ישיבת נחלת הלויים והגאון רבי דניאל חיים אלתר.

בתחילה נשא דברים האדמו"ר מצאנז. בעיצומם של הדברים נכנס ראש הישיבה לאולם. האדמו"ר הפסיק את דבריו ואמר בהשתאות: "ברשות מרן ראש הישיבה, אני מתבייש לדבר במקום גדולים, ומלא בושה וכלימה. אני באמת מתפלא, איך שראש הישיבה מטריח את עצמו לחזק תורה בכל זמן ובכל מקום, כן ייתן לו ה' יתברך כח להמשיך!"

במהלך משאו של הגראי"ל, נשמעו מפיו התבטאויות מעניינות:

"הסוד של חינוך זה רק אצל היראים לדבר ה'. הם יודעים שצריך לחנך את הילדים בדרך ה' כמו שהם קבלו. אבל שאר האנשים לא יודעים לחנך. אם הם כעסנים, יחנכו לכעס? אם יש להם גאווה, יחנכו לגאוה? על מה יחנכו אותו? יחנכו אותו להיות פוסטע מענטש? (אדם נבוב וריקני) על זה צריך לגדל אותו?"

בהמשך, הביא הגראי"ל משל מהמגיד מדובנא, על 'איך משפיעים על התלמידים', ואמר: "כלל ישראל בכל הדורות, מאברהם אבינו עד היום, כל הדורות האלה יודעים את הסוד הזה, שצריך להיות רק מלא עם תורה, עם דרך ארץ ועם שכל ורק אז יכול להשפיע".

כמו כן, נשא דברי ברכה באירוע, גם ראש עיריית בני ברק הרב אברהם רובינשטיין.

"מלקות - אפילו כשהמולקה רדום"

השבוע נבחנו אצל הגראי"ל במשך כחצי שעה ילדי ת"ת יקירי ירושלים על פרק ראשון במסכת מכות.

המבחן נסוב בין היתר אודות דין 'כאשר זמם ולא כאשר עשה', ובו נאמר גם כי דין זה קיים רק כאשר העדים ביקשו לחייב את הנאשם במלקות, אך לא כאשר מדובר בממון, שכן ממון ניתן להחזיר למי שנלקחו ממנו שלא כדין, אך לגבי המלקות - אין דרך חזרה.

כאן הפתיע הגראי"ל בשאלה ובתשובה מעניינת:

"מה הדין אם עשו לו הרדמה והלקו אותו, האם זה נקרא 'כאשר עשה'?"

"מלקות נועד כדי להרתיע. אבל אם עשו לו הרדמה, איננו חש בהם ואין כאן הרתעה", ניסה אחד הילדים להשיב.

אולם הגראי"ל דחה זאת והסביר: "לא מצאנו שום דין, שהנאשם צריך לחוש בפועל את המלקות על בשרו. גם אם איננו חש אותם בפועל, אין שום מניעה לתת מלקות לנאשם כשהוא רדום, או מכל סיבה שהיא, ויצאנו ידי חובת המלקות".
מלקות מחנכים הגראי''ל יקירי ירושלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד