י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
לא מבין את הצורך

שר המשפטים קובר את החוק שימנע הסתה נגד חרדים

לפני מספר חודשים, ביקשו חברי הכנסת להצביע על תיקון לחוק הגזענות שיזם ח"כ יעקב אשר שיכלול גם ענישה למפלגות בגין הסתה נגד חרדים, כך סוכם כי החוק יעלה באישור הממשלה במושב החורף | כעת, שר השפטים גדעון סער מתנער ומודיע כי ככל הנראה הצעת החוק תיקבר ולא תאושר 

שר המשפטים קובר את החוק שימנע הסתה נגד חרדים
אילוסטרציה צילום: Kobi Gideon/Flash90.

חוק הגזענות נגד חרדים שיזם חבר הכנסת יעקב אשר, הוגש כבר בממשלה הקודמת, אלא שסבבי הבחירות ואיתם גם ההסתה שהחריפה נגד הציבור החרדי בחסות הקורונה, הגדילו את הצורך לתקן את חוק הגזענות ולקבוע שמי שמסית נגד הציבור החרדי ייחשב לו הדבר כעבירה פלילית, אלא שהממשלה הנוכחית והגורם האחראי לכך, שר המשפטים גדעון סער, מנסים לקבור את ההצעה.

כבר לפני כשלושה חודשים כשעלתה הצעת החוק לדיון בכנסת, עלה שר המשפטים גדעון סער להשיב וביקש לדחות את ההצבעה כשהוא מתחייב מעל בימת הכנסת לגבש צוות במשרד המשפטים שידון ויבחן את הנושא וכי דרושה עבודה משפטית מקיפה כדי לבחון את הנושא מכל היבטיו ולאחר שאלה יגישו המלצה הוא יעדכן בכנסת על המלצות החקיקה לפתור את הנושא.

השבוע, בחלוף שלושה חודשים ומשלא עדכן סער את הכנסת בעניין, עלתה הצעת החוק שוב לדיון בוועדת השרים לענייני חקיקה אלא ששר המשפטים הודיע כי הוא מתנגד לחוק וועדת השרים לא העניקה לו את תמיכת הקואליציה, כך שהחוק צפוי להיקבר היום בהצבעה במליאה, אלא אם יהיה שינוי ברגע האחרון ובממשלה יבינו את הצורך למנוע הסתה כלפי חרדים, לרבות מצד פוליטיקאים כדוגמת דבריו של שר האוצר אביגדור ליברמן כי יש להשליך את החרדים במריצות למזבלה.

בדברי ההסבר להצעת החוק של ח"כ אשר נכתב כי לאחרונה אנו עדים לתופעה מתרחבת של הסתה לגזענות כלפי האוכלוסייה החרדית. בפרט חמורים המקרים בהם ההסתה מתבצעת ע"י נבחרי ציבור מתוך מטרה לפלג את העם ובכך להשיג רווח פוליטי. כתוצאה מכך משתרשת בחברה הישראלית תופעה של הסתה גזענית נגד הציבור החרדי.

כיום, טוען אשר, על פי הגדרות חוק העונשין יסודות העבירה של ההסתה לגזענות אינם מתקיימים ביחס להתבטאויות כלפי האוכלוסייה החרדית, שכן הגדרות החוק קובעות כגזענות רק מקרים בהם הגזענות היא בשל צבע או השתייכות לגזע או למוצא לאומי אתני, והאוכלוסייה החרדית אינה נבדלת בצבעה, גזעה או במוצאה הלאומי-אתני. בעניין זה יצוין שהאוכלוסייה החרדית אמנם אינה נבדלת בשל צבע עורה וכו' אך היא נבדלת בלבושה ובאורחות חייה כך שאין רציונל להחריגה מהוראות החוק.

ל'בחדרי חרדים' נודע כי אכן הוקם צוות במשרד המשפטים שבחן את הנושא, כאשר בסיום הדיונים בו נבדקו מספר כיוונים נקבע כי מכיוון שבחברה הישראלית ישנן קבוצות רבות שטוענות כי קיימת הסתה נגדן, וקיים חשש כי ללא קריטריון ברור, העבירה תהפוך לעבירה לא רלוונטית וללא יכולת אכיפה, עמדת גורמי המקצוע במשרד המשפטים היא להתנגד לקידומן של הצעות פרטיות המבקשות להוסיף קבוצה קונקרטית לחוק ההסתה והגזענות.

השר סער התייחס לנושא בישיבת הסיעה השבועית ואמר: "לא הבטחתי שתהיה תמיכה בהצעתו של חבר הכנסת אשר, אני מבין שחבר הכנסת אשר מאוכזב, זה גם דבר טבעי אבל לא הייתה כל הבטחה או התחייבות לתמוך אלא לבחון. הגזענות בספר החוקים הישראלי היא על בסיס אתני זה שאלה גדולה מאוד אם גזענות יכולה לכלול את מה שחבר הכנסת אשר רוצה שהיא תכלול. עמדת ועדת השרים שהתבססה על העמדה המקצועית היא החלטה שלא לתמוך והיא אינה סותרת את מה שאמרתי במושב הקודם".

אלא שלדברי משפטנים בכירים עמם התייעץ ח"כ אשר מדובר ב"הבלים" כפי שהם מכנים זאת, וכי אין שום בעיה חוקית או משפטית לתקן את החוק ולהוסיף בו הגנה נגד חרדים. "האוכלוסיה החרדית מוגדרת היטב בחוק הגיוס, במשרד החינוך והמציאות מוכיחה שמסיתים נגדם כקבוצה ועל כן הם ראויים להגנה, אין בעיה להוסיף לחוק כל קבוצת אוכלוסיה שעומדת באותם תנאים".

חבר הכנסת אשר תקף מוקדם יותר השבוע את השר גדעון סער, "שר המשפטים לא יכול לשבת כצופה מן הצד, אין סמכות ללא אחריות וזה רשום על שמו. נכון שזו ממשלה שמתעלמת מצרכי החרדים אבל חוק הגזענות חייב להגן על כל אדם באשר הוא ובכלל זה גם חרדים. לא נוכל לסבול דחיות אין קץ בנושא חשוב וקריטי שכזה".

יעקב אשר גדעון סער הסתה גזענות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 11 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד