ד' אייר התשפ"ד
12.05.2024
"לא ידעתי"

איילת שקד קידמה תוכנית בנייה עבור חבר אישי

שרת הפנים קידמה, תוך בניגוד עניינים, לכאורה, תוכנית בנייה שתיטיב עם איש העסקים ברק רוזן שהציע לה בעבר לכהן כיו"ר חברת קנביט. שקד בתגובה: "השרה לא ידעה שלרוזן יש אחוזים בקרקע, ולכן לא הפרה את הסדר ניגוד העניינים"

איילת שקד קידמה תוכנית בנייה עבור חבר אישי
אתר בנייה. אילוסטרציה צילום: הדס פרוש, פלאש 90

שרת הפנים, איילת שקד, קידמה בניגוד עניינים לכאורה, תוכנית בנייה שתיטיב כלכלית עם איש העסקים ומנכ"ל ישראל קנדה - ברק רוזן, חבר אישי שלה, שאף הציע לה בעבר עבודה כיו"ר החברה הציבורית קנביט. לטענת השרה, היא לא ידעה על הבעלות של רוזן בקרקע. כך פורסם היום (רביעי) ב'דה מרקר'.

שקד אישרה שלשום בוועדת שרים לענייני פנים, שירותים, תכנון ושלטון מקומי - הכרזה של 17 מתחמן חדשים שיביאו לתוספת של כ-50 אלף יחידות דיור חדשות לשוק הדיור בישראל. בהודעה שיצאה באותו היום מטעמה של שקד, אף הוסיפו כי בין המתחמים נמצא גם "מתחם דרום גלילות באחד מאזורי הביקוש המשמעותיים בישראל", מתחם הכולל 16,800 יחידות דיור.

בהודעה שיצאה מטעם שקד נכתב גם: "ההכרזות מסמיכות את הותמ"ל, שלפני כמה חודשים אושרה הוראת השעה שאפשרה לה לחזור ולעבוד שוב במלוא המרץ, כדי להקל את אישור יחידות דיור נוספות ולהגדיל את היצע הדיור, מהלך המשתלב עם תוכנית הדיור החדשה בהובלתי יחד עם שר האוצר ושר הבינוי והשיכון. אמשיך לפעול להגדלת ההיצע ולייצוב שוק הדיור ביתר שאת".

על פי הפרסום ב'דה מרקר', לברק רוזן מנכ"ל ישראל קנדה, הנחשב חבר אישי של שקד ואף הציע לה בעבר לכהן כיו"ר חברת הקנאביס הציבורית קנביט, יש חלק בקרקע שבדרום גלילות. רשות מקרקעי ישראל מחזיקה בכ-61% מהקרקע, ומשאר המחזיקים הפרטיים - לישראל קנדה שבשליטת רוזן ואסף טוכמאייר, יש חלק לא מבוטל בקרקע והחברה מחזיקה עשרות דונמים במתחם.

הפרטים הללו מעוררים חשד, לפיו שקד פעלה בניגוד עניינים במתחם דרום גלילות, אשר גם לדבריה הוא "אחד מאזורי הביקוש המשמעותיים ביותר בישראל" - שווי של עשרות מיליוני שקלים שיגרפו לכיסו לבעלי הקרקע הפרטיים.

מטעמה של שקד נמסר כי אין בסמכותה כלל להכריז על המהלך, וכי רשות מקרקעי ישראל היא יוזמת התוכנית, וועדת שרים לענייני פנים היא זו שאישרה וכי "שקד לא מחזיקה בסמכות לאשר את התוכנית".

מטעמה של שקד אכן אושר כי מנכ"ל ישראל קנדה, ברק רוזן, נמצא בהסכם ניגוד העניינים שלה וכי אכן נכתב כי על השרה שקד שלא לעסוק בענייניו ועליה להימנע מקבלת החלטות שקשורות בקרקעות שבבעלותו. במקרה הספציפי הזה "השרה כלל לא ידעה שלקבוצת קנדה ישראל יש אחוזים בקרקע". בנוסף, גם אם הייתה יודעת, עצם ההצבעה על כך לא הייתה משנה כיוון שלמתחם היה רוב בוועדה.

ברק רוזן מסר בתגובה: "חזקה על אנשי המקצוע במשרד הפנים, העוסקים בנושאים התכנוניים, שפעילותם נעשית משיקולים מקצועיים וציבוריים באופן שמיישם כראוי וכיאות את מדיניות השרה ואת הסדר ניגוד העניינים שלה ככתבו וכרוחו. העובדה שמדיניות השרה היא לזרז ולקדם בניית עשרות אלפי יחידות דיור באזורי הביקוש ובכך לתרום להיצע המגורים ולהורדת מחירי הדיור בישראל ראויה לכל שבח".

"הניסיון להטיל פגם בפעולות לקידום תוכנית של עשרות אלפי יחידות דיור, במתחם המשווע לכך ובמסגרת מהלכים אסטרטגיים אלה, בשל האינטרסים המוגבלים בהיקפם ובמשמעותם שיש לקבוצת ישראל קנדה במתחם זה כבמתחמים רבים אחרים - אינו רציני", לשון תגובת רוזן.

איילת שקד ניגוד עניינים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד