י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024
חוק הגזענות

יעקב אשר התעמת עם סער: "מתירים את דמם של מיליון חרדים"

עימות מילולי נוקב נרשם בין ח"כ אשר לשר המשפטים גדעון סער במליאה בעקבות התנגדותו של האחרון לחוק הגזענות של ח"כ אשר שנועד למנוע הסתה נגד חרדים: "כשאתם רוצים להכות בנו במעונות יום ובתקציבים אתם יודעים מיהו חרדי, רק כדי להגן עלינו אינכם יודעים מיהו חרדי?"

יעקב אשר התעמת עם סער: "מתירים את דמם של מיליון חרדים"
יעקב אשר במליאה צילום: Yonatan Sindel/Flash90

ועדת השרים דחתה השבוע לבקשת משרד המשפטים הצעת חוק שהגיש ח"כ יעקב אשר לתיקון חוק הגזענות, כך שגם ביטויי גזענות נגד חרדים ייכללו בחוק ויוגדרו כאישום עם ענישה פלילית. עמדת משרד המשפטים להתנגד באה למרות שסער הבטיח לאשר פומבית לפני שלושה חודשים כי יביא לכנסת המלצות חקיקה בנדון, אך לא עשה זאת.

בנאומו זעק אשר בכאב: "כשמישהו מציע 'להזרים גז לישיבת פוניבז' ולחסל אלפי לומדי תורה' ואין פוצה פה ואין ענישה, זו לא גזענות? כשפוליטיקאים בכירים ובהם כמה משותפיך לקואליציה הסיתו נגד החרדים והציעו לשלוח אותם במריצות - זו לא גזענות?!".

הוא פנה ישירות לסער: "אני מכיר אותך היטב מהעבר, גדעון סער של לפני שנה היה חותם בשתי ידיים על החוק הזה. כמי שהיה קרוב לציבור החרדי ולמנהיגיו אתה יודע מה אנו עוברים, אתה מכיר את זה היטב ומבין כמה זה חמור, ולכן אני מבקש שתשקול שוב את עמדתך ותתמוך בחוק. לא אתעקש על ניסוח אבל חייבים למצוא את הדרך להגן על ציבור ענק שמסיתים נגדו באופן פראי מבלי שתהיה על כך ענישה כלשהי".

הוא הוסיף להפריך את עצדת שר המשפטים ותקף בחריפות: "טענת שאי אפשר להגדיר את החרדים בחוק, ככה אמרו לך היועצים המשפטיים שלך, אבל כשרציתם להכות בנו במעונות היום ובתקציבי החינוך מצאתם את הדרך להגדיר אותנו. רק להגן עלינו אתם לא יודעים? מתירים את דמם של מיליון חרדים".

בהמשך עקץ את סער שמרוכז בקידום חקיקה נגד נתניהו: "גם בחוקים שאתה מגיש להגבלת ראש ממשלה עם כתב אישום נתקלת בהתנגדות של יועצים משפטיים, אבל מצאת את הדרך להתגבר עליהם, זה רק עניין של רצון. לא אתעקש על שום נוסח, העיקר שהנושא ייפתר. מתירים פה את דמו של ציבור ענק במדינת ישראל רק בגלל שהוא חרדי, תאזור אומץ ותעצור את התופעה המכוערת הזו".

שר המשפטים ביקש להגיב לדברים ואמר: "יעקב אשר כמעט הרטיב את דש חולצתי עם 'איפה גדעון של פעם'... ואני שואל: איפה הוא וחבריו היו כל השנים, כשישבו בקואליציה, אם החוק כה חשוב, נצרך וצודק. הרי היית יו"ר ועדת חוקה מהולל, ושר המשפטים הקודם היה עולה אליך לרגל. 

"אלו דברים שאין להם שחר. הבטחתי רק לבחון את הנושא, ואכן בחנתי. לא הבטחתי לתמוך. ולגופו של ענין: הגדרת גזענות כיום נוגעת כשהיא על רקע צבע ואתניות. מה שאתה אמרת, לגבי הסתה, קיימת בחוק כ'הוצאת לשון הרע על ציבור'. 

"אני נגד התקפות קולקטיביות על החרדים, הם ציבור טוב, אבל הם לא היחידים; מחר יבואו ויגידו להכניס להגדרת גזענות גם את ה...קונסרבטיבים והרפורמים. ישנו צורך במשנה זהירות בהרחבת ההגדרה גזענות. קיימנו מספר דיונים בדרג הבכיר, ובחינה ראשונית בהשוואה למצב בעולם העלתה את המורכבות. יש בעם ישראל עדות וקבוצות מכל מיני סוגים, וכאשר נרחיב את ההגדרה ללא קריטריון ברור, זה יהיה פתח להרחבות נוספות. לכן כעת נתנגד להצעת החוק, בתנאים מסוימים, אך בעתיד כן נבחן דרכים אחרות נגד ביטויים דוגמת אלו שציטטת".

אשר לא נותר חייב ועלה שוב לדוכן להגיב לטענות סער: "דיברתי איתך לפני שבועיים, ולא אמרת לי להמתין עוד כי אולי יגובשו מסקנות בענין. אם היית אומר לי, הייתי מחכה. ולשאלתך למה לא טיפלנו בזה בשנים שעברו, אז זהו, שהענין כן טופל, ובשנה שעברה העליתי את החוק, אלא ששר המשפטים הקודם אבי ניסנקורן - שלא בטוח שהיית רוצה להיכנס לנעליו... - התנגד תחילה, לאחר מו"מ הגענו לכמה כיוונים, אבל אתה בוודאי זוכר שבגלל העימותים בממשלה הקודמת לא העלו הצעות חוק פרטיות. ובקשר לעבר: ב-12 השנים האחרונות המצב לא היה כה חמור כפי שהוא לאחרונה, ההצעה עלתה במוחי בגלל ההסתה שגברה מאז הקורונה והגיע הזמן שנסדיר את הנושא ונגן על אזרחי ישראל החרדים".

עוד הגיב אשר: "הבאת לי פה את הרפורמים, כדי לעקוץ אותי... אבל כשגלעד קריב הולך ברחוב אף אחד לא יודע שהוא רפורמי. לא הוא ולא קבוצות מסוימות אחרות מאובחנים על פי חזותם. אבל אנחנו כן. בגלל הזקן, הפאות והחליפה. מסיתים נגדנו ואין כלים להילחם בכך, בוש והיכלם!"

גזענות יעקב אשר גדעון סער

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד