כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"פרצה גדולה בחומת קדושת בית ישראל"

סערת ביטול הקידושין | גדולי הפוסקים בארץ נגד הפסק 

לאחר שגדולי הדיינים ורבני לונדון יצאו במחאה נגד פסק דין תקדימי של בית הדין הרבנים בתל אביב שקבע על ביטול קידושין במקרה סבוך במיוחד, הוציא ראב"ד בני ברק הגאון רבי שריאל רוזנברג במכתב נגד השימוש בביטול קידושין, וקובע "אין לדיין סייעתא דשמיא לכוון אל האמת", אליו הצטרפו גדולי הפוסקים

סערת ביטול הקידושין | גדולי הפוסקים בארץ נגד הפסק 
הגאון רבי שריאל רוזנברג צילום: שוקי לרר

פסק הדין החסוי של הדיינים הרב יאיר בן מנחם, הרב אפרים כהן והרב דניאל אדרי, שהתירו לאישה עגונה להינשא, לאחר שקבעו שקידושיה בטלים מדין מקח טעות. שמסעיר את עולם הדיינות בחודשים האחרונים, ממשיך לעורר הדים ברחבי העולם.

במכתב שכתב הגאון רבי שריאל רוזנברג ראב"ד בני ברק, ורב שכונת רמת דוד, אליו הצטרפו גדולי הפוסקים, הוא מוחה על מגמה זו של ביטולי קידושין, שמשתמשים בה מידי פעם בבתי הדין הרבניים, נגד הוראת גדולי הדור.

במכתבו כתב: "בשנים האחרונות התפרסמו מדי פעם פסקי-דין של בתי הדין הרבניים, ובהם הם הורו לבטל קידושין מחמת שנמצא מום בבעל או מטעמים אחרים, וגדולי המורים הורו שאין ממש באותם פסקי-דין. וגם עתה הובא לפני פס"ד מהרב יהודה יאיר בן מנחם, אשר בצירוף חבריו לביה"ד הורו לבטל קידושין של אישה שהתקדשה לפני 17 שנים, בטענת מקח טעות. והמעיין בפסה"ד יראה כי הוא בנוי על יסודות שאין בהן ממש, ואין להסתמך עליו כלל, האשה אסורה לעלמא כדין א"א גמורה".

"המתירים גילו בזה דעתם, דיש להתיר כל עגונה יהי' מה שיהי', וא"כ א"א להסתמך כלל על פסקיהם. ואין לדיין סייעתא דשמיא לכוין אל האמת אא"כ מגמתו להוציא הדין לאמיתו אם לאיסור ואם להיתר, ולא כשמחפש מלכתחילה רק את צד ההיתר. ופס"ד זה וכיו"ב הוא פירצה גדולה בחומת קדושת בית ישראל, ותוצאותיו מי ישורנו. וחובה היא לעמוד בפרץ, שלא יאמרו הותר הדבר. וה' ברחמיו יערה עלינו רוח טהרה ממרום, להשיב שופטינו כבראשונה, ולהושע בתשועת עולמים".

למכתב הצטרפו הגאון רבי יהודה סילמן אב"ד ביה"ד של הגר"נ קרליץ, הגר"נ גוטנטג חבר בית דינו של הגר"נ קרליץ, הגאונים רבי יעקב מאיר שטרן, ורבי שמואל אליעזר שטרן חברי בית דינו של פוסק הדור הגר"ש ואזנר זצ"ל, הגאון רבי עמרם פריד, והגאון רבי שלמה זעפרני אב"ד כתר תורה ורב קהילות בני התורה בי-ם שהוסיף וכתב שכבר בספרו עטרת שלה על אבן העזר כתב להוקיע מגמה זו של ביטול קידושין במקרים כאלו. למכתב צפויים לצרף את חתימתם עוד מגדולי הפוסקים.

למרות הפרסומים כי דייני ההרכב שהתירו את האישה, חתמו בימים האחרונים על פסק הקובע כי אסור לה להינשא ללא גט, בכירים בעולם הדיינים תהו על המשמעות של מכתבם האחרון, וטוענים שהוא נועד רק להשתיק את המחאה, שכן בפסק הראשון התירו אותה להינשא ולכאורה אם האישה מעוניינת להינשא היא יכולה, כמו"כ נמסר לנו מדיינים בכירים שמכתבם האחרון לא הגיע למחלקת עגונות, והתיק שם סגור, ואין שם פניה לדאוג לאשה הנ"ל שתקבל גט מבעלה. ולכן נמשכת המחאה.

כפי שפורסם ב'בחדרי', בי"ז אלול תשפ"א, בהרכב מיוחד שהוקם התירו הדיינים הרב בן מנחם, הרב אדרי והרב כהן, אישה עגונה להינשא, בטענה כי הבעל לא שפוי והקידושין בטלין מדין מקח טעות. פסק הדין נותר בשלב זה חסוי, אך גדולי הדיינים בראשות זקן הדיינים הגאון רבי ציון בוארון שהפסק החסוי הגיע אליהם מהרכב בית הדין, בכדי שיצטרפו לפסקם, יצאו למאבק נגד ההיתר יחד עם דיינים נוספים.

ובנוסף בד"ץ התאחדות קהילות החרדים בלונדון שם מתגורר הבעל, שלפני כעשור הטילו סנקציות וחרם על הבעל, הצטרפו למחאה וכתבו שהאישה "אשת איש" גמורה, וקבלו על הדיינים שאפילו לא טרחו לפנות אליהם בענין, ושכפי הידוע להם הבעל שמתגורר בלונדון והופיע בפניהם אינו נקרא שוטה על פי ההלכה.

פסילת קידושין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד