י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
30 מיליון שקלים

בית המשפט קבע: הכספים שקיבל 'הרנטגן' - חייבים במס

בית המשפט המחוזי בתל אביב דחה את ערעורו של האדמו"ר רבי ישראל יעקב איפרגן המכונה, "הרנטגן", אשר טען כי הכנסותיו על סך 30 מיליון ש"ח הם בגדר תרומה - וקבע כי הם יהיו חייבים במס | "העברת כספים של מאמיניו של הרב, מתוך אמונה, מכח נוהג מסורת וצורך לשמר את חצר הרב ואת פעילותו, מהווים את משלח היד של הרב איפרגן", נכתב בהחלטת בית המשפט

בית המשפט קבע: הכספים שקיבל 'הרנטגן' - חייבים במס
חתונת בת האדמו"ר רבי יעקב ישראל איפרגן צילום: שוקי לרר

בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע היום כי הכנסותיו של האדמו"ר רבי ישראל יעקב איפרגן המכונה, "הרנטגן" מנתיבות, בסכום של כ – 30 מיליון ₪, חייבות במס. הרב איפרגן ערער על שומות שהוציא לו פקיד השומה לשנים 2003- 2014, בגין הפקדות בחשבונות הבנק שלו בסכום של 43.5 מיליון ש"ח. פקיד השומה טען כי מדובר בהכנסות החייבות במס.

בית המשפט קבע, כי הוכח שמקור הכספים במאמיניו של הרב, המקבלים ממנו ברכות, המזמינים אותו להיות נוכח באירועים ומקבלים ממנו יעוץ. עוד נקבע, כי "אף שלא נימצא קשר בין תקבול לבין שירות כזה או אחר, הרי שהעברת כספים של מאמיניו של הרב, מתוך אמונה, מכח נוהג מסורת וצורך לשמר את חצר הרב ואת פעילותו, מהווים את משלח היד של הרב איפרגן ומקור הכנסתו, ועל כן כספים אלו חייבים במס".

במסגרת הערעור טען הרב איפרגן, בין היתר, כי פעילותו "נובעת מאמונה דתית ותחושת שליחות עמוקה כלפי עם ישראל, בהיותו חלק משושלת רבנים אשר החלה במרוקו לפני 600 שנים והמשיכה מדור לדור, וכן טען כי כספים המתקבלים אצלו מועברים לעמותות חסד".

אלא שבית המשפט מצא, כי מתוך סכום של 43 מיליון ש"ח שהופקד בחשבונו של הרב, רק סכום של כ – 11.5 מיליון ₪ הועבר אכן לעמותות כנטען, ועל כן הפחית בית המשפט מהשומה סכום זה בלבד מתוך ההפקדות בחשבונו של הרב.

עוד טען הרב, כי חלק ניכר מן הסכומים שהופקדו בחשבונו הינם כספים שהתקבלו מיהודים אמידים בחו"ל, אבל לא הצליח להוכיח באמת כי מקור רוב הכספים באותם יהודים אמידים, וממילא נקבע כי כספים אלו התקבלו בידי המערער מכח מעמדו הרוחני, ועל כן חייבים במס כיתר הכספים שהתקבלו ממאמיניו של הרב. (בנסיבות אלו לא דן בית המשפט בחשדות שעלו כי הכספים שהועברו למערער מחו"ל הינם כספים השייכים למערער והוא התקשה להעבירם לארץ בשל מגבלות חוקיות, ולכן הוצגו כתרומות).

בנוסף לכספים שהוכח שהועברו לתרומה, בית המשפט הפחית מן השומה גם כספים שהתקבלו כמתנות באירועים אישיים של המערער (בר המצווה והחתונה של בנו) וכן כספים ששימשו לכיסוי עלויות הנסיעות לחו"ל  למטרת גיוס כספים על ידי המערער ואשתו.

לאור האמור חייב בית המשפט את המערער במס בגין הפקדות של כ – 30 מיליון ₪. בנוסף, נקבע כי ככל עסק, היה על המערער לנהל פנקסי חשבונות, ועל כן חויב הרב בקנס בגין אי ניהול פנקסים כדין, החל משנת 2009 ועד לשנת 2014.

הרב יעקב ישראל איפרגן הרנטגן מס הכנסה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד