י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

"לפיד רוצה לחסל אותנו" • מנהלי ישיבות מדברים

הרב יהודה קובלסקי, מנהל ישיבה ירושלמית, בטוח: "הכל נובע מקנאה בחינוך שלנו" • מנהל ישיבת הב"ח, חושש: "ניאלץ לסגור" • והרב יעקב צדקה מפרדס חנה מבטיח: "נתגבר"

צילום: פלאש90
צילום: פלאש90

ראשי ומנהלי הישיבות הקטנות מודאגים מחוק ההסדרים, הכולל קיצוץ במימון למוסדות חינוך שאינם ממלכתיים וקיצוץ חריף בתקציב המוסדות שאינם מלמדים ליבה.

"יש חשש גדול שהקיצוץ יפגע בנו", אומר הרב יעקב צדקה, יו"ר מוסדות 'אור הפרדס' וראש כולל 'קול יהודה' בפרדס חנה. "נתקשה להחזיק את התלמידים שלנו", הוא אומר. "חלק גדול מהתקציב שלנו מבוסס על מימון המדינה, וכדי לממן את החלק האחר אנחנו מזיעים כל השנה. אם ייווצר מצב שגם את החצי שקיים ייקחו מאיתנו, נצטרך להתמודד עם מציאות חדשה. אני לא יודע איך אצליח במשימה".

עם זאת, הרב צדקה סבור כי לימוד התורה אינו תלוי במדינה או בתקציביה. "אם עולם התורה ייפגע, זו רק הוכחה לכך שלקברניטי המדינה אין את הזכות להחזיק את לומדי התורה. נצטרך למצוא דרך חלופית לגייס תקציבים, למרות שהדרך תהיה קשה מאוד.

"יאיר לפיד מקצץ בעולם הישיבות כדי לסתום את פיות הפעילים החברתיים שעלולים לבוא אליו בטענות בכך שהוא גם מתכנן לפגוע בשכבות החלשות. הוא חושב שבכך הוא יכשיר את הקרקע".

הרב צדקה קובע, כי הקיצוץ נובע מהניסיון לחסל את עולם התורה: "אנחנו מודעים לכוונה שלו לחסל את עולם התורה. צריכים לעשות השתדלות שהדברים האלו לא יקבלו ביטוי בתקשורת הכללית. ככל שנמחה יותר, זה יפעל כבומרנג, ונקל עליו לעשות זאת. אסור לנו לשתף עמו פעולה במשחק הזה".

יהודה קובלסקי, מנהל ישיבה בשכונת רמות בירושלים, סבור כי הקיצוץ במוסדות הלימוד החרדיים נובע "מהקנאה של החילונים במערכת החינוך שלנו".

בשיחה עם 'בחדרי חרדים', הוא אומר: "החילונים לא יכולים להבין איך ייתכן שבחור ישיבה שלומד 16 או 18 שעות ביממה, אינו יוצא מכליו, אינו זורק חפצים על הרב שלו. איך לא קיימים אצלינו סיפורים הקיימים אצל הנוער בחינוך החילוני".

קובלסקי טוען: "יהיה קשה מאוד להתאושש מקיצוצים כאלו במידה וייצאו לפועל. התורה לא מתבטלת. אבל אין ספק שאם יהיה לנו יותר קשה להשיג תקציבים ל-70 בחורים מידי שנה, ערך לימוד התורה יהיה גדול יותר".

הרב חיים אילוז, ראש ישיבת הב"ח (כנסת מנחם) בירושלים אומר, כי ברגע שהקיצוצים יגיעו לעולם הישיבות, "אני סוגר את הישיבה".

הוא גם חושש מאוד מהקיצוצים האפשריים. "אין לי ספק שהם מסוגלים להוציא את הקיצוצים לפועל. מטרתם היא אחת: להביא למצב שבישראל יהיו פחות חרדים ולומדי תורה. הם מפחדים שעוד 10 או 15 שנה, השלטון יהיה בידנו. זו גם הסיבה שכל הזמן מחפשים להכות בחרדים".

הרב אילוז מספר, כי בשבוע האחרון סיפר לו אברך, כי הוא חושש להביא עוד ילד לעולם, "אני בקושי גומר את החודש", הוא אמר לו. "אין לי כסף לקנות חלב במכולת".

על כך הוא אומר: "אתה מבין לאיזה מצב הם מביאים אותנו? שאנחנו חוששים להביא ילדים וזוהי מטרתם".
הרב יעקב צדקה ישיבה קטנה עולם התורה ליבה תקציב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 31 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד