י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024

תלונה: האם מזניחים את קיומן של הבחירות לרבנות?

במכתב מנומק שנשלח על ידי התנועה להגינות שלטונית לראש הממשלה, נטען כי ההליכים המורכבים הנדרשים בהליך בחירת הרבנים הראשיים - מחייבים לפתוח בהם כבר עכשיו

עו"ד מרדכי איזנברג
עו"ד מרדכי איזנברג

לקראת הבחירות למשרת הרבנים הראשיים לישראל, שיגר יו"ר התנועה להגינות שלטונית, עו"ד מרדכי איזנברג, מכתב בנושא למועצת הרבנות הראשית, לראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, ליו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין, ולסגן השר לשירותי דת הרב ח"כ אלי בן דהן.

הנידון במכתבו: "הליך הבחירות לרבנים ראשיים ולמועצת הרבנות הראשית – המחדל הבא".

במכתבו כותב עו"ד איזנברג את הדברים הבאים:

"מסביב יהום הסער, הכל בוחשים בבחירות לרבנות הראשית לישראל. הכל כלול, איש כפי יכולתו איש כפי כוח דמיונו, דומה כי אין יום בלא חדשות כלחמניות טריות. רעיונות חקיקה לכל כיוון, הכל לפי מאווייו הסמויים או הגלויים של המציע, המוצע והניצע. ידי חייטי הצמרת עמוסות עבודה - הן רבו תופרי החליפות. הכל חפצים ב"ישן מפני חדש תוציאו ועולם חדש נקימה".
למרבה הצער, האמת נעדרת וכבוד הרבנות והרבנים היה למרמס לעין כל, אף בידי אלו שנבחרו כחוק לרוממה להאדירה ולנהלה.

"אלא שהעיקר חסר מן הספר עד כי נדמה כי הכל שכחו דבר קיומה של מסגרת חוקית ברת תוקף למוסד הרבנות הראשית לישראל והדרכים לבחירתה, מסגרת חקיקתית אשר הכל מחויבים לפעול לפיה. המדובר בחוק הרבנות הראשית לישראל תש"ם-1980 (להלן "חוק הרבנות").

"חוק הרבנות קובע את פרטי הליך הבחירה והן את המועד בו יש לקיים את הבחירות לרבנים הראשיים לישראל ולמועצת הרבנות הראשית – לא יאוחר מחודש טרם פקיעת כהונתם.

"כהונת הרבנים הראשיים הנוכחיים מסתיימת (לאחר שלאחרונה האריכה הכנסת כהונה זו בארבעה חודשים), בתאריך י"ז אב תשע"ג, 24/7/13 למניינם. מכאן כי יש לקיים את הבחירות לכל המאוחר ביום 24/6/13. לפי הנהוג קובעים את יום הבחירות ביום שנכפל בו כי טוב. א"כ מעשית ייקבע יום הבחירות ליום שלישי י' בתמוז תשע"ג – 18.6.13. בתאריך זה ניתן לקיים גם בחירות למועצת הרבנות הראשית (לדעת הח"מ כך יאה וכך נאה לאחד את הבחירות למעמד אחד לכבוד ולתפארת ומטעמי יעילות).

"המדובר אם כן בפרק זמן של כ54 יום (כולל שבתות וחגים). בכדי לאפשר את קיום הבחירות יש להקים את ועדת הבחירות ואת האסיפה הבוחרת ובין היתר:

א. על מועצת הרבנות הראשית לבחור 2 נציגים לוועדת הבחירות.

ב. על ממשלת ישראל לבחור 2 נציגים לוועדת הבחירות.

ג. על השר ורבנים הראשיים לישראל כאחד, באישור הממשלה, למנות את יו"ר ועדת הבחירות.

ד. על הרבנים הראשיים לישראל, בהתייעצות עם השר ובאישור הממשלה, למנות עשרה רבנים לאסיפה
הבוחרת.

ה. על השר, בהתייעצות עם הרבנים הראשיים לישראל ובאישור הממשלה, למנות עשרה אישי ציבור לאסיפה הבוחרת.

ו. על הממשלה לבחור שני נציגים לאסיפה הבוחרת.

ז. על הכנסת לבחור חמישה נציגים לאסיפה הבוחרת.

ח. על ועדת הבחירות לאשר את רשימת חברי האסיפה הבוחרת.

ט. לפחות 21 יום לפני מועד הבחירות יש לפרסם את רשימת חברי האסיפה הבוחרת ברשומות ולדון בהתנגדויות ככל שתהיינה.

י. על ועדת הבחירות להודיע לכל חבר באסיפה הבוחרת דבר חברותו בה.

יא. על ועדת הבחירות לקבוע מועד ומקום לעריכת הבחירות בירושלים ולפרסמה ברשומות.

יב. על ועדת הבחירות לקבל עד שבעה ימים טרם הבחירות את המועמדויות השונות ולדון בכשירותם תוך קיום היוועצות ברבנות הראשית ולאשרם או לדחותם.

"מאליו מובן כי כמעט בלתי אפשרי הוא הדבר לעמוד במטלות אלו בזמן הקצר שנותר, אלא אם כן יוצאים לדרך בדחיפות הראויה. הציבור תוהה שמא הזנחת הטיפול במטלה זו נעשית בכוונת מכוון.
אשר על כן הננו לפנות אל כבודכם איש איש לפי סמכויותיו וחלקו בהליך, לקדם את קיומו של ההליך ככל הניתן ובלבד שלא תיקבע עובדה "בשב ואל תעשה" לפיה לא ניתן יהיה לקיים את הבחירות לרבנות הראשית לישראל במועדן החוקי".

העתקים נשלחו לעו"ד איל ינון, היועץ המשפטי של הכנסת, לעו"ד ישראל פת היועץ המשפטי במשרד לשירותי דת ולעו"ד ירון קטן, יועץ משפטי של הרבנות הראשית בפועל.
עוד מרדכי איזנברג מכתב בחירות רבנים דחיפות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד