כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"מרגיש יותר בטוח בריאד מבברוקלין"

הידעתם? רבה של סעודיה נחשף; רוקד עם אזרחים ברחוב • צפו

הרב יעקב הרצוג מרמת שלמה בירושלים כבר מגדיר את עצמו הרב הראשי של סעודיה, אף שטרם קיבל מינוי רשמי. ביקורו בריאד לאחרונה עורר הדים רבים, שם הוא הסתובב בלבוש חרדי בלי הפרעה וזכה לקבלת פנים חמה. הכירו את האיש שמנסה להקים קהילה יהודית בממלכה במפרץ 

הידעתם? רבה של סעודיה נחשף; רוקד עם אזרחים ברחוב • צפו
הרב יעקב הרצוג בסעודיה צילום: באדיבות רועי קייס, כאן 11

הרב יעקב הרצוג, תושב שכונת רמת שלמה בירושלים, מתכנן ביום מן הימים לכהן כרב הראשי של הממלכה הסעודית שפעם לפני מאות שנים היתה מקום ליהודים. הרב הרצוג בטוח שדף חדש בין סעודים ליהודים עומד לקרות בקרוב, והוא רוצה להיות חלק מהדבר הגדול הזה.

בתיעודים ברשתות החברתיות, נראה הרב הרצוג, אב לשמונה ילדים, רוקד עם נכבדים סעודיים ברחובות ריאד, כשהוא לבוש כובע וחליפה ארוכה וזקן שחור שיורד על פי מידותיו.

בסעודיה אין היום יהודים באופן רשמי, אך בממלכה ישנם כ-2000 יהודים שעובדים בחברות נפט וטכנולוגיה, הם רוצים לקבל שירותי דת כמו שיש באיחוד האמירויות ובבחריין, והם מקווים שזה יקרה ביום מן הימים.

בסעודיה יש מאות חיילים יהודיים מצבא ארה"ב המוצבים בסעודיה, דיפלומטים בשגרירויות זרות, וכן אנשי עסקים יהודים שנמצאים שם לעיתים תקופות ארוכות.

בראיון בלתי שגרתי לרועי קייס ב'כאן 11', מספר הרב יעקב הרצוג, על החוויות, על העתיד ועל החלום. הרב הרצוג בקשר עם הסעודים בנושאים שונים, הוא מתמחה בייצוא זרעי עגבניות ופלפלים, זרעים מיוחדים עם עמידות לווירוסים וחרקים. הרב אומר כי היום יהודים יכולים להיכנס למדינה בלי בעיה.

הרב הרצוג מציין בראיון, כי הוא חש בטוח יותר להסתובב עם לבוש רבני בריאד בירת סעודיה מאשר בברוקלין בניו יורק.

הרב הרצוג.

הכתבה הנוכחית שופכת קצת אור על ביקורם של כ-20 יהודים אמריקנים בריאד בירת סעודיה ואשר נפגשו עם שרי ממשלה ועם נציגי בית המלוכה הסעודי. לאחר הביקור הם סבורים כי הסעודים מכינים את העם לנורמליזציה עם ישראל. לדברי אחד מחברי המשלחת, "צעירים במשרדי הממשלה אמרו שהם חולמים לבקר בחופי תל אביב".

כאשר החיים היהודיים ממשיכים לפרוח ולצמוח במדינות המפרץ, הקהילות היהודיות המקומיות בחריין, כווית, עומאן, קטאר, ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות התכנסו להקמת איגוד הקהילות היהודיות במפרץ (AGJC).

ה-AGJC היא רשת של הקהילות היהודיות ממדינות המפרץ לשיתוף פעולה במפרץ בכל הנוגע לחיים היהודיים באזור. אמנם כל קהילה עצמאית, אך הם חולקים מטרה וחזון משותפים: שהחיים היהודיים במדינות הללו יפרחו לרווחת התושבים והמבקרים כאחד. גם במדינות כמו סעודיה, קטאר, וכווית, ישנם המון יהודים מאירופה וארה"ב שעובדים במדינות הללו, ונמצאים שם תקופה ארוכה.

הרב הרצוג בריאד.

יהדות חצי האי ערב מוזכרת במשנה, בתלמוד ובמדרשים. במשנה במסכת 'שבת', לדוגמה, נחלקו התנאים האם "ערביות" יכולות לצאת בשבת כשהן רעולות. רבי עובדיה מברטנורא במקום מסביר כי "ערביות" הן למעשה "בנות ישראל שבערביא". במקומות אחרים מוזכרת "לשון ערבי", והמפרשים הסבירו כי זו הלשון המדוברת ב"ערביא".

לפי ההיסטוריונים, רבי יהודה בן תימא שחי בערוב ימיו בארץ ישראל – היה בן העיר תימא. רבי יהודה בן חגרא, שאף הוא חי בארץ ישראל בערוב ימיו, היה כנראה בן העיר חג'רה הידועה כיום בשם מדאאן צאלח, עיר נבטית החצובה בסלע ונמצאת בצפון-מערב ערב הסעודית. הממצאים הארכאולוגיים להימצאות יהודים בערב לא רבים, אך נצברים אט אט. העדויות שנמצאו עד כה מצביעות על קהילה ענפה ומשגשגת. בחלק מן הערים יהודים אף החזיקו יהודים בתפקידי מפתח.

אחרי מלחמת יום הכיפורים ביקש מזכיר המדינה האמריקני באותם ימים, הנרי קיסינג'ר, לערוך ביקור מדיני בערב הסעודית. כיוון שקיסינג'ר היה יהודי ולפי החוק הסעודי הוא לא יכול היה לבקר במדינה, אישר הפרלמנט הסעודי בצעד חריג את ביקורו – על אף היותו יהודי. צעד זה חזר על עצמו עוד מספר פעמים, לקראת ביקוריו הבאים של שר החוץ האמריקני. במהלך מלחמת המפרץ הראשונה ביקשו כמה חיילים מהצבא האמריקני שהוצבו בערב הסעודית להתפלל את תפילות ראש השנה בבסיסם, אך השלטונות הסעודים התעקשו ואלה נאלצו להתפלל על ספינות אמריקאיות ולא על אדמה סעודית.

רק בשנת תשס"ד, בשל פנייתו של הנשיא האמריקני דאז ג'ורג' בוש, הסכימו השלטונות הסעודיים לבטל את האיסור. בהבהרה שפרסמה שגרירות סעודיה בארה"ב נאמר כי "אין לסעודיה מדיניות לפיה תימנע אשרה על בסיס של דת". בשנים האחרונות, התקרבה סעודיה עוד יותר לארה"ב וזו האחרונה ניסתה להוביל לנורמליזציה בין סעודיה לישראל, בדיוק כפי שעשתה עתה עם איחוד האמירויות. אולם נכון לעכשיו העמדה הסעודית עיקשת ועל אף שהיא כבר אישרה למטוסים ישראלים לטוס בשטחה האווירי, היא עדיין אינה מאשרת באופן רשמי כניסה של בעלי דרכונים ישראליים לשטחה.

רועי קייס סעודיה יעקב הרצוג

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 20 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד