י"ז ניסן התשפ"ד
25.04.2024
שאננות בחינוך

רוב הבריטים לא מודעים למספר הנרצחים האמיתי בשואה

מחקר חדש בנושא השואה, מעורר דאגות לגבי חינוך על השואה | סקר חדש מגלה ש-76% מהאנשים בבריטניה לא יודעים מה היה בקינדר-טרנספורט

רוב הבריטים לא מודעים למספר הנרצחים האמיתי בשואה
מחנה השמדה נאצי, אילוסטרציה צילום: Pixabay

רוב הבריטים אינם יודעים כמה יהודים נרצחו בשואה, כך לפי סקר חדש שחשף פערים עמוקים בידע הבריטי על אירועים היסטוריים. המחקר חשף שרוב הבריטים לא היו מודעים לכך כי שישה מיליון יהודים נרצחו בזמן המלחמה, חלקם חשבו שהנתון האמיתי נמוך משני מיליון.

כמו כן עלה מהסקר, כי מעטים מבין המשיבים יכלו למנות יותר ממחנה ריכוז או גטו נאצי אחד, וכי רוב המשיבים לא היו מודעים לקינדר-טרנספורט. הקינדר-טרנספורט הוא "משלוח ילדים", בסמוך ממש לשואה נשלחו כ-10,000 ילדים יהודים משטחי גרמניה הנאצית לבריטניה, וכך ניצלו חייהם.

רוב המשתתפים בסקר הצליחו לזהות את אושוויץ, אך רק 14% הצליחו לציין מחנה או גטו אחר. הסקר הוזמן על ידי ועידת התביעות בניו יורק נגד גרמניה, פורסם לציון יום השנה ה-83 לליל הבדולח.

"זה מאכזב מאד לגלות שהקינדר-טרנספורט, פרק היסטורי חשוב, ששיקף את הטוב שבאנושות וצריך לשמש מגדלור של תקווה בזמנים האפלים ביותר, נשכח", אמר גרג שניידר, מוועידת התביעות. כשנשאלו "מה היה הקינדר-טרנספורט", הרוב נתנו תשובה שגויה או אמרו שהם לא יודעים. רק 24% ענו תשובה נכונה.

הסקר של ועידת התביעות גם חשף שרוב הבריטים לא ידעו מתי נודע לממשלת בריטניה שיהודים נרצחים במיליונים, או איך היא הגיבה כשהיא גילתה. כמעט שליש (32%) מהמשתתפים הבריטים לא יכלו לנקוב בשמות של מחנה נאצי או גטו בבריטניה, לעומת 11% בצרפת ו-10% באוסטריה.

אוליביה מרקס-ולדמן, מנכ"לית קרן יום השואה, אמרה כי הנתונים הם "אזהרה נוקבת מפני שאננות בחינוך לשואה". היא אמרה: "זה קריטי שנמשיך לעשות את העבודה שלנו, כדי להבטיח שאנשים מכל הגילאים, צעירים ומבוגרים, יוכלו לציין את יום השואה בקהילות שלהם, ללמוד יותר על העבר ולפעול היום".

ליל הבדולח או "ליל הזכוכית השבורה" היה לפני 83 שנים בו יהודים ברחבי הרייך השלישי הותקפו בפוגרום נוראי. משפחות יהודיות ידעו שהן צריכות לעשות את הצעד שובר הלב כדי להוציא את ילדיהן מאירופה, מה שהוביל ל"קינדר-טרנספורט" - מאמץ של אזרחים בריטים להציל כ-10,000 ילדים יהודים מאימת גרמניה הנאצית והמדינות שסופחו לגרמניה. יתרה מכך, רוב הנשאלים בבריטניה (57%) מאמינים שפחות אכפת לאנשים מהשואה היום מאשר פעם, ו-56% מאמינים שמשהו כמו השואה עלול לקרות שוב היום. רוב האזרחים בכל ארבעת האזורים של בריטניה - וויילס (66%), צפון אירלנד (61%), אנגליה (55%) וסקוטלנד (54%) - מאמינים שמשהו כמו השואה עלול לקרות שוב היום.

עם זאת, מעודד מאד ש-88% מהנשאלים הסכימו שיש ללמד את השואה בבתי ספר ו-71% מאמינים שהממשלה צריכה לתמוך בפיתוח משאבים חינוכיים ללמד על השואה.

הסקר למודעות לשואה בבריטניה הוזמן על ידי ועידת התביעות. הנתונים נאספו על ידי מדגם מייצג של 2,000 ראיונות עם מבוגרים בני 18 ומעלה בין ה-29 בספטמבר ל-17 באוקטובר 2021 ברחבי בריטניה.

בריטניה הכחשת שואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד