כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

החוק עבר - אבל בש"ס מתעקשים: "אין דיל"

אושר החוק לשינויים בגוף הבוחר את הרבנים הראשיים • כוחה של ש"ס נחלש אך הגר"ע יוסף מתעקש: לא יהיה דיל • מסתמן: אם חוק עמאר לא יעבור - ש"ס תפעל למינוי הגר"א יוסף

הגר"ש עמאר. צילום: ארכיון
הגר"ש עמאר. צילום: ארכיון



הבוקר עברה בוועדת שרים לחקיקה הצעת החוק לפיה יתווספו חמישים נשים לגוף הבוחר את הרבנים הראשיים.

לכאורה סולל האישור מינויים של שני רבנים ראשיים דתיים לאומיים, ורבים מקווים כי הוא יפעיל מנוף של לחץ על קודקודי ש"ס ובראשם הגר"ע יוסף כדי להניע אותם להסכים לדיל שנרקם עוד בערב הבחירות בין הבית היהודי לבין גורמים המקורבים לרב שלמה עמאר.

הדיל, שנסגר בין ניסים אלקססי לבין יו"ר הבית היהודי מדבר על הארכת כהונה לרב ראשי, מחד, תמורת רב ראשי שיהיה מקובל על הבית היהודי, קרי הרב דוד סתיו, יו"ר רבני צוהר.

בש"ס מתנגדים לדיל, אותו רקח אלקססי על דעת עצמו, מבלי להיוועץ תחילה עימם, כאשר הגר"ע שב ואומר כי אסור בעת הזו לסגור כל דיל עם הבית היהודי. גם הערב, לאחר שאישרה וועדת השרים את התיקון הנ"ל, עדיין טוענים בכירים בש"ס כי ההתנגדות תקפה, על כל המשתמע ממנה - קרי שני רבנים ראשיים דתיים לאומיים, במקרה הרע, מבחינת ש"ס.

אלא שבפני ועדת השרים עמד עוד חלק של החוק, חלק שלא אושר היום, והוא מדבר על תנאי הכרחי לבחירת רב ראשי – היותו בפועל רב עיר וכזה שבידיו כושר דיינות. תוספת התנאים האחרונים יכולה להפוך את מועמדותם של כמה מהרבנים לבלתי רלוונטית, בין השאר גם מועמדים שהליכוד-ביתנו חפץ ביקרם (כמו למשל הרב ישראל לאו, ואם יחליט שאינו רוצה לרוץ לתפקיד אזי בנו, הרב דוד לאו רבה של העיר מודיעין).

כמה מושכים בחוטים יש לכל נושא בחירת הרבנים הראשיים. מחד, דעת יו"ר תקומה אורי אריאל מתנגדת, שלא באופן רשמי, לבחירת הרב סתיו.

מאידך קיימת דעת הרב אלי בן דהן, סגן שר הדתות, שמתנגד לכל דיל שהוא בנושא, ובעיקר מתנגד, שלא באופן רשמי, להמשך כהונתו של הרב עמאר.

ב'יש עתיד' (בעיקר שר החינוך שי פירון, המוביל את הנושא) היו מאד רוצים לראות את הרב סתיו בתפקיד, ובעיקר, מתנגדים לכל דיל עם ש"ס. מאידך, קיימת דעתו של יו"ר הבית היהודי נפתלי בנט, שמצהיר: "נתתי את מילתי לגורמים המקורבים לרב עמאר, מילה זו מילה ואני מחויב לדיל. אם ש"ס תחליט לסגת ממנו תיסוג, לא אני זה שאסוג ממנו".

יש האומרים בש"ס שאם חוק עמאר לא יעבור ויאפסו סיכוייו של הגר"ש עמאר להיבחר לכהונה שנייה, הם יפנו מאמציהם למען בחירתו של הרב אברהם יוסף, בנו של הגר"ע ורבה של חולון.

בש"ס מזיעים

בין הצדדים השונים צריך יו"ר הקואליציה יריב לוין לתמרן כמו לוליין. נאמן לשיטתו לפיה הוא אינו גננת וכי הוא לא מתכוון לרדת לפרטי המחלוקות בין הצדדים השונים - גם הפעם ניסה לשבת על הגדר. מחד, העביר את החוק בוועדת שרים, מאידך, התחייב כי נכון לעכשיו הוא עדיין לא יקודם במליאה.

"אין ספק בכך שהש"סניקים מזיעים כרגע", אמר לי הבוקר גורם בכיר שהיה מעורב בפרטי הנושא, "ויש בבית היהודי מי שמאד נהנים מכך. בעיקר מי שבעבר ספגו השפלה מידיהם של גורמים בש"ס".

ובכלל, הסביר לי איש שיחי, "נמאס לכולנו לעבור את מסכת השיגועים אותן מעבירה אותנו ש"ס. כל גורם אומר משהו, מסביר לנו שלגורם השני אין סמכות וכי הסמכות רק אצלו, ואז אנחנו עוברים לגורם הבא שטוען בפנינו בדיוק את אותם דברים. במצב הזה הם מביאים לזלזול כלפיהם".

מאידך, הניסיונות להפעיל לחץ כבד על ש"ס בדמות "בסוף תפסידו את שתי המשרות", הן כמעט חסרות סיכוי לאחר שהגר"ע יוסף סגר הסכם מול רבנים מובילים ובראשם הגראי"ל שטינמן שליט"א לשיתוף פעולה בנושא. במצב שכזה אין סיכוי לדיל כלשהו, ובמקרה הטוב תזכה ש"ס ברב לאו (האב או הבן) – רב חרדי במשבצת האשכנזי – אך תיאלץ לוותר על המשבצת הספרדית, שהיא חשובה לה הרבה יותר.

בש"ס מתחילים, כך נראה, להתרגל לרעיון כי העובדה שהם באופוזיציה תביא במהלך החודשים הקרובים לאובדן כוח בתחומים רבים. בין השאר מיד לאחר הבחירות המקומיות בחודש חשון הקרוב סביר להניח שסגן שר הדתות יחליף את יושבי ראש המועצות הדתיות הממונות, דבר שאינו יכול לעשות ערב הבחירות המקומיות בעקבות חוות דעת משפטית שקיבל מהיועץ המשפטי של משרדו, ישראל פת. המועמדים השונים לתפקידים הללו כבר תופרים, כך נראה, את החליפות, ובהחלט יש להם למה לצפות.

אלא אם כן יקרה הנס לו מצפים בש"ס וקרע כלשהו יירשם בהרכב הממשלה הנוכחית, קרע שיביא להכנסת המפלגות החרדיות פנימה. אבל לשם כך צריך נס גלוי של ממש, כזה שכרגע אינו נראה באופק.
רבנים ראשיים ש''ס יהדות התורה גר''ש עמאר הרב סתיו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 9 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד