כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
ישראל, האמירויות, בחריין וארה"ב

האיום האיראני: 4 מדינות פתחו בתרגיל ימי חסר תקדים

שלוש המדינות הראשונות שחתמו על הסכמי אברהם החלו בתרגיל ימי משותף ביחד עם ארצות הברית, זאת על רקע התרגיל הגדול האיראני שבמהלכו נורו גם טילי שיוט. הספינה פורטלנד תשתתף בתרגיל שיימשל 5 ימים

האיום האיראני: 4 מדינות פתחו בתרגיל ימי חסר תקדים
חיילים חרדים במילואים. אילוסטרציה צילום: יענקי פרבר

ישראל, איחוד האמירויות, בחריין, שלוש המדינות הראשונות שחתמו על הסכמי אברהם, יחד עם פיקוד המרכז של הצבא האמריקאי - החלו אתמול (רביעי) בתרגיל ימי משותף בים סוף שיימשך חמישה ימים, זאת על רקע התרגיל הגדול האיראני שבמהלכו נורו גם טילי שיוט. בהודעה אמריקאית רשמית צוין כי הספינה פורטלנד תשתתף בתרגיל.

מפקד NAVCENT (כוחות הצי של פיקוד מרכז), בראד קופר, אמר: "מרגש לראות את כוחות צבא ארה"ב מתאמנים עם שותפים אזוריים כדי לשפר את יכולת האבטחה הימית הקולקטיבית שלנו. שיתוף הפעולה הימי מסייע בשמירה על חופש הניווט והזרימה החופשית של הסחר, שחיוניות לשמירה על הביטחון והיציבות האזוריים".

ישראל שלחה לתרגיל חסר התקדים בעיקר כוחות של חיל הים, ממספר שייטות. הסיכום הראשוני היה שתצא הודעה על האימון המשותף לאחר סיומו, כמקובל, וגם כדי לא לסכן כוחות - ולכן ההודעה של הצי החמישי הפתיעה גורמים במערכת הביטחון.

מדובר בתרגיל הימי הראשון בין ארה"ב, ישראל ושתי מדינות המפרץ שפורסם בפומבי, וחשיפתו מגיעה על רקע תרגיל צבאי רחב היקף שמקיימת איראן בימים האחרונים במפרץ. מוקדם יותר היום איים מפקד חיל האוויר והחלל של משמרות המהפכה האסלאמית, אמיר עלי חאג'יזאדה, כי "כל טעות של ישראל בהתמודדות עם איראן תוביל להאצת השמדתה". חאג'יזאדה, שדבריו צוטטו בסוכנות הידיעות "תסנים", אמר בנוסף כי ישראל יכולה להתחיל מלחמה, אבל איראן תסיים אותה".

אחרי הפרסום אודות התרגיל דיווחה סוכנות הידיעות הרשמית של איחוד האמירויות כי שר החוץ האמירתי עבדאללה בן זאיד שוחח בטלפון עם מקבילו האיראני, חוסיין אמיר עבדאללהיאן. בדיווח נכתב כי השנים דנו ביחסים בין המדינות ועל הדרכים בהן ניתן לפתח ולחזק אותם. בן זאיד הוסיף כי איחוד האמירויות מצפה לעבוד בשיתוף פעולה עם איראן בתחום איכות הסביבה והאתגרים שמביאים שינויי האקלים.

בתוך כך, בתרגיל האיראני משתתפים כוחות היבשה, הים והאוויר של הרפובליקה האיסלאמית, ובתקשורת המקומית פרסמו תיעודים שנועדו להאדיר את יכולותיה הצבאיות של איראן. באחד מהתיעודים הללו נראה שיגור מהחוף לעבר מטרה בים של טיל שיוט מסוג "קדיר", שלפי הדיווחים מאיראן יכול לפגוע במטרות במרחק של עד 300 ק"מ.

בכיר בחיל הים האיראני, אדמירל בשם מחמוד מוסאבי, אמר בדברים שצוטטו בעיתון "איראן טיימס", שנחשב לשופרו של משטר האייתוללות, כי מטרת-הדמה שנפגעה על ידי הטיל הייתה במקרה הזה במרחק של כ-200 ק"מ ממנו. הוא טען כי הטיל מסוגל לפוגע לא רק במטרות מעל פני הים, אלא גם במטרות מתחתיו.

התרגיל האיראני נערך מזרחית למצר הורמוז, שמחבר בין מפרץ עומאן למפרץ הפרסי ונחשב לציר ימי חשוב ביותר עבור הכלכלה העולמית: דרכו עוברים כ-20% מכלל משלוחי הנפט ברחבי תבל. בשנים האחרונות, במיוחד מאז פרישת ארה"ב מהסכם הגרעין ב-2018, גברה מאוד המתיחות באזור – וכמה וכמה ספינות נפגעו שם במתקפות שיוחסו לאיראן, או נעצרו על ידי כוחותיה.

חיל הים ארה"ב איחוד האמירויות בחריין תרגיל צבאי איראן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד