כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
הגזירות, האסונות ובריאות הנפש במגזר

הגאון רבי יצחק לורנץ: "אברכים לא צריכים לדאוג מהגזירות" • ראיון מיוחד

שיחה מרתקת בהיכלו של הגאון רבי יצחק לורנץ, ממרביצי התורה הוותיקים בעולם הישיבות, בצל הגזירות על עולם התורה, ההתמודדות עם סוגיות הנפש במגזר החרדי. וגם: הרגעים המרטיטים במעונו של מרן הרב שטיינמן כשקילל את בכיר הממשלה הנוכחית "ימח שמו". צפו בראיון

הגאון רבי יצחק לורנץ: "אברכים לא צריכים לדאוג מהגזירות" • ראיון מיוחד
הגאון רבי יצחק לורנץ בראיון צילום: ישי ירושלמי

שבוע לאחר אישור תקציב המדינה, ברחובות הערים החרדיות מורגשת הדאגה משרשרת הגזירות הכלכליות. הגאון רבי יצחק לורנץ, רב קהילת יוצאי דרום אמריקה בשכונת בית וגן בירושלים ומייסד מכון 'בינת הלב', ניאות לקבל אותנו לשיחה מיוחדת, בה פרש את משנתו התורנית והחינוכית בנושאים שעל סדר היום.

"הבעיה יכולה לתפוס את הבן אדם ולשבש לו את התפקוד היומיומי חלילה, כולל את השטייגען בלימוד", אומר הגר"י לורנץ. "הדאגה היא מקור לכל הצרות".

הרב לורנץ מספר כי שמע מכלי ראשון את ההתייחסות הראויה לגזירות הללו. היה זה כשנכנס למורו ורבו מרן הגראי"ל שטיינמן זצ"ל, בימי ממשלת 'ברית האחים' לפיד ובנט בשנת תשע"ד. "שאלתי אותו מה לומר לאברכים בכוללים. הרב שטיינמן הרהר כמה דקות ואמר: "אברכים חיים מעל לדרך הטבע, לא מאתמול - כל השנים. תגיד לאברכים שהם לא צריכים לדאוג מהגזירות".

הראיון המלא • צילום: ישי ירושלמי, בחדרי חרדים

בהמשך השיחה המיוחדת מגולל הרב לורנץ, את ימי הנהגתו הציבורית של אביו, ח"כ הרב שלמה לורנץ ז"ל שזכה להערכה מופלגת מגדולי ישראל ומראשי השלטון.

לדבריו, "היחס לממשלה נקבע בכל דור ודור לא רק לפי ההשקפה של המנהיג אלא גם לפי היכולות. לדוגמה, השנים הקשות ביותר היו בתקופת בן גוריון עם חוק גיוס בנות. החזון איש ניהל מלחמת קודש. זה היה קצת לפני שנפטר. הציבור החרדי היה מיעוט שבמיעוט, השפילו אותו, אבל המנהיגים שלנו נלחמו מלחמת קודש".

"בן גוריון היה בטוח שישכנע את החזון איש. אבל זה היה הפוך לגמרי. בן גוריון היה צריך להתנצל 'העגלה לא לגמרי ריקה'. ואז הוא אמר לחזון איש 'יש לי את הצבא. מה הרב יעשה אם אתן הוראה לירות במי שמפר פקודה?'. החזון איש הראה לו את הכפתורים העליונים בחולצה. ואמר לו 'כשתעמוד מולי עם אקדח - תירה". בן גוריון יצא החוצה המום".

"כעבור מספר חודשים בן גוריון הודיע שהוא מעביר את החוק ומיישם אותו. אבא הגיע לחזון איש ובכה. החזון איש אמר לו בקור רוח ובשקט, 'נו כנראה שנצטרך לשלוח את הזקן לחופש'. הוא לא הבין, אבל נרגע לגמרי. זמן קצר אחרי זה שמע שיש פיצוץ אדיר בין השותפים הקואליציוניים שלו".

הרב לורנץ מבהיר בשיחה עם 'בחדרי חרדים' כי אצל מרן הרב שטיינמן הייתה גם הדרך הסגולית. "הוא ביקש ממני למסור לאברכים מסר נוסף משר התורה הגר"ח קנייבסקי: "לפני כמה ימים היה אצלי שליח מרבי חיים, שמסר לי שאני פחות אצטער. זה לא יקח הרבה זמן".

עוד מספר הגר"י: "בערב ראש השנה האחרון לממשלת לפיד-בנט ישבתי אצלו. הוא דיבר על תפילות יום הדין והתחיל לבכות 'כי תעביר ממשלת זדון מן הארץ'. לפתע עצם את העיניים ונקט בשמו של אחד מראשי השלטון אז והיום ואמר שוב ושוב 'ימח שמו וזכרו'. הוא שאל אותי 'למה אתה שותק? תגיד יחד איתי ימח שמו וזכרו'".

"שאלתי אותו אחר כך למה אמר 'ימח שמו' דווקא על פלוני, והא ענה 'כי פלוני הוא השאור שבעיסה. ימח שמו וזכרו. זה לא יקח הרבה זמן'. כחודשיים לאחר מכן, בחודש כסליו, בימים מסוגלים לניסים, הממשלה התפרקה. בחנוכה כבר אמרנו 'להודות ולהלל'".

ביקשנו לשמוע גם על פעילותו המהפכנית של הגר"י לורנץ, שהיה החלוץ לייסד את מהפכת בריאות הנפש בציבור החרדי באמצעות מכון 'בינת הלב' שזכה לתמיכת גדולי ישראל מכל החוגים כמו גם ספרי 'חכמת הנפש היהודית' שהפכו לרבי-מכר.  

הרב לורנץ מספר כי העיסוק שלו בנושא התחיל לאחר שקיבל הכוונה ממרן פוסק הדור הגרש"ז אויערבך זצ"ל. "כאב לו שהפסיכולוגיה נראית כפירה, אבל צריכים את הכלים שלה". לדבריו, הגרש"ז אויערבך ביקש שילמדו פסיכולוגיה על טהרת הקודש, "אבל זה לא עלה בידו", מסיק הרב לורנץ. "האקדמאים לא הסכימו שתהיה מסגרת חרדית אצלם". לבסוף החלום התגשם לאחר כמה שנים בימי הנהגתו של מרן פוסק הדור הגרי"ש אלישיב זצ"ל באמצעות נס אותו הוא מגולל לראשונה.

כך החלו להכשיר אברכים ומחנכים בתחומי בריאות הנפש, והעיסוק בנושא הפך להיות לגיטימי. הרב לורנץ מספר כי כשנשאל הרב שטיינמן אם לתת כדורים לבחורים נגד דיכאון וכדומה, שאל הגראי"ל: "מה החשש, משידוכים?". כשענו בחיוב, הוא אמר: "אם רוצה שידוך טוב - שיקח את הכדורים".

הרב לורנץ טוען בסיום הראיון המיוחד כי "אכשר דרא. מאז תקופת מנהיג היהדות החרדית מרן הגראמ"מ שך זצ"ל וכוח ההנהגה שהביא - הציבוריות החרדית מושתתת על כך שלכל יהודי יש רב, מנהיג איתו אפשר להתייעץ, וכך אפשר להתחזק".

דרום אמריקה הרב יצחק לורנץ הרב שלמה לורנץ ראיון מיוחד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 22 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד